La mijlocul acestei luni s-au împlinit două decenii de când au început lucrările pentru construirea celor 415 kilometri la proiectul Autostrada Transilvania, care din 2012 trebuia să traverseze țara de la granița de nord-vest până la Brașov. De atunci, însă, proiectul a fost redus la 270 km, din care s-au deschis circulației numai 144 km. În Bihor, s-au construit doar 5,35 km!
Pe 16 iulie 2004, a punctat site-ul Europa Liberă într-un material publicat miercuri, premierul de atunci al României, Adrian Năstase, ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, și oficialii companiei americane Bechtel, căreia în decembrie 2003 i se încredințase un contract fără licitație și fără un preț stabilit, au inaugurat lucrările la șantierul autostrăzii în Săvădisla, județul Cluj.
De atunci, în 2009 au fost deschiși circulației 42 km între Turda și Gilău, iar în 2010 încă 10 km, de la Turda la Câmpia Turzii, acestea costând 1,4 miliarde euro, după cum scria Ziarul Financiar, adică peste 22 milioane euro/km, în condițiile în care în prezent un kilometru de autostradă s-ar construi cu 4,5 – 28 milioane euro.
Citește și: Cum a reușit Nicu Ștefănuță. Momentele cheie ale campaniei de succes a unui candidat independent
Ani întregi contractul cu Bechtel a fost secretizat, pentru ca în 2013 ministrul Marilor Proiecte, Dan Șova, să anunțe că originalul s-a pierdut, iar în același an să fie și reziliat, cu plata unei despăgubiri de 37 milioane euro către compania americană, căreia până atunci i s-ar fi plătit peste 2 miliarde euro.
După 2013 au fost organizate numeroase licitații pentru reluarea lucrărilor, pe loturi, iar între timp lungimea construită a ajuns la 144 km, din care 125 km între Nădășelu – Târgu Mureș, 15,3 km între Nușfalău și Suplacu de Barcău, iar 5,53 km între Biharia și Borș.
Continuarea, în Ebihoreanul.ro
Citește și: Lucian Bode a pierdut al doilea proces prin care încerca să scape de decizia de plagiat
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursa foto: Ebihoreanul.ro)