Oradea, oraș verde. După campanii de plantare și piste de biciclete, se pregătește rețeaua de încărcare a mașinilor electrice

230

De zece ani, în Oradea se derulează o campanie de toamnă în care se cultivă în jur de 1.500 de copaci. S-au construit în acest timp zeci de kilometri de piste de biciclete, iar traficul este restricționat în fiecare weekend în centrul orașului. Proiectul de instalare a 16 stații de reîncărcare pentru vehiculele electrice este cel mai nou exemplu similar, într-un oraș în care măsurile luate de municipalitate au avut o pronunțată componentă de protecție a mediului de ani buni.

Oradea este printre puținele orașe din țară care are, încă din 2015, un regulament propriu de plantări care impune sancțiuni drastice pentru cei care taie copaci, fie de pe domeniul public, fie din propriile curți, fără autorizația municipalității. 

În paralel cu acest regulament, muncipalitatea a invitat anual orădenii la campanii de plantare de pomi, atât toamna, cât și primăvara. Luând în considerare doar ultimii ani, Primăria a plantat 2.250 de arbori în 2018, 258 în 2017 și 732 în 2016. La acestea se adaugă și vegetația din zecile de parcuri construite de la zero în mai multe cartiere sau reamenajate, în altele.

Pe lângă plantări, în 2015, muncipalitatea a inaugurat, pe bani europeni, prima pistă de biciclete care lega direct Oradea de Ungaria. Are 46,7 km și leagă municipiul de orașul Berettyoujfalu din țara vecină. Realizat în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră Ungaria – România 2007-2013, proiectul a avut o valoare de puțin peste 6,2 milioane de euro.

Inaugurare pistă de biciclete România – Ungaria

În 2016, Oradea avea deja o hartă a celor 30 de kilometri de pistă pentru bicicliști. În prezent, pistele s-au extins, ajungând la 34 de kilometri, dar se lucrează la proiecte noi care vor lega Oradea de Băile Felix și de comuna Sântandrei. 

Aceste măsuri au fost îmbinate cu inițiative care i-au nemulțumit pe șoferi. Imediat după reabilitarea Pieței Unirii, traficul în zonă a început să fie restricționat în weekenduri, ținta fiind închiderea definitivă a circulației pentru mașini.

„În doi ani va avea loc închiderea totală a Pieței Unirii. După finalizarea parcării din piața Independenței, vei putea doar parca și ieși din zona centrală, dar tot pe strada Independenței, pe lângă Palatul Fucs, numit popular fosta Dioda. După ce va fi terminat podul Centenarului, vom închide și podul Ladislau și Piața Ferdinand”, explica primarul Ilie Bolojan în 2017.

Podul Centenarului a fost inaugurat în noiembrie 2018, iar în primăvară încep lucrările la Piața Ferdinand. Este de așteptat ca după reamenajarea pieței circulația să se închidă definitiv în zona centrală a Oradei.

Stații de încărcare pe bani europeni

Pe această linie vine și ultimul proiect al municipalității, acela de a dezvolta o rețea pentru autovehicule electrice în Oradea. Uniunea Europeană pune accent pe dezvoltarea electromobilității, iar municipalitatea are acum la îndemână un program care se derulează prin Agenția Națională pentru Protecția Mediului, program care urmărește să sprijine orașele reședință de județ să instaleze stații de reîncărcare pentru vehiculele electrice.

Harta cu viitoarele stații electrice din Oradea

„S-a decis că vor fi amplasate 16 stații de reîncărcare a vehiculelor electrice în Oradea. La stabilirea locațiilor s-a ținut cont de sugestiile oamenilor, de situația juridică a terenurilor unde vor fi amplasate stațiile și de puterea electrică disponibilă”, a spus viceprimarul Mircea Mălan.

Condițiile cerute sunt ca municipiul să fie proprietar al terenului pe care se amenajează aceste spații, să nu existe ipoteci sau alte sarcini pe acel teren, să existe un acces neîngrădit la aceste stații și să existe suficientă putere la rețeaua electrică din zonă, întrucât aceste spații sunt mari consumatoare de energie. Toate condițiile sunt îndeplinite de terenurile propuse pentru cele 16 stații de reîncărcare a vehiculelor electrice.

Potrivit viceprimarului, un punct de încărcare va costa între 2.000 și 5.000 de euro pentru o stație normală și între 25.000 și 45.000 euro pentru o stație cu încărcare rapidă.

Practic, se încearcă accesarea în întregime a sumei avute la dispoziție, de aproximativ 2,5 milioane de lei. Prin acest program se asigură 190.000 de lei pentru fiecare post de reîncărcare. Contribuția orașului Oradea va fi de 10% din cheltuielile eligibile.

„Cele 16 stații vor fi amplasate în 15 locații distincte. În plan există achiziționarea și montarea stațiilor, plus partea electrică. În paralel vom pune la punct o campanie de comunicare pentru ca lumea să știe unde sunt aceste stații. Fiind stații de putere mare, nicio mașină nu va sta la încărcat mai mult de 30 de minute. De aceste stații se va ocupa un compartiment al Primăriei care va fi în subordinea Consiliului Local al Municipiului Oradea. Deocamdată nu aveam o statistică cu mașinile electrice din Oradea, dar nu cred că sunt foarte multe. În următorii ani, dacă ne uităm la ce se întâmplă în UE, mașinile electrice ar putea avea costuri rezonabile, mai ales că vor veni și subvenții. Cred că trendul va prinde. Dacă lucrurile merg bine și anul viitor va veni finanțarea, în 2020 ar trebui ca stațiile să fie disponibile. În ceea ce privește prețul unei încălcări, îl va stabili Consiliul Local, dar ar trebui să fie unul foarte mic comparativ cu cel al benzinei sau motorinei”, a spus Daniel Țigan, consilier la Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională, responsabil cu partea tehnică a proiectului.

În România, cele mai multe stații de încărcare pentru mașini electrice sunt amplasate la București, Brașov, Timișoara, Cluj-Napoca, Constanța și Craiova.

Potrivit unui studiu făcut de Deloitte România, în 2030, din cele 6,3 milioane de autoturisme care vor circula în România, 1,4 milioane vor fi hibride, iar circa 500.000 vor fi electrice.


Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Crișana în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata