Autostrada Unirii: Intrăm în 2024 fără niciun metru finalizat

Data:

spot_img

Autostrada Unirii: Intrăm în 2024 fără niciun metru finalizat.

A8 este „salvată” totuşi de lotul Mirceşti-Paşcani al „surorii” A7, aflat deja în şantier şi care se termină în traseul Autostrăzii Unirii.

Acea intersecţie de la sud de Paşcani va fi primul fragment de A8 finalizat. Ceilalţi 310 km din Autostrada Unirii sunt în diverse stadii: de la proiectare, între Prut şi Moţca, până la emiterea ordinului de începere a lucrărilor, pentru Moţca-Tg. Neamţ


Încă un an încheiat, al cincilea de când Autostrada Unirii are şi o lege a ei, dar încă nu se lucrează nicăieri pe traseul celor 311 km de la Prut până la Tg. Mureş.

De fapt, există un punct pe acest traseu unde s-a făcut ceva până acum: intersecţia complicată – turbionul, cum a început să i se spună – a viitoarei A8 cu actuala A7.

Autostrada Moldovei este deja în lucru pe toată lungimea ei iar ultimul lot, Mirceşti-Paşcani, pentru care autorizaţia de construcţie a fost emisă la începutul acestui an, se termină pentru moment în această intersecţie.

A7 va continua spre Suceava şi Siret, tronsoane care sunt încă în faza realizării documentaţiei.

Între timp, ieri, guvernul a emis hotărârea care dă undă verde procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată, alături de cele din proprietatea publică a statului, respectiv a unităţilor administrativ-teritoriale aflate pe coridorul A7 Mirceşti-Paşcani.

Autostrada Unirii, ţinută pe dreapta până trec alte proiecte în faţă

În aceeaşi şedinţă, a fost adoptată şi hotărârea similară pentru drumul expres Oradea-Arad, care a depăşit în viteză sectorul montan din Autostrada Unirii, blocat strategic în comisii, apoi la Ministerul Finanţelor, ba chiar şi la Monitorul Oficial – căruia i-au trebuit 9 zile ca să publice hotărârea privind indicatorii tehnico-economici, pe baza căreia se poate lansa licitaţia pentru atribuirea contractului de proiectare şi execuţie.

De remarcat că, în vreme ce proiectul drumului Bihor-Arad a trecut în viteză de tronsonul montan al A8, Autostrada Litoralului, un segment de 30 km care va lega centura Constanţei de staţiunile Neptun, Olimp etc. şi care a trecut rapid prin comisiile guvernamentale, a ajuns şi ea în etapa adoptării hotărârii de guvern şi are şanse să intre în licitaţie înaintea A8.

Cum principiul obţinerii finanţării este „primul proiect venit, primul servit”, rămâne de văzut dacă cei 159 km de traseu montan din Autostrada Unirii vor mai prinde ceva din banii Programului european de Transport.

A8 montan: între contestaţii şi aşteptări

Autostrada Unirii, între contestații: nici pe cele două capete nu a început încă nimic. Cel de la Moţca spre Tg. Neamţ, deşi atribuit încă din septembrie, nu a primit încă ordinul de începere (termenul pentru proiectare şi execuţie fiind doi ani şi jumătate).

Pe Tg. Mureş-Miercurea Nirajului, Strabag a contestat cu succes atribuirea lucrărilor turcilor de la Nurol, astfel că evaluarea ofertelor continuă. Riscul aici este ca lucrările să se scumpească, banii venind din partea de împrumut a PNRR.

În partea ieşeană a A8 (Moţca-Prut, 92 km), proiectarea stagnează, aşa cum ştim deja.

Întârzierea finalizării studiului de fezabilitate şi, implicit, a proiectului tehnic a depăşit un an, cele două pachete având acum orizont luna iunie (SF), respectiv sfârşitul anului viitor (PTh).

Proiectantul, firma Consitrans, nu este presată în niciun fel nici de la Bucureşti, de CNAIR, nici de la Iaşi, de administraţia locală – CJ, Primărie.

Până şi capătul A8 de pe Prut, podul, este îngheţat de peste trei luni.

Citește și: Finalizarea proiectului Extinderea capacității de răspuns medical în cazul epidemiilor, pandemiilor și evenimentelor cu victime multiple – cod SMIS 149328

Licitaţia este suspendată „pentru clarificări” – dar, pe de altă parte, ce sens ar avea podul fără autostradă?

Ce sume prevede bugetul pe 2024 pentru Autostrada Unirii

În bugetul recent aprobat pentru 2024, apar totuşi fondurile prevăzute pentru capătul A8 de la Tg. Mureş (până la Miercurea Nirajului), pentru segmentul Leghin-Moţca din Autostrada Unirii, precum şi pentru tronsonul montan (Miercurea-Leghin), 37,5 miliarde de lei – din care pentru anul viitor sunt alocate 1,6 miliarde.

Este menţionat, de asemenea, şi podul peste Prut, fără vreo alocare prevăzută pentru anul 2024.

Amintim că edificarea podului, un şantier cu o durată de doi ani, este finanţată 50-50 la sută din fonduri europene şi de la bugetul de stat al României.

Citește și: cum a ajuns George Simon la Papă și cine l-a sponsorizat

Continuarea, în Ziarul de Iași

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
Ziarul de Iași
Ziarul de Iașihttps://www.ziaruldeiasi.ro
Jurnalişti formaţi la şcoala sa de presă se află în poziţii de conducere în redactiile ziarelor, televiziunilor şi posturilor de radio din întreaga ţară. Ziarul are un tiraj mediu zilnic 4.133 exemplare, din care 2.410 exemplare reprezinta abonamente, este tipărit în format broadsheet, având 16-20 de pagini. Apare de luni pînă sîmbătă si are un caracter generalist. Cotidianul Ziarul de Iaşi se distribuie în judeţul Iaşi, atît în mediul urban cît şi în cel rural.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Bistrița veche și stilul Art Nouveau | Săptămâna Online

Bistrița veche și stilul Art Nouveau. Am trecut Duminică...

Festivalul Internațional de Teatru „Liviu Ciulei”, ediția a III-a | Argeșul Online

În weekendul recent încheiat, la Pitești a început Festivalul...

Fără asfalt, dar cu piste pentru biciclete | Monitorul de Botoșani

Fără asfalt, dar cu piste pentru biciclete. Situație inedită...