ANALIZĂ Drumurile județene din Galați, majoritatea în stare jalnică, sunt modernizate cu bani europeni

Data:

spot_img

Județul Galați are 45 de drumuri județene  cu o lungime de circa 863,5 kilometri, majoritatea fiind într-o stare jalnică deoarece după 1990 autoritățile locale nu au investit aproape deloc în modernizarea lor. Două exemple care ilustrează situația sunt gropile din drumurile care trec pe la  Matca sau Târgu Bujor. Lucrări au mai avut loc doar atunci când au coincis și cu interesele personale ale gestionarilor fondurilor – este cazul unui fost președinte de Consiliu Județean ce își dorea vizitarea rudelor de la Cudalbi, la circa 50 de kilometri de municipiul Galați.

Întotdeauna problema finanțării a fost cea care a oprit investițiile absolut necesare și a fost nevoie de accesarea fondurilor europene nerambursabile pentru a mișca lucrurile. Din acest punct de vedere, Programul Operațional Regional (POR) 2014 – 2020 a reprezentat o adevărată gură de oxigen, dacă ținem cont și de axa SUERD – Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării.


Modernizarea e dependentă de banii europeni

Cu acești bani europeni se lucrează, în prezent, pe șapte drumuri județene, unele dintre acestea fiind aproape de finalizare. Discutăm despre o lungime cumulată a lor de circa 180 de kilometri, iar aducerea acestora la standardele secolului XXI ”costă” aproximativ 375 de milioane lei, după cum a declarat Costel Fotea, actualul președinte al Consiliului Județean Galați, autoritatea contractantă a lucrărilor.

”Cei treizeci de kilometri pe care i-am avut în lucru pe DJ 251 au fost finalizați, cu precizarea că aici au mai fost reabilitați alți treizeci de kilometri în exercițiul bugetar european anterior, iar investiția a însemnat circa 70 de milioane de lei”, ne-a mai precizat Costel Fotea.


Trebuie spus că acest DJ 251 (pe ruta Smârdan – Slobozia Conachi – Cudalbi – Valea Mărului – Matca) are o importanță aparte în logistica transporturilor locale, fiind o alternativă viabilă la DN 25 în scopul tranzitării județului de la Galați către Tecuci.

Unele investiții se apropie de finalizare

Lucrările sunt în progres (între 74 și 80 la sută grad de finalizare) și pe DJ 242 (Vârlezi – Târgu Bujor – Foltești), pe DJ 255 (Pechea – Măstăcani – DN 26), sau pe DJ 252 (Buciumeni – Cosmești – Barcea). Se reabilitează, însumat, circa 88 de kilometri de pe aceste trei drumuri, valoarea investițiilor fiind de peste 150 de milioane lei.


”Pe DJ 242 a fost necesară inclusiv regularizarea unor albii de râuri, fiind cea mai voluminoasă lucrare ce ajunge la aproape 74 de milioane lei. În prezent, se lucrează în zona cunoscută de șoferi drept litera M, din zona orașului Târgu Bujor, iar pe DJ 252 se lucrează la amenajarea intersecției cu DN 24”, a descris stadiul lucrărilor același președinte al CJ Galați, Costel Fotea.

În accepțiunea sa, de foarte mare interes sunt atât asfaltările și pietruirile, dar și lucrările de artă ale drumului, așa cum sunt acestea denumite în termenii de specialitate.


Este vorba despre șanțuri, poduri și podețe, în contextul în care cu ocazia lucrărilor de pe aceste drumuri județene din Galați au fost licitate peste 5.000 de podețe, din care 3.000 sunt deja efectuate. Totodată, au fost refăcute, pe aceleași trasee, 67 de poduri mari, dar și 670 mai reduse ca dimensiuni, cu termene de garanție între cinci și zece ani.

Se lucrează și la cinci-șase grade

În paralel, chiar și la cinci grade Celsius, pe DJ 254 (Ivești – Grivița – Costache Negri) se toarnă asfalt, iar lucrările continuă și pe DJ 251A (DN 24 – Nicopole – Corod), dar și pe DJ 242 A (Rădești – Berești – Cavadinești). Este vorba despre reabilitarea, în total, a altor circa 60 de kilometri cu în jur de 117 milioane lei.

Standardele anului 2020 impun inclusiv realizarea de parcări, stații de autobuz, piste de biciclete, stâlpi pentru iluminatul public, dar și primenirea zonelor de trecere la nivel cu calea ferată.


”Pot să vă confirm că aceste drumuri nu au fost modernizate niciodată după 1989 și vor fi gata la finele lui 2021. Acum, lățimea părții carosabile va fi de șase metri și jumătate, iar împreună cu acostamentele se va ajunge la opt metri. De asemenea, șanțurile au, fiecare, câte un metru și jumătate pentru că acestea sunt cerințele pentru o circulație sigură și civilizată”, a mai precizat Costel Fotea, cu mențiunea că alți circa 120 de kilometri de drumuri județene au fost reabilitați și cu fonduri proprii ale instituției, sau prin PNDL.

Președintele Consiliului Județean Galați anunță, totodată, pregătirea altor cinci proiecte cu finanțare europeană pentru reabilitarea drumurilor județene ce ar urma să fie depuse în viitorul exercițiu financiar pe noul POR 2021 – 2027 dedicat Regiunii de Sud-Est a României.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Viața Liberă în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

spot_imgspot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Milionarii plajelor refăcute de stat cu un miliard de euro

PressHub.ro a avut curiozitatea jurnalistică să verifice și să...

Stimulente între 5.000 și 2.500 de lei/lună pentru angajații ministerului Proiectelor Europene

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), Adrian Câciu, a...

Nicușor Dan: Teatrul Bulandra va fi consolidat și restaurat prin PNRR

Primarul Bucureștiului, Nicușor Dan, a anunțat că proiectul depus...

ANCPI: Prima sesiune de lucru online pentru cadastrare cu fonduri europene

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a organizat, vineri, 25 noiembrie, prima din cele 28 de întâlniri de lucru desfășurate online, în cadrul proiectului „Creșterea gradului de acoperire și incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăților în zonele rurale din România”, cod SMIS 120063. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional (POR) 2014 – 2020.