Comentarii identice apar sub o multitudine de postări diferite pe Facebook, așa că dezinformarea Kremlinului ajunge la utilizatori care nu s-ar gândi niciodată să citească nimic despre război.
Acesta este rezultatul muncii trolilor care produc în mai multe schimburi, potrivit unei cercetări efectuată în Ungaria de către Institutul de Cercetări Politice și Consultanță Political Capital.
Troli, identificați și în România
Încă din mai 2022, cercetarea Capitalei Politice și a partenerilor săi a identificat existența „rețelelor de troli online” prezente și potențial coordonate în țările membre ale grupului de la Vișegrad.
„Iar cercetările noastre recente au identificat în Germania, Italia, România și Ungaria așa-numitele modele de comportament online neautentice și strategii de comunicare coordonate, prin «comentarii repetitive».
În comparație cu prima cercetare din mai 2022, în noua fază de cercetare, am examinat dacă răspândirea narațiunilor pro-război identificate anterior a continuat sau dacă discursul online a luat o direcție complet nouă.
Ancheta noastră a relevat că nu este nimic nou sub soare: trolii pro-ruși răspândesc continuu aceleași 3-4 narațiuni pentru a justifica războiul, care s-au răspândit cel mai intens între 24 și 28 februarie (primele zile ale conflictului)”, potrivit Political Capital.
4 narațiuni care circulă în tot Estul Europei
Astfel, războiul a fost justificat prin 4 narațiuni principale:
(1) „Ucraina ca stat nu există”,
(2) „Ucraina a comis genocid” împotriva minorităților din țară,
(3) „Ucraina este condusă de marionete”,
(4) „NATO dorea să înființeze o bază militară lângă Marea Neagră”.
Deși independența Ucrainei a fost deja recunoscută de Rusia în august 1991, iar patru luni mai târziu, poporul ucrainean a decis în favoarea acesteia printr-un referendum , prima narațiune a fost că Ucraina de fapt nu are granițe, iar Rusia este succesorul legal al URSS.
Prin urmare, asemenei Uniunii Sovietice, putea face ce vrea pe teritoriul fostelor republici membre. Nu există aproape nicio suprapunere temporală în tiparele de postare ale celor mai activi distribuitori ai narațiunii.
„Aceasta nu poate fi o coincidență, indică clar activitate ne-umană, adică este foarte probabil ca trolii respectivi să fi comentat în «ture» consecutive. În plus, unele dintre profilurile Facebook care răspândesc narațiunea par a fi false de la început datorită numelor de profil folosite alternativ, imaginilor din arhive, limbilor diferite folosite sau comportamentului de postare”, menționează Political Capital.
Marionetele americanilor, o a treia narațiune
Conform celei de-a doua narațiuni, Ucraina a comis genocid împotriva minorităților care locuiesc pe teritoriul său, în principal împotriva populației rusofone, ceea ce justifică și legitimează acțiunea militară a Rusiei în apărarea minorităților.
„Potrivit afirmației centrale a celei de-a treia narațiuni, Ucraina nu este condusă de un guvern real, ci de o «marionete» controlate de americani. Această narațiune este «mai proaspătă» decât celelalte, a fost publicată abia pe 8 martie și a fost copiată în secțiunile de comentarii de pe Facebook de cel puțin 460 de ori în perioada analizată.
Este posibil ca narațiunea să fie direct legată de Kremlin, de «fermele de troli» conduse de Kremlin, deoarece comentariile repetitive au arătat un model global: narațiunea a fost împărtășită în mod egal de profiluri din India, Africa sau America de Sud – cu mult dincolo de granițele lingvistice și geografice ale celor patru țări investigate”, mai arată cercetarea.
Citește și: Bode, doctoratul, România
Minciuna genocidului, distribuită mai ales în Ungaria
În fine, cea de a patra narațiune, despre baza NATO de la Marea Neagră, a apărut pentru prima dată în Ungaria pe 25 februarie și a dispărut aproape complet după aproximativ o săptămână.
„În general, utilizatorii maghiari de Facebook au putut citi afirmații înșelătoare în cel puțin 1.107 de comentarii. Cei mai activi distribuitori de declarații manipulative au acționat alternativ, adică nu au lucrat la promovarea textului în același timp, ceea ce indică din nou o mai mare coordonare a comunicării.
În ceea ce privește comportamentul online neautentic din Ungaria, putem concluziona că majoritatea narațiunilor nu provin din această țară. Cele mai răspândite două narațiuni («Ucraina nu există», «Marionetele ucrainene») au fost legate de campanii de influență străine, iar originea unei narațiuni poate fi legată de o organizare a unui oligarh ucrainean pro-rus.
În plus, narațiunea despre «genocid», care este cea mai caracteristică spațiului media maghiar, a adoptat în mod clar o campanie de dezinformare din Rusia în spațiul media maghiar. Atât site-urile și indivizii cu simpatii pro-ruse, cât și trolii cu profiluri false sau piratate joacă un rol în răspândirea mesajelor neautentice în Ungaria”, este concluzia cercetării Political Capital.
Studiul complet este disponibil în limba engleză aici.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!