miercuri, 20 octombrie 2021
spot_img
AcasăNewsletterAutoritățile locale au preluat de la CNAIR proiectul drumului expres Oradea-Arad care...

Autoritățile locale au preluat de la CNAIR proiectul drumului expres Oradea-Arad care zăcea de zece ani în sertar și-l vor construi pe fonduri europene

Un drum cu mașina de la Oradea la Arad durează circa două ore, deși sunt puțin peste 100 de km, și este un chin pentru șoferi, deoarece are o singură bandă pe sens și sunt blocaje tot timpul. Soluția este o nouă arteră între cele două orașe, un drum expres. Proiectul trebuia făcut de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, un studiu de fezabilitate fiind întocmit de acum 10 ani, dar pentru că nu s-a mai întâmplat nimic, autoritățile locale au decis că vor construi ele artera estimată la aproape 1 miliard de euro, cu bani europeni. Aceasta este o premieră pentru România.

Ideea unui astfel de proiect este veche, încă de dinainte de semnarea Alianței Vestului, dar nu s-a putut realiza până anul acesta, când Guvernul a înțeles că a forța unele administrații locale să aștepte ca Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să le lege prin artere de circulație este un impediment în calea dezvoltării lor. Astfel că, în luna iunie, printr-o Ordonanță de Urgență, s-a hotărât că autoritățile locale pot prelua de la diferitele autorități, ministere și companii naționale proiectele de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local.

Bani europeni

În această toamnă, la jumătatea lunii octombrie, CNAIR a transferat proiectul  pentru realizarea drumului expres Arad-Oradea la autoritățile locale.

În urma acestor demersuri, Consiliul Local al Municipiului Oradea a aprobat proiectul de hotărâre în vederea realizării drumului expres Arad-Oradea, practic încheierea unui parteneriat între municipiul Oradea, județul Bihor, municipiul Arad, județul Arad și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru realizarea investiției în programul operaţional naţional specific din exercițiul financiar european 2021-2027, respectiv mandatarea de către CNAIR a partenerilor pentru implementarea etapei de pregătire a acesteia (actualizare S.F.) în cadrul POIM 2014-2020.

Semnarea parteneriatului pentru noul drum expres

În plus, a fost aprobată finanțarea din bugetul local a cotei ce revenea municipiului Oradea, de aproximativ un milion de euro cu TVA inclus, pentru achiziționarea serviciilor de actualizare a Studiului de Fezabilitate, necesare pentru realizarea Drumului Expres Oradea-Arad.

Autoritățile locale estimează că drumul va costa circa 1 miliard de euro, însă costul final ar proiectului va fi stabilit după finalizarea procedurii de achiziție a serviciilor de actualizare a studiului de fezabilitate și realizarea acestuia.

Pentru realizarea proiectului, partenerii vor cere bani europeni nerambursabili, iar ce nu va fi finanțat în acest mod va fi împărțit între Consiliul Județean Bihor, Primăria Oradea, Consiliul Județean Arad, Primăria Arad.

Cei 4 parteneri își doresc ca drumul expres Oradea-Arad urma să aibă profil de autostradă cu trei benzi de circulație pe sens pe o distanță de 14,6 kilometri, profil de autostradă cu două benzi pe sens pe o distanță de 43,5 km și profil de drum expres cu două benzi de circulație pe sens pe 76,4 kilometri. Proiectul include și realizarea a 5 drumuri de legătură cu profiluri diferite, realizarea a 66 de poduri, pasaje sau viaducte și a 12 noduri rutiere.

Totodată, drumul expres va fi legat de autostrăzile A1 și A3, asigurându-se astfel conectarea cu infrastructura existentă, respectiv sectorul Oradea-Borș și Nădlac-Arad-Timișoara. Cel puțin așa își dorește administrația locală.

În proiect se mai menționează și că drumul urmează să fie unul cu un traseu nou, în afara localităților, cu exproprierile cerute de asigurarea coridorului necesar implementării proiectului, în regim cu autostrada, cu patru benzi, două pe un sens, cu ieșiri și intrări pentru legăturile cu Drumul Național 79 și cu drumurile județene.

Imediat după ce a fost numit în funcția de președinte al Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan a organizat o conferință de presă în care a anunțat prioritățile din mandatul său. În doar o săptămână de mandat, fostul edil al Oradiei a luat  legătura cu instituțiile din Arad și a stabilit liniile mari ale viitoarei colaborări.

În prima ședință a CJ Bihor s-a aprobat parteneriatul de implementare a proiectului între cele patru UAT-uri și a fost stabilit acordul de asociere între acestea, urmând a fi preluat de la Compania Națională de Autostrăzi studiul de fezabilitate pentru a se pune în practică implementarea și finanțarea drumului expres. Coordonatorul principal al proiectului este CJ Bihor.

Ilie Bolojan în CJ Bihor

„Voi forma o echipă pentru a demara procesul în luna noiembrie. Le mulțumesc celorlalte UAT-uri pentru implicare și disponibilitate. Estimarea valorii studiilor de fezabilitate și a celorlalte documente este de aproximativ 4 milioane de euro, bani pe care îi vom plăti toți, în proporție de 25%. Toți vom beneficia de acest proiect, nu doar partenerii implicați, ci și localitățile care se întind de-a lungul acestui drum expres”, spunea Ilie Bolojan la finalul lunii octombrie.

După o săptămână, la Arad, a fost  semna acordul de asociere între Consiliul Județean Bihor, Primăria Oradea, Primăria Arad și Consiliul Județean Arad în vederea realizării proiectului.

Prin această asociere, cele patru instituții pot să achiziționeze în comun serviciile de actualizare a Studiului de Fezabilitate pentru drumul expres Oradea-Arad.

În acest moment, proiectul se află în faza pregătirii caietul de sarcini pentru scoaterea la licitaţie a reactualizării studiului de fezabilitate.

„Intenționăm să avem un proiectant cât mai repede posibil şi să revizuim acest studiu de fezabilitate. De peste zece ani s-au schimbat standardele în construcţii, unele trasee au fost modificate, aşa cum e de exemplu la intrarea în municipiul Oradea, dar şi la intrarea în Arad”, declară Ilie Bolojan.

Calea până la a avea un drum nou care să lege cele două municipii este lungă. Șeful CJ Bihor preconizează că până la finalul anului viitor va fi elaborat studiul de fezabilitate actualizat, urmând a fi depusă aplicaţia de finanţare.

„După certificarea studiilor de către CNAIR, vrem să demarăm procedura de licitaţie pentru selectarea unui constructor, astfel ca la finalul anului 2023 să avem executată 30% din această lucrare”, a mai declarat Bolojan.

Mai merită subliniat un aspect. Dacă până acum, primarii puteau da vina pe CNAIR pentru drumurile proaste dintre localități, odată cu proiectul drumului expres Oradea-Arad al drumului expres Braşov-Sfântu Gheorghe, care se prefigurează, al centurilor Beiușului și Aleșdului de către administrațiile locale și județene, această scuză nu va mai ține.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Crișana în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Vasilică Ichimhttps://www.crisana.ro/
Vasilică Ichim are o vastă experiență jurnalistică, fiind în această branșă de peste 20 de ani. Publică pentru Crișana din anul 2012.
ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DIN ACEEAȘI CATEGORIE

- Publicitate -spot_img

ULTIMELE ARTICOLE