Autostrada A8 e cu 35% mai scumpă la deal decât la munte. Costul final va fi stabilit după adoptarea studiului de fezabilitate.
Documentul care încheie revizuirea studiului de fezabilitate va fi eliberat în două săptămâni. Ce etape mai sunt de parcurs până la scoaterea contractului de construire la licitație.
Agenția ieșeană de Protecție a Mediului urmează să elibereze în aproximativ două săptămâni mult așteptatul acord care marchează finalizarea actualizării studiului de fezabilitate pentru sectorul de autostradă Moțca-Iași-Ungheni.
Decizia aparține Comisiei de Analiză Tehnică, reunită vineri la sediul agenției. Urmează ca anunțul în acest sens să fie mediatizat de proiectantul Consitrans și, dacă nu vor mai exista contestații, acordul de mediu să fie eliberat cel mai probabil pe 19-20 august.
Decizia de emitere a acordului vine după dezbaterile publice care au avut loc la Iași și la Pașcani la jumătatea lunii iulie.
Costul va fi stabilit după adoptarea studiului de fezabilitate
Discuțiile de la Iași au trecut în revistă unele cerințe precum montarea de panouri fonoabsorbante lângă unele localități, dar au deviat repede spre costul relativ ridicat al celor aproximativ 93,3 km ai autostrăzii în județul Iași.
La dezbaterea găzduită de Primăria Iași, reprezentantul CNAIR a confirmat noua estimare a tronsonului Moțca-Ungheni, „aproximativ 5 miliarde de euro”, fără TVA.
Citește și: Ambasadorii lui Iohannis: Diplomați, foști politicieni și consilieri prezidențiali
Ionuț Urecheatu, șef al Direcției tehnice a companiei și coordonator al proiectului A8 ieșean, a adăugat că un cost precis va fi stabilit după adoptarea studiului de fezabilitate (care include acordul de mediu) și după scoaterea la licitație pe sectoare.
Din cei 93,3 km lipsesc de fapt 5 km, în zona intersecției (turbionului) cu A7, segment care, potrivit proiectanților, face parte din proiectul A7. În schimb, „avem ca lucrări majore peste 100 de poduri, 14 tunele, noduri rutiere, parcări, parcuri de servicii”, au mai spus reprezentanții firmelor care au realizat studiul de fezabilitate.
Un kilometru de autostradă pe munte este mai ieftin decât un kilometru de autostradă în județul Iași
Prezent la dezbatere, Cătălin Urtoi a comparat costul pe kilometru al A8 în Iași și cel pe km pe sectorul montan, atrăgând atenția că Iașul s-a scumpit peste măsură și peste valoarea segmentelor de la munte.
„Dacă comparăm prețul cu cel de pe secțiunea montană, observăm că pentru cei 159 km de pe Miercurea Nirajului-Leghin avem un cost aproximativ de 39,6 milioane euro/km fără TVA (6,3 miliarde euro fără TVA), iar pe tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni care are 93 km avem un cost aproximativ de 53,76 milioane euro/km (5 miliarde euro fără TVA).
Adică un kilometru de autostradă pe munte este mai ieftin decât un kilometru de autostradă în județul Iași?!”, a întrebat fostul director general interimar al Companiei Naționale de Investiții Rutiere, cea care ar urma să preia proiectul A8 de la CNAIR.
Continuarea în Ziarul de Iași
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(sursa foto: ziaruldeiasi.ro)