Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) anunță o serie de modificări importante la legea energiei electrice, prin care va introduce mai multe noțiuni, respectiv cea de „client activ” și cea de „contract cu prețuri dinamice”, prin care va stabili ca perioada de facturare să fie lunară și prin care introduce eșalonări la plata facturilor în cazul în care perioada de facturare este mai lungă sau pe o perioadă de minim 3 luni pentru clienții vulnerabili.
Iată cele mai importante schimbări:
Perioada de facturare lunară
ANRE vrea ca, în cazul clienţilor casnici, precum şi în cazul clienţilor preluaţi de către furnizorul de ultimă instanţă, perioada de facturare să fie lunară.
Legislația actuală arată că factura pentru energia electrică furnizată la locul de consum al clientului se emite de către furnizor pentru fiecare perioadă de facturare şi în intervalul de timp comunicat de către furnizor prin intermediul facturii. Perioada de facturare nu poate fi mai mare de 3 luni şi se stabileste prin contractul de furnizare.
Eșalonare
ANRE vrea ca, în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta, la cererea clientului, este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de clientul final, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.
În plus, pentru clienții vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cererea acestora, să se facă pe o perioadă de minim 3 luni sau convenită de părţi.
Se introduce noțiunea de „client activ”
ANRE mai vrea introducerea noţiunii de client activ cu detalierea drepturilor, obligaţiilor, modului de certificare şi de vânzare a energiei electrice produse, regulilor de comercializare a energiei electrice pentru acești clienți etc.
Conform ANRE, clientul activ este clientul final care realizează oricare din următoarele activităţi:
a) consumă, stochează, vinde energia electrică produsă în spaţiile pe care le deţine, inclusiv energia produsă de unităţi de producere aparţinând unor terţi, dacă acestea sunt instalate în spaţiile deţinute de clientul final;
b) participă la programe de flexibilitate sau de eficienţă energetică,
dacă activităţile prevăzute la punctele a) și b) nu reprezintă principala lor activitate comercială sau profesională.
Se introduce contractul cu prețuri dinamice
Noile modificări introduc noţiunea de contract cu preţuri dinamice care trebuie să reflecte variaţia de preţ pe Piața din Ziua Următoare (PZU) şi/sau Piaţa Intra-zilnică de energie electrică (PI), la intervale cel puţin egale cu frecvenţa închiderii pieţei.
Astfel, furnizorul ce are în portofoliu mai mult de 200.000 de clienţi va fi obligat să încheie cu clientul care are montat contor integrat în SMI, contract de furnizare a energiei electrice cu preţuri dinamice, la solicitarea acestuia.
Furnizorii vor avea obligaţia de a publica oferte cu preţuri dinamice pe paginile proprii de internet şi în comparatorul ofertelor tip de furnizare a energiei electrice administrat de ANRE şi să transmită aceste oferte clienţilor în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la o solicitare primită în acest sens.
Contractul de furnizare a energiei electrice cu preţuri dinamice reflectă variaţia de preţ pe PZU şi/sau PI, la intervale cel puţin egale cu frecvenţa închiderii pieţei şi se poate referi la preţuri pe intervale de consum (zi/noapte, ore vârf/ore gol etc) sau la preţuri care reflectă variaţia de preţ pe fiecare interval de decontare.
Contractul de furnizare a energiei electrice cu preţuri dinamice cuprinde suplimentar și:
a) formula de calcul a preţului energiei electrice, cu defalcarea pe componente;
b) obligaţia furnizorului de informare a clientului privind prețurile stabilite pe PZU/ PI, după închiderea pieţei pentru ziua de livrare şi modalitatea de informare în cazul preţurilor care reflectă variaţia de preţ pe interval de decontare, prin indicarea unui legaturi unde se găsesc informaţiile respective.
Furnizorul care încheie contract cu preţuri dinamice este obligat să obţină acordul clientului anterior trecerii acestuia la un contract de furnizare a energiei electrice cu preţuri dinamice, să se asigure că clientul a primit informațiile relevante așa cum au fost furnizate şi înregistrează consimţământul explicit al clientului pe durata perioadei contractuale, în conformitate cu cerințele GDPR şi să ofere clientului acces gratuit la datele lui de consum, printr-o autentificare pe pagina de internet a furnizorului, pentru a analiza consumul și prețul real al acestora la intervale de timp cel puțin egală cu frecvența de decontare a pieței.
Clientul care solicită unui furnizor să încheie un contract de furnizare a energiei electrice cu preţuri dinamice trebuie să fie informat, în scris, de către furnizorul respectiv cu privire la:
a) compatibilitatea dispozitivelor de energie electrică din proprietatea sa, respectiv capacitatea lor de a regla consumul în conformitate cu semnalul de preț;
b) faptul că prețul final plătit depinde de profilul său de consum;
c) creșterea probabilă a prețului de furnizare în sezonul de vârf, când consumul de energie electrică este semnificativ mai mare;
d) gestionarea consumului de energie electrică pentru a preveni o potenţială creştere a valorii facturii;
e) faptul că prețul de furnizare al unui astfel de contract este supus unei mari variații în timp, în cadrul anului și de la un an la altul, în conformitate cu variația prețului PZU/PI;
f) valoarea unei facturi calculată la preţ dinamic faţă de valoarea calculată la preţul din contractul în vigoare, pe o perioadă similară a anului precedent;
g) avantajele, costurile şi riscurile pe care le prezintă contractele de furnizare a energiei electrice cu preţuri dinamice, inclusiv cu privire la necesitatea de a avea un contor integrat SMI, scrie Economedia.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!