80 de milioane de lei au cheltuit partidele pentru publicitate pe teme politice, electorale și sociale pe rețelele de socializare, arată un raport EFOR, care a analizat cheltuielile efecutate între 2019 și 2023.
Doar pentru reclamele de pe Facebook și Instagram au fost investiți 80 de milioane de lei, iar pentru publicitatea de pe Google și Youtube s-au cheltuit 18 milioane. Cei mai mulți bani, aproximativ 80% din totalul alocat pentru publicitatea online, au fost cheltuiți de partidele politice sau direct de politicieni.
Peste jumătate din această sumă a fost cheltuită doar de trei partide: PSD, PNL și USR.
Doar între 2019 și 2023, PNL a avut peste 70.000 de reclame pe Facebook. Cele mai multe dintre reclamele partidelor de pe Facebook și Google s-au concentrat pe București, dar și pe 4 județe: Cluj, Brașov, Iași și Timiș.
Însă nu doar partidele politice au investit în publicitatea online, ci și de publicații, ONG-uri sau companii comerciale.
Unele publicații s-au numărat printre cei mai activi promotori de reclame politice pe Facebook. O serie dintre acestea nici nu au conținut propriu, doar promovează articolele altor publicații. Aceasta ar putea fi o metodă de promovare sau de discreditare a altor partide, arată EFOR.
AUR, promovat intens
Rapoartele au identificat publicații care promovează intens anumite grupări politice, în special AUR, dar și alte partide precum PSD sau PNL.
Însă promovarea prin intermediul unor astfel de publicații sau bloguri a devenit o practică comună. Această metodă face însă ca finanțatorul să fie greu de identificat, ceea ce reduce eficiența controlului, dar și transparența unei campanii.
Rapoartele publicate de Facebook au arătat că până la 7 ianuarie 2024 se cheltuiseră 80 de milioane de lei, pentru 388.913 reclame din categoria politice/electorale/sociale, pentru 22.641 de ID-uri unice pentru ca s-au făcut promovare.
Printre aceste ID-uri se numără inclusiv pagini care nu au tem politice precum undele ale unor formații muzicale, reviste de călătorie sau magazine.
80 de milioane de lei au cheltuit partidele. O problemă de transparență
Reclamele pe Facebook au însă mai multe probleme de transparență.
„Promovarea partidelor nu se face doar prin paginile oficiale și prin cele ale membrilor de partid sau aleșilor, ci și prin pagini de tipul Dezvoltăm România (PNL, folosită în 2019 și 2020) sau Fără Penali în Funcții Publice (USR/Plus), care pot fi campanii specifice ale partidului.
În unele cazuri numele partidului sau al unui membru nu apare ca atare în datele despre transparență. Pentru a reflecta mai bine cheltuielile totale la nivel de partid, am îmbogățit baza de date oferită de Facebook printr-o metodologie pe care o detaliem mai jos”, se arată în unul dintre rapoartele celor de la EFOR.
Totuși, cei mai mulți bani au fost cheltuiți de Parlamentul European, care a plătit 4,8 milioane de lei pentru reclame.
Instituția a fost urmată de PNL, USR și PSD, însă unele dintre aceste partide au, în top 10, pagini de Facebook ale unor politicieni.
Pentru pagina oficială PNL, liberalii au alocat 4 milioane de lei pentru publicitatea pe Facebook.
USR a cheltuit 3,3 milioane de lei, iar PSD, 3 milioane de lei.
Pentru pagina de Facebook a lui Marcel Ciolacu s-au înregistrat cheltuieli de 2,2 milioane de lei.
70.000 de reclame pentru PNL
Partidul care a investit cei mai mulți bani online în perioada 2019-2023 este USR (incluzând Alianța USR-PLUS), fiind urmat de PSD și PNL la foarte mică distanță.
Cu toate acestea, ca număr de reclame, cel mai activ a fost PNL, cu peste 70.000 de reclame, în timp de PSD și USR au publicat 41.000, respectiv 39.000 de reclame, arată analiza EFOR.
Unii dintre cei mai activi promotori de reclame politice au fost publicații precum Ziarul Puterea, Newsweek România, Guvernare.net, Politice.net sau Litere.net.
Însă ultimele trei au în general conținut preluat de la alte publicații.
Primele 5 publicații online, dacă ne uităm la suma de bani cheltuită pentru reclame sunt:
- Ziarul Puterea, cu 7.591 de anunțuri, pentru care s-a cheltuit 583.263 lei.
- Newsweek România, cu 4.642 de anunțuri, care au costat 573.785 lei.
- Guvernare.net, cu 405 anunțuri, pentru 553.583 lei.
- Politice.net cu 519 anunțuri, pentru 468.419 lei.
- Litere.net cu 416 anunțuri, pentru 402.799 lei.
Milioane de lei au cheltuit partidele pe pagini fantomă
Partidele politice se promovează inclusiv prin alte tipuri de pagini, chiar și unele fantomă. De exemplu, între paginile care au avut un număr semnificativ de reclame, multe dinte acestea promovează AUR.
Cei mai mulți bani au fost cheltuiți pe 60m.ro (1.759 anunțuri în valoare de 48.238 lei), cu numeroase știri despre AUR. Multe dintre reclamele paginii au fost oprite, întrucât încalcă normele Facebook.
Pe locul doi este pagina 4media.INFO, care a promovat anunțuri în valoare de 16.721 de lei pentru 632 de anunțuri, majoritatea promovând AUR. Pe locul al treilea este o altă pagină care promovează pe Facebook ads doar articole despre AUR, numită Ropres.ro.
Datele analizate de EFOR arată că partidele investesc între 20 și 30% din fonduri pentru pagina principală a organizației. Procentele pentru liderii partidelor diferă: dacă la AUR, PSD și USR pare că s-a cheltuit mai mult pe paginile liderilor.
AUR
Pagina | Suma cheltuită | Procent | Reclame |
Alianța pentru Unirea Românilor | 69.982 | 24,7 | 217 |
George Simion | 40.234 | 14,2 | 160 |
Guvernul Nostru | 21.942 | 7,7 | 55 |
Claudia Târziu | 13.201 | 4,6 | 37 |
Vasile NAGY | 11.755 | 4,1 | 33 |
PSD
Pagina | Suma cheltuită | Procent | Reclame |
Partidul Social Democrat | 3.025.841 | 22.2 | 3.256 |
Marcel Ciolacu | 2.264.112 | 16.6 | 2.915 |
Viorica Dăncilă | 494.382 | 3.6 | 159 |
Marius Budăi | 291.514 | 2.1 | 458 |
Sorin Grindeanu | 259.73 | 1.9 | 326 |
PNL
Pagina | Suma cheltuită | Procent | Reclame |
Partidul Național Liberal | 4.006.128 | 29.4 | 5.511 |
Ionel Bogdan | 303.651 | 2.2 | 1.431 |
PNL București | 301.332 | 2.2 | 1.191 |
Dezvoltăm România | 246.6 | 1.8 | 206 |
PNL Dâmbovița | 218.19 | 1.6 | 1.894 |
USR
Pagina | Suma cheltuită | Procent | Reclame |
USR | 3.350.841 | 21.6 | 1.419 |
Alianța USR PLUS | 2.377.744 | 15.3 | 874 |
Cătălin Drulă | 1.218.322 | 7.8 | 499 |
Fără Penali în Funcții Publice | 1.033.004 | 6.6 | 320 |
Dan Barna | 537.174 | 3.4 | 415 |
Milioane de lei au cheltuit partidele pentru publicitate politică la tv
Datele celor două rapoarte nu permit însă o înțelegere în profunzime a modului în care se cheltuiesc subvențiile, arată EFOR.
Totuși, se poate deduce că publicitatea online este doar o mică parte din publicitatea politică.
Anul trecut partidele au cheltuit 110 milioane de lei, în primele 11 luni, pentru presă și propagandă din subvenții. Din această sumă, doar 9 milioane de lei s-au investit în Facebook.
Acest fapt ne arată că mare parte din banii de promovare nu merg în campanii de promovare pe platformele sociale media, ci ajung la site-uri, TV și radio.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!