19 „publicații” marca AUR distribuie propagandă de partid și conținut fals. Misreport a identificat, până în acest moment, 19 site-uri și tot atâtea pagini de Facebook conexate cu acestea, care imită aparența unor publicații independente, dar postează exclusiv propagandă sau chiar conținut fals, favorabile AUR.
Toate cele 19 pagini plătesc constant publicitate către Meta, folosind date de identificare netransparente, potrivit sursei citate.
72.600 de lei au plătit, în 2023, către Meta, toate paginile identificate de noi, pentru a amplifica propaganda AUR pe Facebook.
Materialele de propagandă sponsorizate au înregistrat 15.700.000 de afișări doar în 2023. O parte din domeniile site-urilor au fost înregistrate fie direct pe numele lui Marius Lulea, prim-vicepreședinte AUR, fie pe companii care au legătură directă cu AUR.
„Publicații independente” marca AUR
Cele 19 de site-uri identificate de Misreport sunt: 5news.ro, political.ro, anchetatorii.ro, comentatorii.ro, patriotii.info, economistii.ro, presaliberă.ro (acest domeniu folosește diacritice, forma fără diacritice este xn--presaliber-qgb.ro), gazetarii.ro, criticii.ro, politicalinsider.ro, curierulromanesc.ro, temazilei.ro, 4media.info, digipres.ro, agentiadeinformatii.ro, actiunea.ro, 60m.ro, propublica.ro, presaromaneasca.ro.
Despre câteva din acestea , PressOne a relatat în 2021. Într-o analiză publicată anul acesta în RISE Project, Misreport a arătat că AUR promovează, prin discursul liderilor săi, amplificat apoi pe rețele sociale, narațiuni dezinformative favorabile Federației Ruse.
Cum au fost conexate cele 19 „publicații” marca AUR
Misreport căutat în Registrul de domenii RoTLD, pentru fiecare din site-urile identificate de noi, datele publice referitoare la entitatea juridică pe numele căreia a fost înregistrat domeniul de internet.
În mai multe cazuri, domeniile au fost înregistrate pe numele companiei SC DGI Multimedia Design SRL, deținută, potrivit Registrului Comerțului, de Doina Grosu.
Compania a colaborat cu AUR, în 2020, în timpul campaniei electorale. Europa Liberă arată că, în 2020, compania a asigurat campania online a partidului. În 2021, aceeași companie a încasat de la AUR 240.000 de lei.
Articolul integral, în MISREPORT.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Vor apărea sute de astfel de publicații de propagandă în anul electoral ce va începe curând. Nici nu știu dacă mai merită efortul de a le mai investiga. Simpatizanții partidelor care le finanțează le vor urmări oricum chiar dacă vor fi dezvăluite iar persoanele cu discernământ le vor ocoli de la prima vedere. Pentru toți ceilalți e nevoie de o educație media de bază -echivalentul alfabetizării.