Comunitățile din județul Vaslui sunt scoase rând pe rând din izolare, cu ajutorul fondurilor europene, care finanțează reabilitarea unor tronsoane de drumuri județene.

Cu infrastructura din pământ, plină de gropi, autobuzele sau microbuzele școlare blocate în noroaie erau tractate de tractoare, pentru a ajunge la destinație. La recepția drumurilor, locuitorii satelor retrase sunt bucuroși că pot circula în sfârșit civilizat. Tot cu finanțare europeană, autoritățile locale pregătesc un alt drum strategic, care traversează nouă comune cu peste 26.000 de locuitori.

Consiliul Județean (CJ) Vaslui a finalizat la sfârșitul anului trecut proiectul de „Reabilitare și modernizare drum județean DJ 244I: Murgeni (DN 24A) – Sărățeni -Mălușteni – DC 67, județul Vaslui”. Perioada de implementare a proiectului a fost de 59 luni, începând cu data de 1 decembrie 2015, până la data de 31 octombrie 2020. Aplicantul proiectului este CJ Vaslui, în parteneriat cu orașul Murgeni și comuna Mălușteni.

Contractul investiției a fost semnat pe 26 noiembrie 2018 la sediul Agenției pentru Dezvoltare Regională (ADR) Nord-Est, finanțarea fiind asigurată prin Programului Operațional Regional (POR) 2014-2020. Valoarea totală a proiectului a fost de 9.273.439 lei, din care 8.239.368 lei a fost asistența financiară nerambursabilă asigurată de Uniunea Europeană și Guvernul României.

Lungimea totală a arterei este de 4,640 kilometri, iar DJ 244I traversează teritoriul orașului Murgeni și teritoriul comunei Mălușteni. Practic, prin modernizarea acestui drum se asigură accesul facil al locuitorilor comunei Mălușteni către orașul Murgeni și municipul Bârlad, deservind o populație totală de 10.619 locuitori.

„Comuna Mălușteni cu cele șase sate componente depinde de acest drum. Drumul era praf înainte. Pe timp de primăvară sau toamnă nu se putea circula, iar autobuzele, microbuzele școlare sau salvarea erau trase cu tractoarele din cauză că rămâneau blocate în noroi. Din acest drum, pe 3,2 kilomentri din interiorul localității Mălușteni e turnat asfalt. De la ieșirea din Mălușteni până la Murgeni e turnat beton. Lumea e bucuroasă că are pe unde circula pe mai multe direcții: Bârlad, Galați, Murgeni sau Vaslui. Drumul acum e bun, sunt rigole, scurgeri cu tuburi, parapeți, treceri spre proprietățile oamenilor etc.”, a spus Aurel Gherghescu, primarul comunei Mălușteni.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Pe lângă turnarea unui strat de 24 centimetri de beton rutier pe o lungime de peste 4 kilometri, lucrările au vizat construcția unui număr de 12 podețe pentru scurgerea apelor, instalarea unor elemente de siguranțã rutieră; marcaje rutiere longitudinale simple, duble, cu întreruperi sau continue; indicatoare rutiere; parapete, rigole din beton etc.

Drum din beton și pentru locuitorii din zona Deleni – Costești

La începutul acestui an, CJ Vaslui a recepționat primul tronson al drumului Deleni-Costești, proiect care dispune de o finanțare europeană de peste 16 milioane de lei. Deoarece zona este cu alunecări de teren, a fost turnat beton specific pentru circulația rutieră. CJ Vaslui implementează proiectul în parteneriat cu comuna Deleni.

Proiectul ”Reabilitare şi modernizare drum judeţean DJ 245E: DN 24 (Bulboaca) – Zizinca – Deleni – Moreni – DJ245L (Costeşti) are o lungime  totală de 7,14 kilometri și este repartizat pe două tronsoane: primul tronson are 1,4 kilometri, iar al doilea tronson este de 5,74 kilometri.

Primul tronson, care porneşte din satul Bulboaca şi se termină în intravilanul localităţii Deleni, a fost reabilitat. În prezent, la al doilea tronson lucrările sunt în execuție, la finalul anului trecut fiind executate și decontate 28,7% din lucrări. Acest tronson pornește din intravilanul localității Deleni și se termină în intravilanul localitații Moreni. Perioada de implementare a proiectului este de 78 luni, începând cu data de 1 august 2015, până la data de 31 ianuarie 2022.

Doru Eșanu, primarul comunei Deleni, a spus că drumul reabilitat prin proiectul european era parțial asfaltat, în rest era plin de gropi și noroi,

„Acum se modernizează și se va putea circula din DN 24 spre Moreni. Prin această investiție se facilitează tranziția și comunicarea cetățenilor din zonă cu alte localități din județ. De asemenea, se scoate în evidență și mănăstirea de la Moreni, pentru că autocarele cu turiști nu puteau circula prin Costești. Aici este o formă de relief dificilă, iar prin proiect se face și podul de la Bulboaca, ceea ce este foarte bine. Fără apelarea la fondurile europene și implicarea CJ Vaslui nu existau resurse să se facă acest drum”, a precizat Doru Eșanu.

Valoarea totală a proiectului se ridică  la suma de 16.550.275 lei, din care finanțarea europeană nerambursabilă prin POR 2014-2020 este în valoare de 15.991.882 lei. Perioada de implementare este cuprinsă între 27 noiembrie 2018 – 26 ianuarie 2022. Contractul de finanțare al proiectului a fost semnat de CJ Vaslui în luna noiembrie 2018 la sediul ADR Nord Est Piatra Neamț.

Contribuția proprie a județului Vaslui la proiect a fost modificată anul trecut. Astfel, a fost stabilită contribuția reprezentând achitarea tuturor cheltuielilor neeligibile ale proiectului, în valoare de 342.273 lei, inclusiv TVA, cât și contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului în cuantum de 324.160 lei (inclusiv TVA), reprezentând cofinanțarea proiectului.

Drumuri trecute pe finanțare europeană

Lucrările la cele două  drumuri au început în perioada 2015-2016 și au fost finanțate inițial de la bugetul județului. Ulterior, proiectele au fost depuse în a doua parte a anului 2018 la ADR Nord Est, în cadrul apelului lansat pe POR 2014 – 2020. Aplicația vizează creșterea gradului de acesibilitate a zonelor rurale și urbane prin modernizarea drumurilor județene. Apelul se adresează proiectelor de infrastructură rutieră de transport, începute din alte surse de finanțare și care nu sunt finalizate la data depunerii cererii pentru finanțare.

Deoarece în zona investițiilor este un relief colinar cu teren argilos și o pantă care are o înclinație de nouă grade, proiectanții au decis să se toarne beton specific pentru circulația rutieră. Proiectele prevăd și construcția de podețe, amenajarea rigolelor, accesul la drumurile laterale și la proprietăți, sisteme de colectare a apelor pluviale etc.

„Acele drumuri erau impracticabile. La finalizarea celor două investiții va crește confortul rutier și siguranța în circulație. În principal, drumurile vor facilita transportul de călători, mărfuri și servicii care deservesc populația locală, se vor reduce considerabil timpii de deplasare. De asemenea, prin cele două proiecte se face legătura tuturor acestor localități cu drumurile naționale și europene din zonă”, a spus Valeriu Caragață, administratorul județului Vaslui.

Bani europeni pentru al doilea drum strategic

CJ Vaslui a demarat pregătirea documentației tehnico-economice a proiectului ”Axa rutieră strategică Sud-Vest a județului Vaslui”, în vederea obținerii de fonduri europene nerambursabile. Dacă va fi aprobat, proiectul va putea fi finanțat în noua perioada de programare 2021-2027.

Lungimea totală a tronsoanelor de drum modernizat în cadrul proiectului este de 74,360 kilometri, din care: tronson 1 (DJ 243A) – 31,993 kilometri; tronson 2 (DJ 243) – 42,367 kilometri. Investiția facilitează tranzitul populației din nouă UAT-uri din județul Vaslui, pe ruta Galați-Bacău, cu ocolirea municipiului Bârlad. La aceasta se adaugă și populația județelor învecinate care accesează drumul.

Grupul țintă al proiectului este format din 26.971 locuitori ai celor nouă comune traversate de traseul drumului strategic propus, din care: Pogana – 2.992 persoane, Ciocani – 1.638 persoane, Ivești – 2.409 persoane, Pogonești – 1.561 persoane, Tutova – 3.311 persoane, Pochidia – 1.629 persoane, Iana – 3.870 persoane, Puiești – 4.661 persoane, Dragomirești – 4.900 persoane. Printre categoriile de beneficiari se numără utilizatorii drumului strategic, agenții economici din zonă, locuitorii localităților deservite de drum, UAT-urile tranzitate.

Ciprian Trifan, vicepreședintele CJ Vaslui, a spus că pentru obținerea finanțării, proiectul are o serie de condiționalități cum ar fi randamentul financiar, numărul beneficiarilor, conectivitatea infrastructurii rutiere etc.

„Am căutat un traseu care să răspundă cerințelor aplicației financiare, pentru a avea un proiect de succes. În prezent scriem proiectul, lucrăm la verificarea proprietăților, facem tot ceea ce este necesar pentru a dobândi această finanțare. Căutăm toate finanțările posibile pe programele naționale (PNDL), pe bugetele noastre și fondurile europene. Cu banii noștri reușim să facem trasee mult mai mici, pe când în cazul fondurilor europene vorbim de proiecte mari cum este acesta de 74 kilometri sau primul drum strategic de 82 de kilometri”, a spus Ciprian Trifan.

Pentru obținerea finanțării, județul Vaslui colaborează cu ADR Nord – Est, în vederea pregătirii, depunerii şi implementării cererii de finanţare în cadrul Programului Operaţional Asistenţă Tehnică 2014-2020.

În luna septembrie 2020, judeţul Vaslui a depus la ADR Nord-Est fişa de proiect cu titlul ,,Axa rutieră strategică Sud-Vest a judeţului Vaslui”. Prin adresa ADR Nord-Est de la sfârșitul anului trecut, CJ Vaslui a fost informat că fişa de proiect a fost selectată pentru finanţare.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Vrancea24 în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

partajează acest articol:

1 COMENTARIU

  1. […] CJ Vaslui a demarat pregătirea documentației tehnico-economice a proiectului ”Axa rutieră strategică Sud-Vest a județului Vaslui”, în vederea obținerii de fonduri europene nerambursabile. Dacă va fi aprobat, proiectul va putea fi finanțat în noua perioada de programare 2021-2027. Lungimea totală a tronsoanelor de drum modernizat în cadrul proiectului este de 74,360 kilometri, din care: tronson 1 (DJ 243A) – 31,993 kilometri; tronson 2 (DJ 243) – 42,367 kilometri. Investiția facilitează tranzitul populației din nouă UAT-uri din județul Vaslui, pe ruta Galați-Bacău, cu ocolirea municipiului Bârlad. La aceasta se adaugă și populația județelor învecinate care accesează drumul. Grupul țintă al proiectului este format din 26.971 locuitori ai celor nouă comune traversate de traseul drumului strategic propus. Mai multe detalii despre aceste proiecte cu fonduri europene găsiți în materialul publicat de PressHub. […]

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.