Centura Tecuciului, gata doar pe jumătate după patru termene de finalizare ratate. O rezolvare: banii UE din exercițiul 2014-2020

Foto: Iulia Kelt și Anca Melinte
854

Din 2013 și până azi, patru termene pentru finalizarea șoselei de centură a orașului Tecuci au fost ratate. Constructorii s-au tot schimbat, lucrarea e gata pe jumătate, iar contractul din cadrul POS-Transporturi a fost reziliat. Din fericire, vine să salveze situația noul Program Operațional Infrastructură Mare, o soluție pentru o lucrare de doar șapte kilometri.

Varianta de ocolire Tecuci ar fi trebuit să fie o investiție europeană care să preia traficul de tranzit între DN24 și DN25 și să pună la adăpost casele tecucenilor, zgâlțâite de mașinile grele care străbat orașul. Promisă încă din 2005, centura era menită să reducă numărul accidentelor, timpul de tranzit, poluarea și să stimuleze economia din zona de sud a Tecuciului.

Semnarea contactului de lucrări cu firma Sociedade de Construcoes Soares Da Costa SA

Lucrările începute în 2012, abandonate în 2013, au fost reluate în 2015, de un nou constructor. Termenele de finalizare – decembrie 2013, august 2016, iunie 2017, octombrie 2018 – au fost, pe rând, ratate. În prezent, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 55%, potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). În tot acest timp, nu doar primul contract de lucrări a fost reziliat, ci și contractul de finanțare din cadrul Programului Operațional Sectorial Transporturi (POS-T 2007-2013), iar banii europeni rambursați vor trebui recuperați. Vestea bună este că a fost semnat un nou contract de finanțare europeană în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020 (POIM), conform căruia proiectul trebuie implementat până la 31 decembrie 2022. Optimistă, Compania estimează că lucrările ar putea fi gata în iunie 2019, însă e nevoie de exproprieri suplimentare. Îngrijorător este însă că, odată finalizată centura, există riscul unor probleme în exploatare. 

Pe 11 martie 2012, într-o zi de duminică, ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, a venit la Tecuci să semneze contractul de lucrări în valoare de 49 de milioane de lei, fără TVA, pentru „Construcția Variantei de Ocolire Tecuci”, cu firma portugheză Sociedade de Construcoes Soares Da Costa SA. Aceasta câștigase licitația organizată de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR), după cum se numea, la acea vreme, CNAIR. Reprezentanta companiei portugheze a declarat că există posibilitatea de a subcontracta lucrarea unei firme locale, iar ministrul n-a obiectat, precizând că importantă e finalizarea la timp a lucrării. Așa se face că, în scurt timp, lucrările au fost subcontractate firmei gălățene Atlas SA.

În iunie 2012, s-a dat ordinul de începere a lucrărilor, termenul de finalizare fiind decembrie 2013. Trebuia executată o variantă de ocolire în lungime de 6,945 km, cuprinzând două pasaje peste calea ferată, zece podețe și trei intersecții la nivel (două de tip giratoriu și una în cruce), pentru lucrări fiind expropriate, prin Hotărâre de Guvern, 128 de imobile, o suprafață de 124.870,43 mp. 

Șantier abandonat

Pe 12 august 2013, a fost semnat, în cadrul POS-T 2007-2013, și contractul de finanțare aferent proiectului „Construcția variantei de ocolire Tecuci”, în valoare totală de 70,6 milioane de lei, din care 48,6 milioane de lei era contribuția Comisiei Europene acordată prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR). 

O lună mai târziu, în septembrie 2013, contractul de lucrări a fost reziliat. Motivul? „După 15 luni de la data ordinului de începere a lucrărilor, a fost înregistrat un progres total de 14,77%. Din luna iunie 2013, antreprenorul a retras utilajele de pe șantier și a încetat activitatea”, explica CNADNR. Abia anul următor, în august, a fost lansată o nouă licitație pentru găsirea unui alt constructor. 

Un nou constructor, un nou termen ratat 

În mai 2015, CNADNR a semnat contractul „Construcția variantei de ocolire Tecuci – Relicitare”, în valoare de 51,6 milioane de lei fără TVA, cu Asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA – Pasquale ALO’ SRL, care câștigase licitația. 

Lucrările au reînceput pe 3 august 2015 și ar fi trebuit să fie gata exact un an mai târziu, pe 3 august 2016. La cererea antreprenorului, durata de execuție a fost prelungită până la 23 decembrie 2016. Degeaba!

Anul 2016 nu a însemnat un al doilea termen de finalizare ratat, ci și rezilierea contractului de finanțare europeană. 

Varianta ocolitoare Tecuci în ianuarie 2017 (pasajul dinspre Tișița)

„Progresul lucrărilor, 0,28%”

Pentru a beneficia de finanțarea europeană nerambursabilă, centura Tecuciului ar fi trebuit finalizată, dacă nu la termenul inițial – 2013, măcar până la finele anului 2015, ceea ce nu s-a întâmplat. În februarie 2016, într-un răspuns formulat la solicitarea noastră, CNADNR ne explica soluția găsită: „Pentru a nu pierde finanțarea europeană pentru acest obiectiv, CNADNR SA a fazat acest proiect. Faza I: lucrări executate până la data de 31.12.2015, care vor fi decontate prin POS-T 2007-2013; Faza II: lucrări executate ulterior datei de 31.12.2015, care vor fi decontate din POIM 2014-2020”.

Numai că, după cum aveam să aflăm ulterior de la Ministerul Fondurilor Europene, proiectul nu a fost unul fazat. Contractul de finanțare aferent proiectului „Construcția variantei de ocolire Tecuci” a fost reziliat în cadrul POS-T în data de 1 aprilie 2016, printr-o notificare transmisă de către Autoritatea de Management. 

După cum ne-a comunicat Ministerul Fondurilor Europene, iată și motivele rezilierii, prezentate și în notificare: „În data de 19 Februarie 2016, CNADNR SA a transmis o propunere de modificare a contractului de finanțare, prin care proiectul era împărțit în două faze, respectiv POS-T și POIM. Valoarea primei faze a proiectului – 3,6 milioane de lei, din care valoarea eligibilă – 2,2 milioane de lei. Pentru prima fază s-a înregistrat un procent mai mic de 5% din valoarea totală a proiectului. În ceea ce privește progresul lucrărilor, în urma consultării jurnalului de șantier aferent lunii ianuarie 2016, acesta era de 0,28%. Mai mult decât atât, în cadrul primei faze trebuia să fie îndepliniți indicatorii prevăzuți în contractul de lucrări. Aceștia au avut valoarea 0. Lipsa unor valori aferente indicatorilor denotă faptul că obiectivele proiectului nu sunt îndeplinite”. 

Consecința rezilierii? Suma rambursată în cadrul POS-T a trebuit restituită, fiind constituită o creanță bugetară de 2,6 milioane de lei fără TVA, aferentă contribuției FEDR. 

Răbufniri ministeriale

În ianuarie 2017, la întrebările noastre, CNAIR răspundea că progresul fizic al lucrărilor de construcție la varianta de ocolire Tecuci a ajuns la 30%: „Motivele care au dus la întârzierea lucrărilor țin de managementul defectuos al antreprenorului, cât și mobilizarea insuficientă față de complexitatea lucrărilor”, preciza Compania, avansând ca dată estimativă pentru finalizarea lucrărilor luna iunie 2017.

Pe 1 iunie 2017, ministrul Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc, venit în vizită inopinată de lucru pe șantier, a făcut o criză de nervi, după cum o dovedește un filmuleț postat pe YouTube: „Stau eu în genunchi în fața constructorului și mă rog de el să construiască? Suntem tâmpiți? A luat cineva șpagă de la ei? Nu?! Sunt istorie, atunci! La nicio lucrare să nu-i mai văd! Da’ la niciuna!”.

„Eu mă așteptam să putem merge deja pe asfalt, pe multe porțiuni, din varianta de ocolire! Am fost profund dezamăgit!”, declara ministrul amenințând cu rezilierea contractului pentru lipsa de mobilizare, de oameni și de utilaje. Realitatea era însă puțin diferită.

Blocaj în cinci puncte majore

În decembrie 2017, când progresul lucrărilor era de aproximativ 53%, CNAIR ne explica, tot la solicitarea noastră de informații: „Întârzierea lucrărilor a fost cauzată de faptul că nu s-a obținut avizul CTE TRANSGAZ SA pentru proiectul tehnic de relocare/protejare a conductelor de transport gaze naturale, astfel neputând fi finalizate lucrările în cursul acestui an. Din aceste considerente, proiectul este blocat în cinci puncte majore (aproximativ 1,9 km din totalul de 6,945 km) în care traseul variantei de ocolire Tecuci se intersectează cu traseul conductelor deținute de Transgaz SA. Data estimativă pentru finalizarea lucrărilor este luna octombrie 2018, dar aceasta este condiționată de obținerea avizului Consiliului Tehnico-Economic Transgaz SA pentru proiectul tehnic de relocare/protejare a conductelor de transport gaze”.

Exproprieri suplimentare

În martie 2018, CNAIR ne declara: „În vederea finalizării lucrărilor la acest obiectiv și cu respectarea solicitărilor Transgaz SA, a fost obligată la întreprinderea demersurilor legale în vederea exproprierii definitive a suprafeței de teren de aproximativ 4,5 hectare. Traseul culoarului propus pentru expropriere este de-a lungul conductelor de transport gaze naturale și al liniilor de electricitate, utilități care se intersectează cu traseul obiectivului derulat de CNAIR. În vederea finalizării procedurii de expropriere, mai întâi trebuie aprobată Hotărârea de Guvern pentru exproprierea terenurilor suplimentare, iar ulterior realizarea documentațiilor cadastrale individuale”. 

Conform datelor oficiale, și în prezent se tot așteaptă respectiva Hotărâre de Guvern. Vestea bună este că suprafața exproprierilor suplimentare s-a diminuat la aproximativ patru hectare, dintre care trei aparțin domeniului privat, iar unul, domeniului public.

Cel de-al doilea pasaj

August, salvator

Luna august 2018 a adus speranțe noi pentru centura Tecuciului. Conform CNAIR, pe 17 august, s-a obținut avizul Transgaz pentru patru dintre cele cinci zone afectate de conductele de gaze (I, III, IV și V) și se aștepta mobilizarea antreprenorului pentru execuția lucrărilor. Ar mai fi de obținut avizul pentru lotul II, unde este și cel mai lung traseu al conductelor, dar acesta necesită exproprieri pentru deviere. 

Cel mai important este însă că investiția a fost depusă și acceptată la finanțare în cadrul Programului Operațional de Infrastructură Mare. Astfel, conform Ministerului Fondurilor Europene, în data de 20 august 2018 a fost semnat, în cadrul POIM (2014-2020), contractul de finanțare aferent proiectului „Construcția variantei de ocolire Tecuci”, în valoare totală de 76,5 milioane de lei, din care valoarea totală eligibilă – 61,7 milioane de lei, valoarea eligibilă nerambursabilă FEDR – 46,3 milioane de lei, iar cofinanțarea beneficiarului – 15,4 milioane de lei. Conform legii, spune ministerul, există posibilitatea recuperării sumei de 2,6 milioane de lei, contribuția FEDR pe care autoritățile au fost nevoite să o restituie din vechiul contract de finanțare reziliat. 

Centura, ca un puzzle neterminat

Între asfalt, piatră spartă și off-road, așa ne-am simțit, pe 10 octombrie 2018, când am străbătut traseul variantei de ocolire Tecuci. 

„Lucrarea se află în curs de execuție, existând mai multe puncte de lucru, pe toată distanța de 6,945 km ai variantei de ocolire Tecuci și din acest motiv nu se poate da în exploatare nicio zonă din acest obiectiv. Progresul fizic al lucrărilor este de aproximativ 55%”, ne asigurase CNAIR. 

Într-adevăr, centura arată ca un puzzle neterminat: un pasaj finalizat și unul nu, suprafețe care își așteaptă cel de-al doilea strat de asfalt, în contrast cu porțiuni off-road, zone aduse la nivel de piatră spartă și bucăți acoperite doar cu pământ galben. Nu există o coerență a lucrării și, după părerea noastră, nici productivitate. Cea mai edificatoare imagine este la kilometrul zero, pasajul dinspre Tișița, unde într-o parte rampa e făcută, în cealaltă nu există nimic. Acolo unde nu e construit nimic se află prima zonă dintre cele proaspăt deblocate.

Lucrări în octombrie 2018

Când am ajuns noi pe șantier, se făceau lucrări de relocare pe zona de utilități la două dintre cele patru puncte deblocate în urma avizului Transgaz. Cuplajul conductelor deviate se va face cel mai probabil la primăvară, pentru că trebuie întreruptă alimentarea magistralei de gaz. Și tot atunci se vor face și lucrările la drum. Totodată, se pregătea montarea parapetelor metalice la cele două pasaje, unul finalizat, unul nu, parapete ce vor avea nevoie și de pază ca să nu dispară… Dar pentru a se putea înainta cu șantierul este nevoie de exproprieri suplimentare despre care, surpriză!, se pare că autoritățile ar fi știut că sunt necesare încă din 2016!

Paradoxuri și secretomanie CNAIR

Dat fiind că la varianta de ocolire Tecuci au lucrat doi constructori, am fost curioși să aflăm câți bani a încasat fiecare dintre aceștia pentru prestațiile lor. La solicitarea noastră, întemeiată pe liberul acces la informațiile publice, CNAIR a răspuns cu un refuz: „Vă comunicăm faptul că aceste informații se transmit doar părților implicate în contract sau autorităților abilitate ale statului de a realiza verificări în cadrul proiectului”.

Și mai greu de spus este când ar putea să fie finalizată varianta ocolitoare. Și spunem asta pentru că termenele prevăzute în documentul actualizat lunar, publicat pe site-ul CNAIR – „Stadiul proiectelor în derulare” – se schimbă. Astfel, în documentul publicat în octombrie 2018, data estimată de finalizare este 15 iunie 2019. Nu mai puțin adevărat este că, potrivit contractului de finanțare din cadrul POIM, proiectul trebuie implementat până la 31 decembrie 2022!

Îngrijorător este însă că, potrivit surselor noastre, după finalizare ar putea apărea probleme în exploatarea centurii, din cauza sistemului de drenaj. Pentru că nu există rețea de canalizare în câmp, se pare că, în anumite zone, s-a apelat la niște soluții de preluare a apelor pluviale care, în timp, ar putea crea necazuri. Dar asta rămâne de văzut după ce varianta de ocolire Tecuci va fi, în sfârșit, funcțională.


Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Viața Liberă Galați în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata