Centrul de promovare turistică din Focșani, construit cu 70.000 de euro, bani europeni, trimite turiștii la atracții inexistente

576

În trei ani de existență, Centrul de Promovare Turistică din Focșani, care funcționează pe lângă Primărie, a atras puțini turiști. După ce statul a cheltuit 70.000 de euro, bani europeni, pentru amenajarea clădirii, a preluat apoi și sarcina salariilor, angajații intrând pe statul de plată al municipalității. În ciuda investiției din fonduri europene, la care s-au adăugat și finanțări bugetare, biroul de informare turistică a stat mai mult închis, cu toate că programul este cel clasic, de instituție de stat. Mai mult, oferta pentru turiști este veche de trei ani: multe dintre locurile de interes turistic din pliantele de prezentare fie nu mai există, fie sunt în avansată stare de degradare.

În ciuda faptului că centrul de informare turistică este mai mereu gol, reprezentanții biroului se laudă cu un aflux de turiști la Focșani, potrivit unor informații oficiale. Așa se face că, în 2015, au fost înregistrați 355 de turiști care au trecut pragul Centrului Național de Informare Turistică, numărul lor aproape dublându-se în 2016, pentru ca în 2017 să aflăm că Focșaniul a fost extrem de căutat de vizitatori. Aproape 1.700 de persoane au cerut îndrumare către obiectivele de interes din Focșani. Ce nu spune această statistică este câți dintre acești turiști sunt de fapt delegații străine venite la invitația autorităților locale și câți elevi vrânceni veniți să vadă municipiul reședință de județ.

Raportul precizează că activitatea de promovare a orașului Unirii se face cu doi angajați, plătiți în 2017 cu salarii totale de peste 55.000 lei.

Primăria Focșani nu se zgârcește nici când vine vorba de sumele alocate pentru materiale de promovare noi. În doi ani, 2016 și 2017, a cheltuit peste 100.000 lei pentru albume, clipuri, obiecte promoționale ori cărți, în timp ce la stand, în continuare, celor interesați li se oferă o broșură veche, din 2015. Obiectele promoționale au fost destinate însă delegațiilor străine participante la Zilele Focșaniului, nicidecum vizitatorilor rătăciți.

Surse din cadrul Primăriei Focșani ne-au dezvăluit că, în cei trei ani de la deschidere, mai mult de 300 de turiști nu au trecut pragul Centrului de Informare și Promovare Turistică din Focșani. Am sunat în nenumărate rânduri la numărul de telefon afișat pe site-ul Centrului, însă nu a răspuns nimeni. Angajații Centrului nu sunt prezenți fizic în orele de program și nici la telefon. (Vă invităm de altfel să sunați la numărul de contact 0337 105 894, în speranța că veți avea norocul ca, la capătul firului, să vă răspundă cineva care să vă ofere informațiile dorite.)

Trei ani de înghițit bani publici degeaba

Oferta din pliante este veche, ele fiind editate tot acum trei ani, la inaugurarea centrului, timp în care o parte dintre obiectivele turistice cu care credeau edilii focșăneni că vor atrage turiști străini fie nu mai există, fie sunt în avansată stare de degradare.

Bani europeni oferiți prin încredințări directe

Acum trei ani, pentru realizarea proiectului pe bani europeni, Primăria Focșani a făcut numeroase achiziţii directe. Produse în vederea dotării cu elemente de identitate vizuală de 16.150 lei, echipamente informatice de 12.830 lei, dotări specifice de 5.720 lei, produse pentru asigurarea cu programe informatice de 2.900 lei, produse electronice de siguranţă de 6.350 lei, produse în vederea dotării cu echipamente de 4.580 lei. Promovarea Centrului de Promovare a fost încredinţată firmei Media Uno, care editează ziarul din judeţ apropiat de PSD, pentru suma de 2.000 de lei.

Lista serviciilor acordate prin achiziţii directe pentru Centrul Turistic Focșani continuă cu crearea unui website de 50.000 lei, tipărirea broșurilor turistice, care au fost făcute total neprofesionist, 14.000 lei, servicii organizare evenimente, 15.400 lei, bază de date, 55.000 lei și aplicaţii telefoane inteligente, 60.000 lei. În total, pentru Centrul Turistic s-au făcut achiziţii directe de aproape 250.000 lei.

Promovare turistică cu pliante vechi

În cazul în care un turist rătăcit ar ajunge la Focșani când Centrul de Promovare este deschis, acesta nu se poate lămuri foarte clar despre ce anume ar putea vizita în orașul Micii Uniri. Dincolo de faptul că informațiile din broșurile tipărite acum trei ani nu mai sunt actuale, nici vizual nu sunt prea atrăgătoare. Printre altele, biserici vechi de 500 de ani sunt fotografiate cu snopi de fire electrice în cadru! Dar, cum turiști nu prea există, ușa centrului e mai mult închisă și eventualii vizitatori nu pot obţine informaţii, hărţi sau broșuri decât dacă stau la pândă să se deschidă Centrul. Nici site-ul de promovare turistică nu este actualizat, după cum se poate vedea cu un simplu click pe adresa www.focsani-turism.info.

Fotografia este făcută la ora 14, centrul era închis

Acum trei ani, oficialii recunoșteau că Focșaniul are nevoie de promovare.

„Acest Centru mai trebuie promovat, nu putem spune acum că ne-am confruntat cu un aflux de turiști, dar sperăm să se întâmple acest lucru”, recunoștea acum trei ani Marian Mihu, funcționar al Primăriei.

Așa arată website-ul Centrului Turistic Focșani

Turism cu uși închise

O serie de obiective turistice prezentate în broșura veche nu pot fi vizitate din motiv că sunt în reparații sau au lacătul pe uși din cauza pericolului de prăbușire. Facem un tur al acestora în rândurile de mai jos:

Muzeul de științe naturale Focșani

Prezentat în broșură ca un punct de atracție turistică, este închis de ceva vreme, exponatele fiind mutate din incinta monument istoric din cauza degradării imobilului, accentuată de un cutremur acum doi ani. Clădirea este cuprinsă într-un proiect de reabilitare pe bani europeni al Consiliului Județean Vrancea, dar lucrările tot așteaptă să înceapă, cu toate că a trecut un an de la demararea programului.

Monumentul Unirii, sau „Obeliscul” din Piața Unirii din Focșani

Prezentat impecabil în broșura din 2015, este în reparații de mai bine de un an, el fiind afectat de trepidațiile de la marile spectacole publice și de la refacerea centrului istoric al orașului.

Monumentul Eroilor Regimentul 11 Artilerie

Dedicat eroilor din războiul pentru recuperarea Dobrogei, din vara lui 1913, este prezentat în vechea sa locație, adică în incinta fostei Fabrici de Mobilă din Focșani (actualmente o ruină). În realitate, monumentul urmează a fi amplasat în curtea Mausoleului Eroilor din Focșani, deci nici el nu mai poate fi vizitat. De altfel, a fost și exclus din circuitul turistic, fiind montat în curtea unui obiectiv industrial, prin nepăsarea administrației locale, dar și a oficialilor Armatei.

Clădirea Fostei Prefecturi a județului Putna

O clădire emblematică pentru Focșani, construită în 1913 în stil românesc, a funcționat până la Revoluție. Este o clădire impunătoare, vizibilă din mai multe unghiuri ale orașului datorită acoperișului tip salamandră și a arhitecturii tradiționale românești. Autoritățile au uitat de această clădire timp de 28 de ani, motiv pentru care tinerii recunosc mai degrabă gardul firmei de construcții care înconjoară imobilul decât clădirea monument istoric. La fiecare campanie electorală se promite finalizarea lucrărilor și găsirea unei destinații a acestei clădiri simbol.

Tribunalul vechi al Focșaniului

Construit în perioada 1909-1912, edificiu de referință pentru istoria arhitecturii românești, este închis din cauza degradării de la cutremure și figurează și el într-un proiect cu bani europeni care ar urma să îl transforme într-un muzeu al vinului – un alt demers care întârzie. (foto in antiteza)

Călătorului nu-i șade bine nici cu drumul în Focșani, nici cu mâncarea

Și dacă potențialii turiști ar obosi după un periplu pe la clădiri închise ori obiective în șantier și li s-ar face foame sau sete… ghinion, broșura veche îi trimite să zăbovească la masă în localuri desființate.


Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Vrancea24.ro în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata