Abrogarea e-TVA, cerută de contabili. Ce a vrut Ministerul de Finanțe și ce a ieșit

Data:

spot_img

Contabilii cer abrogarea e-TVA, sistemul care ar urma să intre în vigoare în România de la 1 august. Ministerul Finanțelor speră ca prin noua procedură să colecteze mai multă taxă pe valoarea adăugată. Experții spun că, de fapt, mai mult încurcă.

Abrogarea e-TVA. Ce și-a propus Ministerul de Finanțe

„De la 1 august, MF implementează RO e-TVA. Contribuabilii vor avea în SPD decontul de TVA precompletat”, a anunțat Ministerul Finanțelor pe Facebook.

Ministerul susține că sistemul informatic național RO e-TVA va ajuta la reducerea decalajului fiscal, va duce la asigurarea încasării sumelor din TVA la bugetul de stat, va reduce evaziunea fiscală și va veni în sprijinul ANAF.

Ce rezultate se urmărește prin e-TVA

„Implementarea decontului precompletat și a modalității de valorificare a datelor și informațiilor din Sistemul informatic național RO e-TVA vor avea drept rezultat:

✅ reducerea decalajului fiscal în domeniul TVA rezultat din estimările macroeconomice realizate la nivel național și implicit asigurarea încadrării în țintele asumate de România prin jaloanele Planului Național de Redresare și Reziliență;

✅ creșterea gradului de conformare voluntară care să conducă la asigurarea încasării sumelor din TVA la bugetul de stat general consolidat;

✅ reducerea impactului evaziunii fiscale rezultate din activitățile economice ilicite desfășurate de contribuabili, respectiv din modul de evidențiere și înregistrare a operațiunilor impozabile specifice TVA-ului;

✅ consolidarea capacității instituționale a Agenției Naționale de Administrare Fiscală de colectare a impozitelor și taxelor prin implementarea unor proiecte de digitalizare”.

Decontul precompletat RO e-TVA va conține date și informații despre operațiunile economice declarate de persoanele care plătesc impozit. Informațiile ar urma să fie transmise în sistemul Ministerului Finanțelor și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (RO e-Factura, RO e-Sigiliu, RO e-Transport, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat electronice, sistemul informatic integrat vamal)”, a prezentat Ministerul Finanțelor.

Citește și: Departamentul de Stat al Statelor Unite: Guvernul României nu îndeplinește standardele minime pentru eliminarea traficului de persoane

Ministrul speră că va reduce evaziunea

Ministrul Marcel Boloș este, la rândul său, de părere că implementarea e-TVA în România va ajuta la reducerea fenomenului de evaziune fiscală.

„Reglementarea e-TVA era pentru noi un obiectiv foarte important în procesul de combatere și de reducere a fenomenului de evaziune fiscală, în pentru creșterea eficienței colectării TVA și reducerii deficitului de TVA”.

„Decontul precompletat de TVA va fi transmis contribuabililor, pentru fiecare perioadă fiscală, până la data de 20 a lunii de după terminarea perioadei fiscale.

Transmiterea se va face prin Spațiul Privat Virtual și asta înseamnă că firmele și persoanele fizice vor avea la dispoziție cinci zile pentru a verifica informațiile, să facă modificări și să transmită forma finală. Verificarea informatiilor de catre contribuabili se va face pe baza rapoartelor puse la dispozitie prin SPV. Dupa verificarea acestor informatii contribuabilii vor depune decontul clasic de TVA pana la data de 25 a fiecarei luni”, a declarat ministrul Marcel Boloș.

ANAF va trimite notificări pentru nereguli

Astfel, ANAF va putea să identifice în mod automat dacă există nereguli, iar unde este cazul, va transmite notificări.

Nefurnizarea informațiilor cerute sau furnizarea de informații parțiale prin formular va reprezenta un indicator de risc fiscal în baza căruia se poate decide inițierea unui control”, a mai anunțat Marcel Boloș.

Ministrul a mai spus că s-a aprobat și extinderea sistemului de facturare electronică și pentru tranzacții între societăți și consumatorii persoane fizice, opțional până la finalul acestui an, oblogatorie de la 1 ianuarie 2025.

Abrogarea e-TVA, cerută de contabili

Totuși, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) cere abrogarea ordonanței de urgență care reglementează aceste măsuri fiscale.

„CECCAR solicită abrogarea ordonanțelor de urgență privind unele măsuri fiscale publicate vineri, 21 iunie a.c., în Monitorul Oficial, și inițierea unui dialog real și constructiv cu toate părțile interesate, pentru identificare de soluții fiscale sustenabile care contează”, a transmis organizația

Corpul Experților Contabili a mai scris că mediul de afaceri este acuzat pe nedrept de evaziune fiscală, în timp ce statul nu-i poate identifica pe cei care fac astfel de nereguli.

„Marele circ fiscal românesc, unde funcționarii de stat se joacă de-a v-ați ascunselea cu responsabilitățile lor (transferându-le tocmai contribuabililor, adică celor cale le finanțează și salariile), în timp ce mediul de afaceri este tratat ca un personaj principal suspect, într-o piesă intitulată Toți sunt evazioniști.

Nu putem identifica adevărații evazioniști? Nicio problemă: mai bine presupunem că sunt toți! Facem reguli mai aspre pentru toți, ca să nu mai scape nimeni”.

Experții contabil au atras atenția și asupra faptului că sistemul informatic deja funcționează destul de greu, dar și asupra faptului că măsura va face și mai dificilă munca antreprenorilor.

„Nici nu mai contează că sistemul informatic abia funcționează, important este că regulile sunt acolo, „sculptate” în piatra digitală a ministerului.

Acest circ birocratic se vrea a fi soluția pentru a umple vistieria statului, dar asfixiază antreprenorii, profesioniștii contabili și inovația.

România nu are nevoie doar de instrumente digitale, ci de o mentalitate digitală la conducerea executivă a autorității care elaborează legislația fiscală”.

Abrogarea e-TVA. OFA UGIR: De fapt, este un aviz pentru evazioniști

Experții din cadrul Grupului de fiscalitate al patronatului OFA UGIR, coordonat de consultantul fiscal Loredana Mihăilă, arată că noul sistem e-TVA și extinderea e-Factura în relația dintre firme și persoane fizice (până acum, era obligatorie doar între societăți comerciale) vor avea mai multe efectele negative asupra economiei.

În primul rând, introducerea e-Factura pe relația B2C (Business-to-consumer) obligă companiile să raporteze detaliat achizițiilor făcute de persoane fizice, inclusiv cumpărăturile online sau de bunuri de folosință îndelungată.

„Statul va deține date detaliate despre structura achizițiilor și bugetele consumate de fiecare persoană fizică.

Impact negativ anticipat:

  • Percepția de control excesiv din partea statului asupra modului de cheltuire a banilor de către cetățeni.
  • Scăderea consumului pe piața națională din cauza temerii de supraveghere, ceea ce poate duce la diminuarea Produsului Intern Brut (PIB).
  • Migrarea achizițiilor online către piețele din țările vecine (Ungaria, Bulgaria, Polonia) și preferința pentru cumpărăturile directe din magazinele din UE, care va afecta negativ economia românească”, avertizează OFA-UGIR.

Citește și: Noul sistem e-TVA stârnește nemulțumirea companiilor. OFA UGIR: De fapt, este un aviz pentru evazioniști

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
Bianca Iosef
Bianca Iosef
Bianca Iosef a terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București în anul 2022. A început să lucreze ca jurnalist încă din timpul facultății și este interesată să evolueze cât mai mult în acest domeniu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Albania interzice TikTok timp de un an. Decizia a fost luată după ce un adolescent a fost ucis luna trecută

Albania a anunțat, sâmbătă, că va interzice TikTok timp...

SURSE: Cum se împart ministerele între PSD, PNL și UDMR | Aktual24

SURSE: Cum se împart ministerele între PSD, PNL și...

Un agresor sexual din Bihor, eliberat, a atacat din nou un minor | Bihoreanul

Petru Lucaci, un bărbat din localitatea Hotar, eliberat recent...