Aproape 40% dintre români aleg candidatul „răul cel mai mic”, nu pe cel mai bun candidat la alegerile prezidențiale. Potrivit unui studiu Cult Research, 38 % dintre români folosesc motivația candidatului care reprezintă „răul cel mai mic” pentru alegerea Președintelui României, diferența de 62% dintre respondenți folosind motivația pozitivă „candidatul cel mai bun”, la aceleași alegeri.
„În contextul studiilor precampaniei politice din această toamnă, Cult Research vine cu o analiză independentă aprofundată a tipologiei alegătorilor din România după preferințele de vot exprimate pentru alegerile prezidențiale și parlamentare,” spune Alexandru Zodieru, managing partner Cult Research.
„Demersul nostru vine atât din nevoia de înțelegere autentică a motivațiilor pe care le au românii în acest an extrem de important, și va contribui și la credibilizarea eforturilor cercetătorilor sociologi în contextul unei multitudini de studii apărute în mass media ce au dat rezultate ce au înregistrat diferențe sensibile de la un studiu la altul”, a mai declarat acesta.
Citește și: Inculpat în două dosare, Irinel Popescu vrea să fie ales și numit „academician”
Alegătorii nu sunt convinși de candidați
În comunicatul Cult Research se menționează că o bună parte dintre alegători votează nu din convingere, ci pentru a alege „răul cel mai mic”. Astfel, 41% dintre susținătorii lui Mircea Geoană îl votează nu pentru că îl consideră ideal, ci pentru că este perceput ca fiind cea mai puțin rea opțiune. O situație similară este întâlnită și la votanții lui George Simion, unde doar 58% dintre aceștia îl susțin din convingere, restul optând pentru el din lipsa unei alternative mai bune.
La polul opus, Nicolae Ciucă, Diana Șoșoacă și Elena Lasconi se bucură de un procent semnificativ de susținători care îi votează pentru că sunt de acord cu propunerile lor (79%, 78%, respectiv 74%) și nu neaparat pentru că reprezintă o soluție de avarie.
Optimismul alegătorilor privind viitorul țării după alegeri
Potrivit aceluiași comunicat, alegătorii lui Marcel Ciolacu sunt cei mai optimiști privind viitorul lor, 61% dintre aceștia considerând că țara va merge într-o direcție mai bună după alegeri. Urmează susținătorii lui Nicolae Ciucă, dintre care 53% au aceeași opinie. Acest optimism poate fi explicat prin faptul că cei doi candidați sunt liderii coaliției aflate la guvernare, care a implementat măsuri de care beneficiază o mare parte a populației.
La polul opus, doar 39% dintre votanții lui Mircea Geoană și 28% dintre susținătorii lui George Simion cred că lucrurile se vor îmbunătăți, majoritatea considerând că situația va rămâne neschimbată. Aceasta poate explica și motivul pentru care mulți alegători îi consideră „răul cel mai mic”.
O situație interesantă se observă în cazul Elenei Lasconi. Deși 78% dintre votanții ei declară că o susțin din încredere în propunerile sale, doar 23% cred că țara va merge într-o direcție mai bună după alegeri, acesta fiind cel mai mic procentaj dintre toți candidații. 32% dintre aceștia consideră că lucrurile se vor înrăutăți. Această discrepanță poate fi explicată prin pesimismul votanților USR cu privire la succesul real al candidatei în alegeri, ceea ce poate duce la o mobilizare mai puternică în rândul electoratului său.
Cum se împart voturile
Dintre cei care și-au exprimat intenția de vot pentru Mircea Geoană, 49% ar vota PSD la alegerile parlamentare, 26% ar alege PNL, iar 12% USR. Elena Lasconi atrage 86% dintre voturile electoratului USR, 8% din partea celor care ar vota REPER și 6% din partea alegătorilor PSD, potrivit Cult Research.
În cazul lui Nicolae Ciucă și Marcel Ciolacu, aceștia beneficiază de un electorat extrem de fidel. Nicolae Ciucă este susținut de 98% dintre votanții PNL, iar Marcel Ciolacu de 96% dintre votanții PSD, confirmând astfel că alegătorii lor se identifică puternic cu partidul și sunt ușor de mobilizat.
Același studiu evidențiază o tendință semnificativă în rândul alegătorilor de a vota nu din convingere față de un candidat preferat, ci pentru a alege „răul cel mai mic”, așa cum se observă în cazul candidaților precum Mircea Geoană și George Simion. În contrast, alți candidați precum Nicolae Ciucă, Diana Șoșoacă și Elena Lasconi se bucură de un sprijin ceva mai solid din partea celor care declară că îi vor vota la alegerile prezidențiale. Această dinamică indică o mobilizare electorală dominată de compromisuri, ceea ce lasă deschis rezultatul final al alegerilor prezidențiale, cel puțin pentru candidații din top 3.
De ce ați vota cu acest candidat?
Cum considerați că se vor îndrepta lucrurile în România după alegeri?
Despre Cult Research
Cult Research este o companie românească de cercetare de piață înființată în 2008. Agenția își propune să ofere soluții de consultanță prin cercetare agilă ajutând companiile, instituțiile și organizațiile neguvernamentale (inclusiv internaționale) să-și crească performanța adaptându-se mereu în funcție de nevoile consumatorului. Serviciile oferite se adresează unor domenii cât mai variate: agribusiness, banking, auto, comunicare, administrație publică, FMCG, retail etc.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!