Românii din diaspora beneficiază de fonduri europene nerambursabile pentru a se întoarce acasă și a-și deschide o afacere în România. Ei pot deveni antreprenori datorită proiectului „Smart-UP Diaspora”, prin care primesc 40.000 de euro, asistență și consultanță gratuită pentru a implementa o afacere de succes în țara lor. Un tânăr din Reșița a câștigat o astfel de finanțare și acum încearcă să implementeze în România ce a învățat peste ocean.
După 14 ani, s-a reîntors din Canada și cu bani europeni a devenit antreprenor în România
Printre cei 50 de români din diaspora care au câștigat concursul planurilor de afaceri în cadrul proiectului „Smart-UP Diaspora” se află și Cristian Lădariu. Acesta, originar din Reșița, a decis să se întoarcă din Canada după 14 ani și să devină antreprenor de succes în România.
El povestește cum a decis să plece din țară, în urmă cu 14 ani: „Am vrut sa cumpărăm o mașină și am mers la bancă să luăm un împrumut, dar nu s-a aprobat, pentru că nu aveam suficiente venituri. Acest lucru a fost declanșatorul pentru mine. Soția mea, Otilia, era hotărâtă de ceva vreme, dar eu nu. Am plecat în Canada în 23 martie 2006”.
Ajunși în Canada, celor doi soți nu le-a fost deloc ușor. Integrarea în altă țară a fost o provocare în sine.
La început am făcut fel și fel de munci: livram pizza, construcții, zilier. Apoi m-am hotărât să mă înscriu la un colegiu cu profil de vânzări și logistică de transport ca să lucrez în același domeniu în care activasem în România. Școala și stagiul au durat 16 luni. Și apoi am început să lucrez în logistică de transport.
Cristian Lădariu
Apoi, a luat o decizie majoră, să înceapă o afacere pe pământ canadian. „La începutul lui ianuarie 2009, împreună cu Otilia, am hotărât să luăm drumul antreprenoriatului. Am înființat o firmă de curățenie B2B și am intrat în cadrul unei francize de renume din Canada. Iar în 2016 am început o nouă aventură în domeniul de estetică și întreținere auto”, explică Cristian Lădariu.
Un pariu cu el însuși: condiții de trai din Canada, în România
Lui Cristian Lădariu i-a plăcut să fie antreprenor în Canada, dar și-ar fi dorit o firmă acasă, în România. Așa că a început să caute soluții pentru a se întoarce în țară și a început să caute variante de finanțare. Înscrierea lui Cristian în proiectul Smart-UP Diaspora a început de la un pariu cu el însuși: „Am făcut câteva cercetări pe internet pentru finanțări nerambursabile în România și am găsit programul Diaspora Start-UP, în decembrie 2017, pe scurt, pe internet. Am ales să mă alătur proiectului Smart-UP Diaspora pentru că cel mai bun investitor este acela căruia nu trebuie să-i returnezi investiția. Și am făcut un pariu cu mine însumi că pot să ofer familiei mele aceleași condiții bune de trai din Canada și în România”.
Acesta a ales același domeniu pentru afacere, estetică auto. Planul său de afaceri a fost câștigător, iar cum se află în faza de implementare. A lăsat în urmă Canada, cu cei 14 ani petrecuți acolo și s-a întors în România.
Smart-UP Diaspora reprezintă o adevărată provocare pentru Cristian: s-a întors în Reșița, unde va crește o firmă mică, finanțată prin fonduri europene. Beneficiind de experiența canadiană, dar și de finanțarea europeană, Cristian Lădariu are planuri mari. În următorii trei ani, vrea să extinsă activitatea în vestul țării, iar în următorii șapte ani vrea să intre în alte țări din Europa.
Însă, pentru a ajunge la aceste rezultate, el a fost ajutat și consiliat de echipa de implementare de la Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii Filiala Arad (CNIPMMR). „Am fost foarte bine ghidat, întotdeauna când au fost provocări, s-au găsit soluții. Am găsit oameni frumoși atât la Cluj, cât și la Arad, care sunt deschiși și extraordinar de bine pregătiți și profesioniști”, a declarat Cristian Lădariu.
Ce a învățat în Canada, implementează în România
Întrebat ce așteptări are de la mediul antreprenorial din România, a răspuns cu sinceritate: „Nu am așteptări pentru că, atunci când am așteptări, sunt dezamăgit. Poate ar fi bine să punem accent pe educație financiară, pe o comunicare mai bună și mai deschisă, pe deschiderea către clienți cărora să li se rezolve o problema iar aceștia să nu fie văzuți doar ca o potențială resursă financiară”.
Însă el speră că experiența dobândită în Canada îl va ajuta reușească. Domeniul cosmetică auto este unul extrem de pretențios, mai ales că românii nu sunt foarte familiarizați cu el. „Cred că clienții noștri vor aprecia faptul că le rezolvăm o problemă și că îi sfătuim în funcție de nevoia lor. Sistemul și procedurile duc la rezultate, asta am învățat în Canada și în cadrul francizei din care am făcut parte: că, dacă nu ai un sistem și proceduri standard, afacerea nu funcționează la potențialul ei maxim. Recunosc, acum zece ani, și eu credeam că este în regulă, așa cum făceam, adică după ureche”, a explicat Cristian Lădariu. El are și un mesaj pentru românii din diaspora si pentru cei de acasă care decid să ia calea antreprenoriatului: „Ar fi bine să știe că este greu și că va fi nevoie de sacrificiu, răbdare și multă muncă, atât în străinătate, cât și în țară. Roadele nu vin fără să semeni. Ceea ce semeni primăvara culegi toamna și uneori nu în prima toamnă. Atunci când afacerea va rodi, ar fi bine sa fii pregătit să recoltezi”.
Un proiect european pentru a aduce acasă românii din diapora
„Smart-UP Diaspora” este un proiect finanţat din fonduri europene care sprijină românii din diaspora să îşi deschidă o afacere în România. Ei sunt ajutați prin training în antreprenoriat și asistenţă în elaborarea unui plan de afaceri, sprijinirea înființării unei firme noi și finanţarea acesteia cu o sumă maximă de 40.000 euro, consultanţă gratuită în gestionarea afacerii, mentorat, networking într-o comunitate antreprenorială și consiliere pentru implementarea proiectului de MINIMIS.
Proiectul Smart-UP Diaspora își propune să sprijine 50 de afaceri noi, începute de către români care s-au întors în țară pentru a-și pune în aplicare ideile de afaceri. Proiectul a demarat în octombrie 2017 și, timp de un an de zile, a identificat, organizat cursuri și selectat români din toată lumea care au prezentat planuri de afaceri fezabile.
Mihaela Breaz, director executiv al CNIPMMR Arad
Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană şi Guvernul României, prin Fondul Social European – Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020, OS 3.7, apelul Diaspora Start-up. Inițiativa este gestionată de trei organizații ale mediului de afaceri din Cluj, Arad și Iași, care reprezintă de aproape 30 de ani, cu responsabilitate, afacerile mici și mijlocii în organismele naționale, regionale și locale. A avut loc un concurs de planuri de afaceri și 50 de români din diaspora au fost câștigători. Ei primesc inițial 75% din suma solicitată, urmând ca dacă își fac targetul impus în proiect, să primească și restul sumei. În cadrul proiectului „Smart-UP Diaspora” nu se vor acorda alte finanțari nerambursabile decât cele ce au fost deja aprobate.
La începutul lunii aprilie 2019, toți cei 50 de beneficiari au primit prima tranșă a finanțării nerambursabile pentru a începe derularea afacerilor. Suma nu este deloc de neglijat: 6.249.588,998 lei. Așa că, au început efectiv să funcționeze 50 de noi societăți comerciale, care asigură noi locuri de muncă. Pentru cei 50 de români care au decis să lase totul în urmă și să devină antreprenori de succes în România să reușească, echipa de implementare a proiectului lucrează îndeaproape cu fiecare dintre aceștia pentru a asigura realizarea planurilor de afaceri.
Organizatia pe care o reprezint în consorțiul care implementează proiectul Smart-UP Diaspora, Consiliul Național al Intreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România, filiala Arad, îndrumă și consiliază opt dintre acești antreprenori care au primit deja avansul de 75% din planul de afaceri (aproximativ 33.000 euro) în a-și organiza activitățile conform procedurilor specifice pentru ajutorul de MINIMIS. Cei pe care i-am selectat au afaceri în diverse domenii de activitate și sunt din diverse zone ale țării: Arad, Alba Iulia, Alexandria, Hunedoara, Reșița, Timișoara, Târgoviște.
Mihaela Breaz, director executiv al Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii Filiala Arad
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Arad24.net în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.