200.000 de euro de proiect, pentru tinerii antreprenori. Cum pot fi obținuți

Data:

spot_img

De la 40.000 la 200.000 de euro poate primi un tânăr care vrea să înceapă o afacere, în cadrul a două programe organizate de Universitatea Politehnică Timișoara, cu bani europeni.

Primul program – StartUPT – se adresează exclusiv studenților (nu doar ai instituției, ci și ai celorlalte universități din zona de Vest a Românie), iar al doilea – SUS Rural – este destinat tinerilor de la țară, care vor să pornească o afacere la sat. 

Sumele primite în baza unor planuri de afaceri variază în funcție de numărul de salariați pe care îi vor angaja în start-up-ul lor, pentru că, dincolo de stimularea creativității și dezvoltarea aplicată a spiritului antreprenorial, cele două proiecte sunt orientate și spre angajarea altor tineri în viitoarele businessuri.

Geanina Ioana Bogluț are 21 de ani, studiază Managementul în producție și transporturi la Universitatea Politehnică Timișoara și este unul dintre studenții care au aplicat pentru proiectul StartUPT – Innotech Student. A motivat-o atât posibilitatea de a învăța, aplicat, cum să-și deschidă propria afacere, cât și șansa de a obține finanțarea necesară pentru a pune pe picioare proiectul la care s-a gândit, pentru că e hotărâtă să urmeze exemplul familiei sale care are deja o afacere. 

„Pe mine m-a determinat să mă înscriu faptul că părinții mei sunt antreprenori, avem propria firmă și vreau ca și eu, singură, să demarez propria afacere, diferită de a lor, prin care să am un control financiar propriu, să încep să fac eu bani. Consider că te dezvolți mult mai bine atunci când ai propria afacere, tocmai pentru că ai mai multe responsabilități, din care înveți mult mai multe lucruri.  

Geanina Ioana Bogluț are 21 de ani, studiază Managementul în producție și transporturi la Universitatea Politehnică Timișoara. Foto arhiva personală

Mă gândesc la un business de viitor, foarte pretabil pentru zilele noastre, cu o componentă de protejare a mediului, reducere a aglomerației din trafic: amplasarea mai multor stații de biciclete în fiecare cartier din orașul la care m-am gândit, pentru implementarea proiectului, de unde clienții vor putea închiria o bicicletă direct dintr-o aplicație sau cu un card, cu tarife pe oră și reducere pentru elevi și studenți. Vor fi și biciclete pentru copii. Proiectul e gândit de mine, iar pe baza cursurilor voi dezvolta planul de afaceri”, a arătat, pentru PressHub, Geanina Ioana Bogluț.

Tânăra este conștientă că oportunitatea e una cu care nu te întâlnești foarte des, mai ales când ești student.

„Din păcate , multor studenți de vârsta noastră le e frică să intre singuri într-o afacere, dar proiectul acesta mi se pare o ocazie pe care nu trebuie să o ratezi”, mai spune, pentru PressHub studenta.

Citește și: S-a întors la Iași și câștigă mai bine decât în Marea Britanie. 2 roți și bani europeni i-au livrat succesul

Un an vor e asigurată plata personalului angajat

341 de studenți care au spirit antreprenorial și își doresc un start-up vor fi pregătiți în cadrul StartUPT – Innotech Student, unul dintre cele două promițătoare proiecte în curs de implementare, astfel încât să învețe tot ce trebuie să știe pentru a-și deschide mai devreme sau mai târziu propria lor afacere. 

„Înscrierile au început pe 2 februarie 2022, când noi am făcut și lansarea oficială a proiectului. Suntem în faza selecției grupului țintă pentru cursurile de formare. Până acum avem înscriși 72 de studenți – grupul țintă (realizat pe baza verificării eligibilității, pentru că ei trebuie să fie studenți la una dintre universitățile din zona de Vest României și să nu fi mai urmat un curs similar finanțat din fonduri structurale). 

Acum lucrăm deja la înmatricularea lor pe campusul virtual, pentru că toată pregătirea o vom face online pe platforma noastră. Așteptăm în continuare înscrieri până la peste 300 de oameni. Pe măsură ce se adună câte 60 de studenți, ca să putem să facem o grupă mare de formare pe care o împărțim în patru subgrupe și lucrăm cu ei în paralel, începem și formarea celorlalți”, explică, pentru PressHub, Prof. univ. dr. ing. Radu Vasiu, președintele Senatului UPT, coordonatorul proiectului.

Cele mai bune planuri de afaceri vor fi selectate și vor primi finanțare pentru a porni încă de anul acesta un business. 

„După cursurile care se vor încheia la jumătatea anului, va începe faza de training pentru lucrul în întreprinderi virtuale, cu unelte de simulare, și partea de mentorat, după care va urma partea de punere în planul de afaceri și selecția planurilor de afaceri. Deocamdată, în cadrul cursului de formare, le-am solicitat doar ideea. 

Vor învăța cum să și-o rafineze și cum să și-o prezinte și abia apoi vom face competiția pentru selecția celor care vor primi, efectiv, ajutor financiar, ca să-și deschidă start-up-urile. Toți cei care finalizează cursul cu succes, pot să depună planuri de afaceri. Dintre acestea, vor selecta însă doar 26, care vor fi finanțate. 

Concret, se finanțează deschiderea afacerii,  înființarea firmei, angajarea de personal, pentru că timp de un an vor avea asigurată plata personalului angajat (pot să angajeze, de exemplu, 2-3 oameni, în funcție de numărul ăsta urmând să fie stabilită și suma maximală pe care pot să o primească), dar și alte costuri colaterale pentru desfășurarea afacerii, echipamente, logistică etc., în funcție de planul de afaceri”, mai spune, pentru PressHub, prof. univ. dr. ing. Radu Vasiu, președintele Senatului UPT.

Fiecare tânăr care speră la finanțarea afacerii sale prin acest proiect trebuie să își asume angajarea a cel puțin două persoane (pentru a primi 40.000 de euro), însă suma poate ajunge până la 100.000 de euro dacă va avea minimum cinci angajați.

„E o sumă foarte importantă la vârsta lor”

Pentru ca start-up-urile acestor tineri să se transforme în reușite, importantă este nu doar pregătirea dinaintea demarării afacerilor (cursurile de antreprenoriat, la care vor învăța cum se face un plan de afaceri, cum se administrează un business, stagiile de practică în companiile din domeniile unde vor ei să activeze), ci și sprijinul de care vor avea parte după selectarea proiectelor și finanțarea acestora.

 „În momentul în care participi la niște cursuri, trainiguri pentru a deveni antreprenor, e un beneficiciu în sine. Beneficiul va fi mult mai mare în momentul în care unii dintre ei vor beneficia, pentru niște afaceri, de finanțare 40 de mii de euro sau chiar mai mult, dacă există asocieri între ei. Practic, poți să încerci o afacere pe niște resurse pe care le primești, ai șansa de a reuși sau ai șansa de a învăța foarte mult. E o sumă foarte importantă la vârsta lor. 

Când ești student, 40.000 de euro nu e chiar puțin. Din punctul meu de vedere, e un beneficiu foarte mare. Eu m-aștept ca peste 10% dintre cei care pornesc o afacere să reușească. În piață, lumea începe o afacere fără a avea neapărat cunoștințe complete despre cum ar trebui să facă acest lucru. Aici ai și avantajul de a beneficia de asistență și un anumit start. Ești clar favorizat. Vor confirma în timp dacă reușesc.

Pe zona de inginerie sunt foarte multe idei și chiar dacă proiectul nu se adresează strict ingineriei, eu cred că e foarte important să știi că poți accesa astfel de fonduri”, explică, pentru PressHub, rectorul Universității Politehnica Timișoara, Conf. univ. dr. ing. Florin Drăgan.

Citește și: Bihorul reciclează 30% din gunoi. Cum au fost convinși locuitorii să nu mai arunce deșeurile pe câmp sau să le ardă

Întârzieri

„StartUPT” (POCU/829/6/13/140550) este un proiect  în valoare de 9,28 milioane lei, cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capital Uman (POCU) 2014-2020, în cadrul liniei de finanțare „Innotech Student”.

Este implementat de Universitatea Politehnică Timișoara în calitate de Beneficiar, împreună cu fonduri-structurale.ro (Grupul de Consultanță pentru Dezvoltare DCG SRL) în calitate de partener, în perioada decembrie 2021 – decembrie 2023. Valoarea totală eligibilă a proiectului este de 9.280.400,14 lei, din care valoarea finanțării nerambursabile este de 9.190.844,13 lei. Valoarea co-finanțării eligibile a Beneficiarului și partenerului este de 89.556,01 lei.

Proiectul ar fi trebuit finalizat în exercițiul financiar 2014-2020, dar a pornit la drum, din păcate, cu o întârziere consistentă, căci contractele de finanțare au fost semnate abia în 2021. Întârzierea n-a tăiat însă din elanul inițiatorilor, căci termenul de implementare a fost prelungit până în 2023, iar UPT și-a propus s-o recupereze astfel încât pe parcursul celor doi ani pe care-i are la dispoziție nu doar să  pregătească sute de tineri să devină antreprenori, dar să și vadă puse în practică multe dintre start-up-urile pentru care aceștia învață să facă proiecte. 

„Interesul pentru proiect mi s-a părut destul de mare. Problema majoră este că s-a întârziat foarte mult semnarea contractului. Practic, trebuia să începm cu proiectul ăsta acum aproape un an și s-a tot amânat și tergiversat semnarea contractelor și am ajuns ca toate activitățile astea de formare să fie înghesuite în șase luni,  în condițiile în care erau gândite să se desfășoare pe parcursul unui an. Inclusiv rezultatele au fost anunțate initial pe site acum un an, după care a fost liniște deplină pentru semnarea contractelor. S-a mărit apoi numărul de proiecte aprobate, dar s-a micșorat timpul de implementare”, mai spune, pentru PressHub, Prof. univ. dr. ing. Radu Vasiu.

Președintele Senatului UPT spune că întârzierea pune o oarecare presiune atât pe organizatori, cât și pe studenți, pentru că nu e chiar ușor să găsești intervalul de timp necesar ca să te dedici aproape integral, timp de șase luni, pentru partea de instruire intensivă. 

„Până la finele anului 2023 trebuie finalizat întreg proiectul. Partea de pregătire durează șase luni. Apoi, timp de un an, ei sunt finanțați să-și pună pe picioare start-up-ul, iar șase luni este perioada de implementare, în care se face monitorizarea afacerii din punct de vedere al sustenabilității. Acestea din urmă au fost intervale care n-au putut fi modificate și atunci ceea ce s-a înghesuit a fost partea aceasta  de demarare, de grup țintă, de formare șamd”, mai spune, pentru PressHub, Prof. univ. dr. ing. Radu Vasiu, președintele Senatului UPT.

„În zona Banatului, unde sunt foarte multe naționale, avem nevoie de mai multe firme locale”

Universitatea include în cadrul programelor educaționale proprii lecțiile învățate în furnizarea serviciilor de consiliere în antreprenoriat și inovație digitală, precum și activitățile desfășurate prin întreprinderile simulate, în cadrul unui program de pregătire, cu puncte de credit ECTS.

„Noi am mai avut un proiect de antreprenoriat, care s-a finalizat și am început să introducem în anumite facultăți cursuri de antreprenoriat, despre ceea ce înseamnă a dezvolta o afacere. 

În zona aceasta a Timișoarei, a Banatului, unde sunt foarte multe naționale, avem nevoie de mai multe firme locale, iar pentru asta tebuie să le oferim viitorilor antreprenori – în general, studenți din ani terminali, un pachet de cunoștințe – care să-i ajute să pornească o afacere, astfel încât să aibă toate cunoștințele, de la modul în care găsești ideea și pornești, sau modul în care faci un brainstorming cu cel cu care vrei să colaborezi, până la modul de finanțare și dezvoltare a afacerii. Sunt foarte multe lucruri pe care ei le pot obține din diferite surse de informare, dar e bine să le aibă verificate și grupate”, explică, pentru PressHub, rectorul Universității Politehnica, Conf. univ. dr. ing. Florin Drăgan.

Citește și: Republica Moldova: o țară salvată de femei

 „SUS Rural, proiectul gândit să susțină tinerii întreprinzători de la sate și să impulsioneze zona rurală din vestul țării

 Al doilea proiect în derulare pentru care Universitatea Politehnica Timișoara a accesat bani europeni prin POCU 2014-2020 este destinat susținerii și dezvoltării întreprinderilor sociale din mediul rural și beneficiază de o finanţare totală de 14,5 milioane de lei, din care 12, 3 milioane de lei cofinanțare europeană.

Proiectul, derulat împreună cu Asociația Grupul de Acțiune Locală Colinele Recaș, îi ajută pe tinerii din mediul rural să se instruiască pentru a-și deschide întrepinderi sociale, oferindu-le și șansa de a obține finanțări ce pot ajunge până la 200.000 de euro, dacă în cadrul afacerii vor crea șapte locuri de muncă, dintre care cinci să fie ocupate de tineri NEETs (care nu mai urmează o formă de învățământ și șomeri).

„Iau în calcul angajarea unor persoane cu handicap”

Anca Horvath este voluntar în două ONG-uri, artist (pictează tablouri, haine și alte obiecte) și unul dintre tinerii  care urmează cursurile proiectului cu bani europeni SUS Rural. A aflat deja multe lucruri despre ce înseamnă cu adevărat să dezvolți un business și speră să obțină finanțare pentru dezvoltarea micii sale afacere hand-made începută de una singură, în urmă cu câțiva ani.

„Eu căutam un program prin care si să accesez fonduri nerambursabile și așa am ajuns la acest proiect. Mi se pare o idee extraordinară, pentru că mulți dintre cei care vor să deschidă un business nu știu bazele pe care le-am învățat eu aici. Pe mine m-a atras posibilitatea de a trece la următorul nivel al afacerii mele, dar și partea de antreprenoriat social, pentru că-mi place ideea aceasta de a ajuta.

Anca Horvath, unul dintre studenții înscriși în programul SUS Rural. Sursa foto: arhiva personală

Vreau să-mi deschid un atelier cu aparatură pentru broderie, în care să brodez ii, în primul rând, pentru că partea aceasta a istoriei noastre începe să fie uitată. Va fi o întreprindere socială, cu angajați din mediul defavorizat, iau în calcul chiar angajarea unor persoane cu handicap. Toate acestea pe lângă partea de hand made”, explică, pentru PressHub, Anca Horvath. 

 Proiectul este finanțat prin Axa prioritară 4 a POCU – Incluziunea socială și combaterea sărăciei – și implementat în perioada octombrie 2021 – Decembrie 2023. 

„Programul a debutat, efectiv, cu tot cu participanți la începutul lunii decembrie 2021. Proiectul era pentru 75 de tineri, dar am văzut că interesul este mult mai mare. S-au înscris peste 100. La cursuri (de antreprenoriat și resurse umane) i-am acceptat pe toți, pentru că n-am vrut să restrângem posibilitatea de a urma aceasă pregătire. Oricum se cern, pentru că nu-i așa de simplă treaba precum pare și nu toți vor finaliza aceste cursuri.

Planurile de afaceri trebuie să fie foarte clare: n-ai voie să cumperi autovehicule (mulți se gândeau că-și pot cumpăra mașini, ca să facă transport), nu poți construi cu banii aceștia și trebuie să ții angajații încă șase luni după finalizarea proiectului. Doar 21 de planuri de afaceri vor fi finanțate, 16 în domeniul prelucrării produselor agricole și cinci în domeniul inovării sociale și reducerii dioxidului de carbon”, explică, pentru PressHUb, Prof. univ. dr. Marian Mocan, decanul Facultății de Management în Producție și Transporturi din cadrul UPT, coordonatorul proiectului.

Citește și: Banii europeni țin la școală mii de copii cu părinții plecați din țară

Fiecare din cele 21 de întreprinderi sociale va dezvolta minim 5 locuri de muncă

Obiectivul general al proiectului este consolidarea coeziunii economice si sociale în regiunea Vest în vederea combaterii sărăciei si integrării socio-economice a persoanelor aparținând grupurilor vulnerabile. Totul, în ideea îmbunătățirii competențelor profesionale pentru un număr de 75 persoane care doresc să înființeze întreprinderi sociale sau întreprinderi sociale de inserție, și sprijinirea, prin finanțare, a înființării a cel puțin 21 de întreprinderi sociale cu un total de 105 angajați.

„După ce se fac planurile de afaceri pentru concurs și se selectează cele 21 care vor fi finanțate, se așteaptă acordarea atestatului pentru întreprinderi sociale de la AJOFM , iar ulterior, în baza planului de afaceri, se virează 75% din sumă către fiecare întreprindere, cu condiția să angajeze cel puțin cinci oameni. Dacă angajează mai puțini, se diminuează suma cu 20.000 de euro/angajat.

Practic, fiecare din cele 21 de întreprinderi sociale de inserție va dezvolta minim 5 locuri de muncă. Angajații trebuie să provină din grupurile vulnerabile (tineri NEETs, persoane în vârstă de peste 55 de ani, persoane cu dizabilități sau aflate în risc de sărăcie și excluziune socială și persoane provenite din comunități marginale, iar cel puțin 3 locuri de muncă trebuie să fie ocupate de tineri NEETs.”, mai spune Prof. univ. dr. Marian Mocan.

spot_imgspot_img
Roxana Stancu
Roxana Stancu
Roxana Stancu (REPER MEDIA Argeş) are 20 de ani de experiență în jurnalism. A debutat în anul 2000, în TV, iar de atunci a profesat atât în presa audiovizuală, cât și în cea scrisă (locală și națională).
1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Răzvan Ceuca, expert în cyber security: „Instituțiile nu au luat măsurile preventive necesare!”

Expertul în cyber security Răzvan Ceuca atrage atenția asupra...

În loc de speculații, presa poate lucra cu cifre exacte

La începutul acestui an, Freedom House în colaborare cu...

Radiografia unei prăbușiri: ultimii din Europa la vânzarea de cărți

Radiografia unei prăbușiri: ultimii din Europa la vânzare de...

Peste un milion de români au votat. Circa 10.000 de bistrițeni au ieșit la urne

Peste 10.000 de bistrițeni au ieșit la urne până...