„Rădăuțiul Civic” obligă primăria să dea date despre deșeurile colectate. În 2023, un activist de mediu a filmat groapa de deșeuri Satu Mare (din județul Suceava) și a surprins utilaje ale Servicii Comunale, societate care aparține primăriei Rădăuți, care duceau gunoaie – pentru depozitare sau transfer – deși groapa era închisă.
Mai mult, utilajele îngropau deșeurile în pământ. Activiștii de mediu au cerut, în baza legii 544/2001, costurile cu salubrizarea municipiului, date pe care primăria a refuzat să le ofere.
Reprezentanții societății civile din Rădăuți au întrebat primăria câte deșeuri colectează Servicii Comunale și cât costă colectarea și transportul gunoiului. Deoarece nu au primit răspuns în baza legii 544/2001, asociația s-a adresat instanței de judecată.
Servicii Comunale a refuzat transmiterea acestor informații banale pe motiv ar aducere atingere concurenței loiale. În replica, judecătorii au stabilit că informațiile privind activitatea societății Servicii Comunale sunt publice.
„Rădăuțiul Civic” obligă. Pretextul primăriei
Compania susține că datele despre câte tone de gunoi se colectează anual, cât costă transportul său la Moara sau prin alte locuri și cât încasează Servicii Comunale pentru deșeurile reciclabile și comunicarea acestor ar aduce atingere concurenței loiale, în condițiile în care Servicii Comunale S.A. este unic operator de salubritate în Municipiul Rădăuți, cu capital integral public .
În consecință, asociația a acționat în instanță compania. Tribunalul Suceava și instanța a obligat Servicii Comunale să comunice informațiile solicitate.
Tribunalul Suceava a reținut în hotărârea pronunțată, rămasă definitivă, că „nu doar informațiile cerute sunt informații de interes public, ci și dosarul achizițiilor realizate de o companie cu capital unic sau majoritar public”.
Servicii Comunale a făcut recurs, însă Curtea de Apel Suceava l-a respins ca nefondat și hotărârea a rămas definitivă. „Datele oferite de Servicii Comunale, în urma pierderii procesului, sunt insuficiente pentru a oferi o imagine clară asupra modului în care sunt gestionate deșeurile în municipiul Rădăuți.
Nu putem analiză încă dacă serviciul de salubritate este eficient sau nu, dacă se cheltuie excesiv sau nu, dacă taxa de salubritate pe care o plătesc cetățenii reflectă un serviciu calitativ sau nu. Vom continua să documentăm acest subiect” a declarat Luca Ciubotaru, președintele Rădăuțiul Civic.
În urmă cu câțiva ani în munipiul Rădăuți Servicii Comunale a crescut taxa de salubritate pentru a acoperi costurile aferente transportului la Moara, însă, în lipsa datelor și a unei transparențe reale este dificil de evaluat cum se reflectă taxa în costurile companiei.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!