Banca a şters unei femei 30.000 lei din credit, iar numărul de procese între bănci şi consumatori a scăzut faţă de câte erau în urmă cu 8 ani, de când a fost înfiinţat Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
Dacă în perioada 2015 – 2016 erau aproximativ 40.000 de procese între consumatori şi bănci, iar în 2022 numărul litigiilor era de 13.000, din evidenţele sistemului bancar de anul acesta rezultă că, până în prezent, numărul proceselor a ajuns la 12.000, potrivit CSALB.
În 2023, până la momentul actual, 34 de consumatori din judeţul Iaşi au trimis cereri către CSALB, aproximativ 1,5% din totalul cererilor primite din toată ţara, reiese din datele furnizate de CSALB la solicitarea „Ziarului de Iaşi”.
S-au înmulţit, în schimb, negocierile şi împăcările dintre consumatori şi bănci. În primele 9 luni ale anului, 575 de oameni au negociat cu băncile condiţii mai bune pentru contractele existente, iar până acum, 475 dintre ei au ajuns la un acord cu banca şi au găsit o soluţie la problemele semnalate, cu 20% mai mulţi decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, arată CSALB într-un comunicat de presă.
CSALB a detaliat pentru „Ziarul de Iaşi” şi câteva cazuri ale consumatorilor din Iaşi, soluţionate în cadrul negocierilor. Una dintre solicitări a fost legată de probleme generate de creşterea IRCC/ROBOR.
Astfel, în cazul unei ieşence, unic întreţinător al familiei, cu un copil cu handicap, banca a şters o parte din credit, respectiv 30.000 lei.
Citește și Ana Morodan condamnată la 1 an 3 luni şi 10 zile de închisoare cu suspendare
Într-un alt caz, banca a acordat unui ieşean o diminuare a marjei de dobândă, de la 4% la 2% pe o perioadă de timp limitată de 12 luni, respectiv de la o rată a dobânzii EURIBOR 3M + marja 4% la o rată a dobânzii EURIBOR 3M + marja 2%. Perioada de 12 luni se calculează de la data implementarii hotărârii, iar la sfârşitul perioadei de 12 luni se revine la rata de dobândă iniţială, respectiv EURIBOR 3M + marja 4%, a explicat CSALB.
O altă consumatoare din judeţul Iaşi a făcut trei retrageri la un bancomat, însă pentru ultima nu a primit 200 lei. Suma a fost restituită consumatoarei în urma negocierii cu banca în cadrul CSALB, entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene, care intermediază gratuit negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare.
Mai multe, în Ziarul de Iași.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!