A murit Octavian Udriște, „părintele” metroului bucureștean, anunță clubferoviar.ro. Octavian Udriște ar fi împlinit 89 de ani pe 18 aprilie.
Născut la Timișoara, Octavian Udriște este la a treia generație de feroviari din familie. Bunicul din partea mamei a fost mecanic de locomotivă la depoul din Cernăuți, iar cel din partea tatălui, originar din Mehedinți, a fost șeful magaziei din Gara Dealul Spirii, din București.
Tatăl său a fost șeful serviciului comercial la exploatare vagoane marfă. Există și o a patra generație de feroviari în familie, fiica sa, Ileana, inginer de material rulant, care lucrează la proiectarea de rame electrice și automotoare la filiala din Berlin a companiei elvețiene Stadler.
Încă de mic a iubit trenurile și încă de atunci a ales ce profesie va avea.
A absolvit în anul 1958 Institutul de Căi Ferate București, Facultatea de Mecanică – Secția Locomotive, domeniu căruia i s-a dedicat în toată activitatea sa profesională.
Excelenta cunoaştere a problemelor ce vizează transporturile, în special a celui feroviar, se explică prin faptul că prin activitatea sa şi funcţiile deținute a fost implicat nu doar în exploatarea lor, ci şi în dezvoltarea şi optimizarea tehnologiilor de transport şi a echipamentelor.
În contact direct cu tehnici de vârf ale tracţiunii
A avut şansa profesională ca în diverse momente să fie în contact direct cu tehnici de vârf ale tracţiunii: tracţiunea Diesel electrică, tracţiunea electrică pe cale ferată şi metroul bucureştean, domenii în care a venit cu soluţii inovatoare.
A fost unul dintre cei trei factori decisivi în punerea în funcţiune, în 1979, a metroului bucureștean (alături de proiectant şi Întreprinderea de Vagoane Arad, în prezent Astra Vagoane Călători).
Având capacitatea tehnică în rezolvarea unor probleme legate de tracţiunea electrică, capacitatea de organizare şi curajul în luarea unor decizii, fiind unul dintre artizanii punerii în funcțiune a metroului, a fost numit director tehnic şi director general al Metroului (1985-1996).
Tot experienţa îl recomandă a fi numit director al Institutului de Cercetări în Transporturi INCERTRANS (1996) şi directorul Departamentului de Transporturi la Siemens România (1997–2005).
A fost o prezenţă activă şi competentă în numeroase asociaţii profesionale din ţară şi străinatate.
A murit Octavian Udriște. Viața sa s-a confundat cu istoria transportului feroviar
Timp de patru ani a lucrat la Direcția Regională CFR Brașov, perioadă în care și-a legat numele de întreținerea și exploatarea, în premieră națională, a locomotivelor diesel-electrice Sulzer (fabricate în Elveția).
Citește și: Filiera rusească – cine o susține în România?
Funcții de execuție și concepție în instituțiile centrale care conduceau căile ferate
Din 1962, Octavian Udriște a ocupat funcții de execuție și concepție în instituțiile centrale care conduceau căile ferate. Și-a continuat activitatea ca șef al Depoului București-Călători (1970 – 1972), revizor general de siguranță a circulației (1973 – 1976), șef al Departamentului de material rulant al Metroului București (1977 – 1984), director tehnic al Metroului (1985 – 1993), director general al Metrorex (1994 – 1996), director executiv la Institutul de Cercetări în Transporturi (1996 – 1997), șef al Departamentului Sisteme de Transport al Siemens România (1997 – 2005), consultant tehnic la Integral Consulting RCD – SRL (2007 – 2017), consultant la Autoritatea Municipală de Transport București (2017– 2018).
La stația Timpuri Noi de pe Magistrala 1 a metroului bucureștean a fost montată, toamna trecută, o placă aniversară în cinstea inginerului Octavian Udriște.
Începând cu anul 2007 a fost președintele onorific al Club Feroviar.
Articolul integral, în clubferoviar.ro
Urmăriți PressHUB și pe Google News!