13 organizații neguvernamentale, membre ale Rețelei de ONG-uri împotriva Traficului de Persoane (RoTIP), au transmis marți Curții Constituționale un memoriu amicus curiae cu privire la sesizarea formulată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie referitoare la neconstituţionalitatea prevederilor Legii pentru modificarea şi completarea Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor şi pentru modificarea Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciară.
Memoriul susține modificările adoptate recent de către Senat, prin care se reglementează transferul magistraţilor în cadrul instanţelor şi parchetelor prin intermediul CSM şi condiţii de vechime reduse de la zece la şapte ani pentru procurorii DNA şi DIICOT. Prin transmiterea acestui memoriu, organizațiile neguvernamentale semnatare atrag atenția că cele două instituții ca urmare a lipsei de personal datorate numărului redus de procurori cu vechimea minimă cerută de legislația actuală a dus la gestionarea precară a fenomenului criminalității organizate în materie de trafic de persoane și corupția autorităților publice, precum și la imposibilitatea îndeplinirii obligațiilor asumate de statul român din perspectiva convențiilor internaționale în materie de prevenirea și combaterea traficului de persoane și a corupției.
DNA şi DIICOT reprezintă structuri specializate de parchet, procedura de acces
la aceste parchete este logic să fie distinctă față de regulile generale în materie de
promovare, deoarece desemnarea unui procuror în cadrul DIICOT și DNA se face prin
numire, iar nu prin promovare din grad în grad (procedura fiind cu totul distinctă).
Ca efect al numirii la DNA și DIICOT, procurorul nu va dobândi până la pensionare gradul de PICCJ. De asemenea, procurorii numiţi în cadrul DIICOT şi al DNA pot fi oricând revocaţi din funcţie pentru exercitarea necorespunzătoare a atribuţiilor specifice funcţiei, revenind la parchetul de unde provin. Nici măcar indemnizația primită pe perioada exercitării funcţiei nu se menține pentru toată cariera, ci se revine la salarizarea potrivit gradului profesional dobândit, la revenirea la parchetul de unde provin.
Legat de luarea a vechimii ca auditor de justiție în calculul vechimii necesare pentru a
accede la DIICOT şi DNA nu reprezintă o problemă de neconstituționalitate.
Este în marja de apreciere a legiuitorului să stabilească ce anume funcţii pot sau
nu să intre în calculul anumitor vechimi (așa cum am arătat mai sus, raționamentul
fiind similar celui din Decizia nr.328/2005 referitoare la excepția de
neconstituționalitate a dispozițiilor privind salarizarea procurorilor din Parchetul
National Anticorupție).
Scăderea vechimii pentru procurorii DNA și DIICOT ține exclusiv de politica de resurse umane, de eficiența instituțională a celor două parchete, tocmai pentru a evita desființarea de facto a acestor structuri specializate.
Mai multe detalii privind AMICUS CURIAE poate fi accesat la http://www.cado.org.ro/uploads/Amicus_Curiae_CCR.pdf
Organizațiile semnatare sunt:
Asociația Centrul de Advocacy și Drepturile Omului
Asociația Centrul European pentru Educație și Cercetare Juridică
Freedom House România
Asociația Reaching Out Romania
Asociația Serviciul Iezuiților pentru Refugiați din România
Asociația Centrul Syene pentru Educație
Asociația Inițiativa pentru Justiție
Asociația Femeilor Românce din Italia
Asociația Cultural Socială Economică Christiana
Fundația Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună”
Asociația Valoare Plus
Asociația Vedem Just- „Voci pentru Democraţie şi Justiţie”
Asociația Inițiativa pentru Cultură Democratică Europeană (ICDE)