Cât de performantă a fost industria grea „a lui Ceaușescu”, subiectul mândriei și nostalgiei unei mari părți a populației României de azi?
Cât de tare „duduiau” fabricile și uzinele de unde ieșeau automobile, tractoare, autocamioane și basculante trimise în toată lumea?
A fost România de dinainte de 1989 o putere industrială redutabilă și suverană, apreciată și respectată la nivel mondial?
Pe urmele acestor teme de discuție care încing astăzi Internetul, aktual24.ro a apelat la unul dintre cei mai competenți oameni din România.
Istoricul militar Petre Opriș a petrecut decenii documentându-se în arhive, a scris cărți și zeci de articole exact pe această temă: industria României în perioada 1946-1989.
Dacă ar fi fost transmisă live pe Facebook, discuția din Centrul Vechi a reporterului cu istoricul Petre Opriș, abia sosit de la Varșovia, ar fi stârnit, probabil, râsete.
Printre urări de „La mulți ani!”, clinchete de pahare și acorduri de muzică populară, reportofonul din telefon capta ecourile unei lumi dispărute, dar care marchează și azi, foarte puternic, mentalul colectiv al poporului român. Unul marcat de ignoranță și nostalgie după ceva ce n-a existat niciodată.
La un moment dat, Petre Opriș a sintetizat, într-o singură frază, rezultatul industrializării comuniste: după decenii de industrializare, investiții de zeci de miliarde de dolari, foamete și chinuri pentru 20 de milioane de oameni, România a ajuns, la sfârșitul anilor ’80, să-și plătească datoria externă tot cu mâncare și cu aur. Adică exact la fel cum proceda în anii 1950, înainte să înceapă întreaga nebunie.
Citește și: VIDEO Autocar implicat într-un accident, în judeţul Olt. A fost activat Planul roşu de intervenţie
De ce s-a ajuns ca, la final, să fim în același punct de unde plecasem, numai că mult mai săraci și chinuiți? Explicațiile le veți găsi în dialogul de mai jos.
Urmărind detaliile date de Petre Opriș, înțelegem de ce comunismul nu putea, nu avea cum să funcționeze. Sfidarea logicii, a principiilor economice, a bunului simț, nu au cum să se încheie niciodată cu bine.
Rând pe rând, toate miturile se spulberă când discuți cu un specialist.
Mașinile Dacia? În 1989 aveau același preț de vânzare, în străinătate, ca în 1972. Pe piața occidentală n-au putut fi exportate niciodată pentru că le cădeau piesele de schimb, iar Ceaușescu interzisese folosirea unora de calitate, de la furnizori străini.
Așa am ajuns să le dăm pe credit prin Africa, America de Sud și Asia Centrală, de unde n-am mai văzut niciodată banii înapoi.
Oltcit? Gaura de 1 miliard de dolari. Românii s-au angajat să fabrice 150.000 de mașini pe an, dar au reușit să vândă, în total, doar 64.000.
Am încercat să-i păcălim pe francezii de la Citroen și să producem singuri cutiile de viteze, dar sarcina i-a revenit unei fabrici care făcea tractoare. În final, când s-a ales praful, Ceaușescu a țipat că e sabotaj și a vrut să-i condamne la moarte pe directori.
Camioanele Roman? O treime din producție erau rebuturi. Un director a încercat să fie cinstit și să monteze doar cu piesele care funcționau. Ceaușescu l-a dat afară. Următorul director a montat tot, iar 10.000 din cele 30.000 de camioane n-au funcționat..
Iar lucrurile pot continua așa la nesfârșit.
Vezi lista completă în Aktual24.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursă foto iiccmer.ro)
„Pe piața occidentală n-au putut fi exportate niciodată „.
ȘI cum se face că începând cu 1977 pe străzile din RDG circulau 5000 de autoturisme Dacia?
Poate ne explică papagalul dumneavoastră atotștiutor.
Se vindeau foarte ieftin și din această cauză ersm in pierdere. Totuși să nu exagerăm cu 5000.RDG?!?!?!?
Era schimb obligatoriu in CAER, PAPAGALULE! Cred că îți lipsesc niste ani de trai sub Ceaușescu, că să înțelegi „iepoca de aur”!? Iar daca i.ai trăit, dar, dar după cum se vede nu ai înțeles nimic, atunci locul tau nu este in lumea asta. Asta este lumea celor care muncesc dar și gândesc, PAPAGALULE!
RDG, era tot în lagărul comunist, stimate tovarășe. Confuzie mare, ca la toți comuniștii!
RDG era „Occident” ?
Să-mi spună și mie așa numitul mare istoric militar ce industrie avem acuma și ce produce tara asta in prezent un propagandist nemernic Oltcit a falimentat după 95 daca nu știa așa numitul istoric dar dece nu spune cum a fost falimentat ARO dece nu spune nimic despre industria de foraj petrolier despre industria de locomotive astea cum dracu au falimentat așa ușor
Deoarece falimentul se produce atunci când produci pe stoc dar nu vinzi marfa produsa
prima data cand aud de profesia istoric militar.presupun ca un fost securist cu pensie speciala e pus sa bata campii despre lucruri pe care nu le cunoaste ( directori condamnati la moarte de ex)
Asta nu este „istoric militar” ci securist pur sânge. El și colegii lui de baștină au vândut tara asta in ’89 la, lovitura de stat pe care au produs-o la cererea occidentului.
Un idiot nu istoric. Poate nu erau cele mai bune produse dar le faceam noi si ne faceam treaba cu ele. Tractoare, combine, excavatoare, macarale, locomotive si vagoane, utilaje petroliere si miniere, etc.. Este o blasfemie sa spui acum, cand nu mai producem nimic, ca toate alea nu ersu bune. Siktir!
Foarte corect! Plus că noi făceam afaceri, schimburi comerciale cu tari care erau de nivelul nostru nu cu bogații mapamondului, așa cum facem acum!
Bravo, un comentariu pertinent și corect.
Propaganda penibila. Adica ne meritam soarta oricum eram prea prosti sa zicem mersi cum traim acum. Dar dece dupa 33 de ani mergem pe aceleași strazi facute de Ceaușescu si in aceleasi spitale. Nu producem nimic trăim pe datorie. Era un sistem dur imperfect asta nu justifica ca s-a vandut si distrus tot dar nici sa traiesti pe datorie ca un milog vasal nu e o soluție candva vor trebui platite. Romania daca opreste imprumuturile intra in colaps.
Suntem în colaps deja plata pensiilor se face din împrumuturi externe Romania nu mai produce chiar nimic în ziua de azi sa poți spune că avem o economie sustenabilă nu vedeți că incompetenți de la guvern nu mai știu ce taxe și impozite sa mai înființeze și cum sa le mărească
Bă, nu știu foarte multe detalii despre industria de atunci. Dar știu că unele Dacia 1300 circula și azi și nu le „cad piesele de schimb” și camioanele Roman la fel. Puține, dar inca mai circulă. Așa că, tind sa cred că autorul articolului mănâncă maro doar de dragul propagandei „corecte”.
Si pe vremea lui Ceasca ai trăit pe datorie.Cizmarul nostru repetent nu a fost un geniu mioritic ci doar un analfabet care a creat o industrie de dragul productiei.Cat de performanta a fost aceasta industrie s-a vazut cand am platit datoria externa (o alta gafa monumentală).Ce nu inteleg nostalgicii comunismului e un adevar dureros – s-a trait bine atat cat s-a trăit datorita imprumuturilor externe si tot cu acesti bani imprumutati s-a făcut bruma de industrie.
Mai așa zis capitalist tu ai auzit de rafo Onești și de Oltchim știi că în ani 80 au fost cele mai performante platforme din întreaga lume la acea vreme ai auzit de industria cimentului mai bine taci dracului de scîrbă
Acum că nu mai e nimic, e bine?
Acel istoric militar cum trăiește? Cât a luat din failment?
Toate acele fabrici, privatizate și retehnologizate, puteau azi să meargă bine mersi. Cum Dacia a fost un model de succes de privatizare, așa puteau fi multe. Dar nu, preferăm blocuri înghesuite unde stau toți analfabeții și drogații care se suie la volan.
Total nedocumentat.Cite experiente?si-n citi ani? CU cite pierderi omenești și materiale s-au produs cu VI și V2 de către nemți pt ca americanii sa zboare în spațiu și lună. Industrie pt ROMANIA este necesară utilaje de tot felul în minerit, metalurgie, constr. De mașini. petrol,aviație, armament și muniții ,agricultura,energie samd
Cum era Romania atunci se descurca .Acum nu mai avem fabrici si nici piete de desfacere ceea ce e foarte grav.Ceausescu stia ca nu poate concura cu occidentalii si nu putea sa vanda in vest deoarece produsele erau slabe calitativ .
Romania traieste pe datorie ceea ce e foarte grav.Trebuie infiintate fabrici care sa produca si sa exporte masiv bunuri.Nu mai putem fi doar consumatori de bunuri ci si producatori.Trebuie atrase investitii straine.
Marele istoric Opriș,dacă tăceai filozof rămâneai!Se trezesc toți deștepții sa comenteze ce a fost nu ceea ce este!Dacă spuneai ceva despre marile realizări de astăzi când industria e praf și agricultura pe aproape mai ziceam,dar domnul Opriș nu vede pădurea din cauza copacilor!Asa vremuri,asa analiști istorici!!!
Marele istoric Opriș,dacă tăceai filozof rămâneai!Se trezesc toți deștepții sa comenteze ce a fost nu ceea ce este!Dacă spuneai ceva despre marile realizări de astăzi când industria e praf și agricultura pe aproape mai ziceam,dar domnul Opriș nu vede pădurea din cauza copacilor!Asa vremuri,asa analiști istorici!!!
Era ordine si disciplină. Rar era câte unu „prăfuit sau fumat” Acum industrie pauză, educație pauză, producem haine și vin, în rest totul se importă (inclusiv pâinea congelată). Domnul istoric militar a trăit bine și atunci și trăiește bine si acum. Bine o să zică că învățat carte dar oare ce regim era? Dacă poate să ne spună și in câte razboaie a luptat pentru a apăra țara asta in care se lăfăie dumnealui? El crede că tot ce a primit i bun s-a și cuvenit. Rușinică!
S a gasit un idiot hanarnist sa minta de parca noi nu stim ce a facut ceasca. Poate copii astia de doi ani sa l creada dar pe noi care stim adevarul nu ne poate manipula. Sa fie aruncat la lada de gunoi a istoriei asa zisul istoric,poate o fi istoric in prostia lui mincinoasa. Ce industrie avem acum,nici macar agricultura nu e protejata pentru ca sunt tradatorii care vor sa aduca de afara sa ne otraveasca si sa se imbogateasca ei imputitii nemernici. Vedeti pe cine votati.
Povești menite să adoarmă ignorantii nascuti după ’89 și așa cu creierele spălate. Nu este nevoie să ne spună nimeni ce a fost si ce nu a fost inainte de’ 89.Sictir. Am trait acele vremuri.
Cine la trezit pe Opriș?
Asta este istoric? Este cel mai mare papagal!
Plin de ipocriti care isi regreta tineretea dupa ce au bagat in groapa tara cu trai pe imprumuturi!! Dupa 89 cand nu au venit banii si nu au mai fost exploatati taranii asazisa industrie care producea vechituri a picat!! Dar clasa muncitoare pe ordonante a mai ras 10 ani din bugetul tarii!! Titi retarzii cu cate clase are trenul tin lectii de economie!!! Rezultatul s-a vazut!! Pana nu am intrat in UE a fost saracie crunta si inflatie de 250%
Asta care scrie nu a produs nici măcar opioneza. Un rahat cu gura mare care a frecat-o prin birouri pupa d in cur șeful și cu ochii pe salariu baban. Sictir nemernicule, au fost multi ingineri și mncitori foarte buni, competitivi.