Indiscutabil administrarea sistemului de educație la toate nivelurile, de la cel preșcolar la cel universitar, constituie o serioasă provocare pentru autoritățile publice centrale și locale din întreaga lume. Frământările cu privire la găsirea celei mai bune soluții care să împace necesitatea derulării normale a procesului educativ cu rigorile aspre ale siguranței sanitare în condițiile pandemiei nu sunt nici pe departe specifice țării noastre.
Privind mai întâi în lume și apoi la noi, jurnaliștii Presshub au sintetizat modul în care au funcționat școlile în prima lor zi de ”deschidere”, adică luni, 8 februarie. A rezultat un peisaj lipsit de coerență, cum era și firesc, căci lupta cu pandemia se dă global doar la nivel teoretic și statistic, în realitate este o luptă care se dă în fiecare localitate în parte, în fiecare comunitate. Și ca să înțelegem mai bine că această aparentă dezordine nu este altceva decât realism, începem cu o panoramă a situației școlilor în Europa și din lume.
(Sever Voinescu)
Autori: Tudor Călin Zarojanu, Brîndușa Armanca, Marga Bulugean, Mădălina Olariu
În lume, decizii diferite de la țară la țară
Conform unui articol Wall Street Journal din 16 ianuarie, „Școlile europene se închid din nou de teamă să nu răspândească Covid-19”. S-a confirmat că „elevii sunt un factor considerabil în răspândirea Covid-19 și mai multe țări închid școlile pentru prima dată. Închideri au fost anunțate recent în Marea Britanie, Germania, Irlanda, Austria, Danemarca și Țările de Jos”, mai ales după apariția tulpinei mai agresive din Marea Britanie și creșterea numărului de cazuri, în ciuda măsurilor de carantină. Studii recente arată că elevii, chiar și cei mai mici, pot juca un rol semnificativ în răspândirea infecțiilor. „În al doilea val am obținut mult mai multe dovezi că școlarii sunt aproape la fel, dacă nu chiar mai supuși infectării cu SARS-CoV-2 decât alții”, a declarat Antoine Flahault, directorul Institutului de Sănătate Globală al Universității din Geneva.
Privind harta școlară a Europei, notăm următoarea realitate în privința școlilor:
În Marea Britanie, școlile sunt închise cel puțin până la 1 martie. La fel și în Germania până în 14 februarie. În Italia liceele și universitățile sunt închise, dar merg la școală elevii claselor primare. În Suedia regulile diferă de la o regiune la alta, dar, în general, elevii clasele mari fac școală online. În Franța școlile sunt deschise, dar cu un nou protocol de funcționare foarte strict. Austria, care se află în al treilea lockdown, ține deschise doar școlile esențiale și are deja în stoc 5 milioane de teste pentru momentul în care elevii vor reveni la școală. În Belgia, decizia închiderii sau deschiderii școlilor este lăsată la nivel local. În Cipru, s-au deschis pe 8 februarie ciclul primar și clasele terminale. În Danemarca merg la școală doar elevii din ciclul primar, țara fiind în lock-down cel puțin până în 28 februarie. În Finlanda școlile funcționează, dar după reguli pe care unele dintre ele au anunțat că nu au cum să le respecte cum ar fi aceea a asigurării distanței de 2 m între elevi. În Grecia ciclul liceal este închis.
În Irlanda întoarcerea copiilor la școală nu este posibilă cel puțin până în 8 martie după ce un studiu de amploare a relevat că 12,5% dintre micuții din casele de copii sunt pozitivi. Letonia e în stare de urgență până în 6 aprilie.
Lituania evaluează deocamdată reluarea orelor pentru clasele întâi și a doua. În Malta, elevii au revenit la școală după greva profesorilor, care cereau educație online. Ca să fie convinși să revină în clase, profesorilor li s-a asigurat vaccinarea în prima etapă. În Polonia s-au întors la școală clasele 1-3, restul claselor învățând online cel puțin până la 1 martie. Portugalia a închis toate școlile pentru două săptămâni din cauza noii tulpini a virusului.
În Cehia sunt deschise doar grădinițele, școlile speciale pentru copiii cu dizabilități și clasele 1-2. În Slovacia s-au deschis grădinițele, școlile speciale și clasele 1-2, dar elevii trebuie să aducă un test negativ, mai recent de 7 zile, al unuia dintre părinți ca să fie primiți în clase. Clasele terminale sunt și ele deschise, dar elevii sunt primiți doar dacă arată un test negativ. În Slovenia sunt deschise grădinițele și clasele 1-3 în 9 din cele 12 regiuni.
Și dincolo de Europa se constată o varietate de soluții pe care guvernele sau administrațiile locale le-au adoptat cu privire la regimul școlar. În SUA, deciziile sunt locale și depind de rata de infectare. La momentul documentării noastre, patru state deschiseseră școlile integral, în vreme ce alte șase state permiteau doar școala online. În China, școlile sunt deschise, funcționează normal, în afara zonelor în care apar cazuri noi unde se aplică diverse restricții
În India școlile sunt închise de 10 luni și încep să se redeschidă prudent. În Japonia școlile sînt redeschise, dar operează cu măsuri stricte de siguranță.
(Tudor Călin Zarojanu)
În vestul României școlile au început în galben și roșu
Cu o rată de infectare medie pe județ de 3,5 la mia de locuitori, în Timiș nu se pune problema desfășurării orelor în format fizic. Timișoara trece 4,2 la mie, la fel cu majoritatea localităților periurbane, Sânnicolau Mare și stațiunea Buziaș se apropie și ele de 4 la mie. Lugoj, Deta, Jimbolia au rate mai mici de infectare, dar totuși trec de 2/1000. Există și localități cu rata de infectare aproape de 11, multe altele cu peste 7. Peste tot în cele 22 de localități „roșii” cursurile se țin online.
„În Timișoara se testează mai mult, cam 10% din numărul total de teste pe țară se fac în Timișoara și Timiș, așa se explică ratele mari. Cred că acesta este adevărul, dacă s-ar testa mai mult peste tot, ratele raportate ar fi similare cu ale noastre”, a explicat presei Dominic Fritz.
Totuși, 37 de localități timișene se află în zona verde, cu incidență sub unu la mie, unde școala a început cu copiii în clase, iar 41 localități în zona galbenă, unde se va aplica sistemul hibrid.
Disponibilitatea de vaccinare a cadrelor didactice din preuniversitar era în Timiș de 44,11% în ianuarie 2021, conform sondajului Ministerului Educației.
Universitatea de Vest și Politehnica au luat decizia de a merge pe sistemul online în semestrul al doilea, cu unele excepții.
„Toate activitățile didactice aferente semestrului al doilea al anului universitar 2020-2021 se vor desfășura online la toate facultățile componente ale UVT, cu excepția Facultăților de Arte și Design, Educație Fizică și Sport și Muzică și Teatru, unde activitățile didactice se vor desfășura în format hibrid, activitățile față în față urmând a se desfășura într-un format și după un program stabilite la nivelul acestor facultăți, în condițiile respectării normelor legale în vigoare. Activitățile aferente elaborării lucrărilor de finalizare a studiilor universitare de licență și de masterat, precum și activitățile de practică de specialitate, acolo unde este cazul, se pot derula în spațiile UVT, cu respectarea normelor legale în vigoare”, a decis Senatul Universității de Vest din Timișoara. La UVT s-au vaccinat peste 73% din cadrele didactice.
Universitatea de Medicină și Farmacie a optat pentru formatul clasic, dat fiind specificul studiilor.
În județul Arad zona roșie este restrânsă la trei comune, majoritatea, inclusiv reședința de județ, fiind în scenariul galben, cu învățământ hibrid. Localitățile arădene în „galben”, în număr de 18 sunt : Dezna, Moneasa, Valdimirescu, Pilu, Zimandu Nou, Săvârșin, Semlac, Fântânele, Vinga, Bârzava, Zăbrani, Mișca, Șofronea, orașele Pecica, Nădlac, Sântana, Chișineu-Criș și municipiul Arad.
Cele două universități arădene rămân în sistem online, disponibilitatea profesorilor de a se vaccina fiind de 57,2% din cei 395 de angajați ai Universității „Aurel Vlaicu” și 23,2% din cei 501 angajați ai universității private „Vasile Goldiș”. Printre profesorii din preuniversitar dorința de vaccinare era și mai scăzută, de numai 45%, conform chestionarului.
ISJ și DSP au comunicat că în Caraș-Severin 225 de unități de învățământ reiau cursurile în format fizic, cu măsurile indicate de decizia comună a Ministerului Sănătății și Ministerului Educației, 168 de școli în sistem hibrid și 12 unități aflate în localități „roșii” numai online.
Reșița, capitala județului, municipiul Caransebeș, orașele Oravița și Bocșa unde se află cel mai mare număr de școli, rămân în scenariul galben.
(Brîndușa Armanca)
La Dolj, sute de elevi și zeci de profesori au optat pentru cursurile on-line
33 de cadre didactice şi 262 de elevi din judeţul Dolj au depus cereri prin care solicită, din motive medicale, să desfăşoare cursurile on-line. În judeţul Dolj sunt 15.595 de preşcolari, 26.647 de elevi în învăţământul primar, 4.120 elevi în clasa a VIII-a şi 6.864 elevi în clasele a XII-a şi a XIII-a. Numărul elevilor din clasele V-VII şi IX-XI este de 32.278, iar din aceştia aproape 9.500 vor învăţa în scenariul verde, circa 22.700 în scenariul galben şi circa 100 de elevi în scenariul roşu. Din cele 880 de clădiri destinate învăţămîntului, 130 nu deţin autorizaţie sanitară de funcţionare, 54 nu îndeplinesc criteriile de securitate la incendiu care se impun după intervenţii la construcţia clădirii sau după investiţii de schimbare a destinaţiei spaţiului.
Pe hârtie toate unitățile școlare au medici și asistenți, în realitate nu se cunoaște cu exactitate câți sunt detașați pe la centrele de vaccinare. În plus, 4 unităţi şcolare cu personalitate juridică (Brabova, Drăgoteşti, Mischii şi Gherceşti) din totalul de 217 din judeţul Dolj au început luni cursurile în scenariul 3 (scenariul roşu), un număr de 125 în scenariul 2 (scenariul galben), iar 88 de unităţi şcolare au început cursurile în scenariul 1 (scenariul verde). Şcolile din Craiova au început semestrul al doilea în scenariul 2, cu excepţia Liceului Militar “Tudor Vladimirescu” care va începe în scenariul 1.
(Marga Bulugean)
În județul Iași școlile s-au redeschis cu unele excepții
Școala în județul Iași a reînceput în unul dintre cele mai bune contexte epidemiologice din ultimele șase luni. După ce municipiul a fost în scenariul roșu pentru mai mult de două luni și o bună parte dintre comune au avut rata de incidență de peste 3 la mie, începând de luni, 8 februarie, doar o singură comună din Iași mai este în scenariul roșu, cu incidența de 4 la mie: Valea Lupului. Cu toate acestea școlile din trei comune au fost vizate în lista Ministerului Educației să înceapă orele în scenariul roșu: doar cu copii de la grădiniță și elevii din școlile primare la ore: Valea Lupului, Probota și Popricani. Dacă în cazul comunei Popricani a fost o eroare de stabilire a incidenței (fuseseră incluse și cazurile de la un centru de îngrijire din comună, unde este focar de coronavirus, iar focarul nu se ia în considerare la calculul incidenței) în cazul Probotei a fost vorba de o diferență de sincronizare de o singură zi.
Vineri, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență a stabilit scenariile de începere a școlilor pe baza incidenței din comune, moment în care Probota avea puțin peste 3 la mie, de sâmbătă aceștia au trecut în scenariul galben, iar luni incidența era sub 2,5 la mie. Sunt peste 400 de elevi care învață în comuna Probota în două școli gimnaziale și una doar cu clase de I-IV. Școala din localitatea care dă numele comunei este una foarte mare, construită recent și modernizată chiar anii trecuți, cu o extensie în care învață separat copiii de la grădiniță.
Deși este o comună aflată chiar pe granița cu Republica Moldova, iar semnalul de Internet și telefonie este slab, copiii reușesc să participe la ore fără mari probleme, spun profesorii. Mulți folosesc telefoanele mobile, dar o parte dintre ei au primit tablete, peste 100, din programul național, de la Inspectoratul Școlar Județean, și intră la ore regulat și își fac temele, pe care le fotografiază și le trimit profesorii. Vineri se va reevalua situația și există toate șansele ca, de luni, școala din Probota să revină în scenariul galben. „Dar ne-am descurcat foarte bine și așa, a fost mai greu la început, dar acum începem să folosim fără probleme toată tehnologia. Va fi foarte important pentru elevii din ani terminali să vină la școală, dar și cei care au făcut anul trecut ore online, din martie și până la examinare, au trecut chiar foarte bine”, a declarat Ecaterina Zamfir, directorul școlii din Probota.
(Mădălina Olariu)
Acest articol a fost publicat pe PressHUB în cadrul proiectului
“COVID-19 FactsNotFake -The Emergency Newsroom. Infodemic Lie Detector”, un proiect Freedom House Romania, în parteneriat cu Trinitas TV, Radio Trinitas, Ziarul Lumina și Agenția de Știri Basilica, finanțat de Ambasada Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord în România.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a Ambasadei Marii Britanii. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.