Barometrul de Consum Cultural 2022 a fost lansat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC), duminică, în cadrul Festivalului Național de Teatru de la București.
Ajuns la ediția 18, Barometrul de Consum Cultural, cel mai amplu studiu la nivel național care măsoară practicile consumatorilor de cultură, a revenit după o pauză de trei ani, cauzată de efectele sociale și economice ale pandemiei de COVID-19, perioadă în care a fost înlocuit cu studii de măsurare a tendințelor de participare.
Barometrul de Consum Cultural 2022 evaluează schimbările înregistrate la nivelul practicilor de consum cultural, accentuând particularitățile acestuia în rândul tinerilor, și analizează, pentru prima dată în România, relația dintre cultură și democrație.
Rezultatele studiului confirmă tendințele identificate în perioada pandemiei, respectiv orientarea preponderentă a consumului cultural spre mediul online și în spațiul non-public. Analizele arată că se mențin decalajele de consum dintre diferite categorii sociale și demografice, cu o tendință de participare mai redusă a femeilor, a vârstnicilor, a persoanelor din mediul rural și a celor cu nivel redus de educație și de venit (sub media națională).
Ediția de anul acesta a Barometrului evidențiază necesitatea implementării unor inițiative de educație prin cultură, cât și utilitatea elaborării unor măsuri care să urmeze îndeaproape un model al dezvoltării comunitare prin cultură.
Citește și: Fiica unui fost lider PSD, fost șef în SRI, lucrează la Guvern și are zeci de contracte cu statul
Comparaţiile dintre ediţia din anul 2022 a Barometrului de Consum cultural și cea din anul 2019 evidenţiază la nivelul consumului cultural non-public:
• O creștere a consumului de muzică de la 85% cel puţin o dată pe an în anul 2019 la 96% în anul 2022;
• O creștere a consumului de programe TV de la 92% cel puţin o dată pe an în anul 2019 la 97% în anul 2022;
• O modificare a practicilor de lectură a cărţilor (în general) de la 61% cel puţin o dată pe an în anul 2019 la 56% în format tipărit, respectiv 28% în format electronic, în anul 2022;
• O modificare a practicilor de lectură a ziarelor și revistelor, care au trecut în format online, de la 57%, respectiv 58% cel puţin o dată pe an în format tipărit în anul 2019 la 77% în format tipărit și online în anul 2022;
• O creștere a utilizării internetului de la 70% cel puţin o dată pe an în anul 2019 la 85% în anul 2022;
• O creștere a utilizării internetului pentru vizitarea websiteurilor unor muzee/ biblioteci, festivaluri/teatre/ pagini cu evenimente culturale de la 12% cel puţin o dată pe an în anul 2019 la 40% în anul 2022;
• O creștere a utilizării internetului pentru cumpărarea de cărți, CD-uri, bilete la teatru, bilete la evenimente culturale etc. de la 16% cel puţin o dată pe an în anul 2019 la 26% în anul 2022;
• O creștere a utilizării internetului pentru vizionarea de filme sau programe TV difuzate online (Netflix, HBO GO, Voyo etc.) de la 37% cel puţin o dată pe an în anul 2019 la 51% în anul 2022;
• O creștere a utilizării internetului pentru citirea de cărți, manuale, articole etc. de la 24% cel puţin o dată pe an în anul 2019 la 47% în anul 2022;
• O creștere a utilizării internetului pentru reţele de socializare de la 79% cel puţin o dată pe an în anul 2019 la 88% în anul 2022.
Comparaţiile dintre ediţia din anul 2022 a Barometrului de Consum cultural și cea din anul 2019 la nivelul consumului cultural public evidenţiază:
• O creștere a vizitării unui monument istoric sau un sit arheologic de la 45% cel puţin o dată pe an în anul 2019 la 59% în anul 2022;
• O scădere a participării la spectacolele de teatru de la 29% cel puţin o dată pe an în anul 2019 la 20% în anul 2022;
• O scădere a vizionării de filme la cinematograf de la 35% cel puţin o dată pe an în anul 2019 la 26% în anul 2022;
• O scădere a mersului la bibliotecă pentru a citi / împrumuta cărți de la 28% cel puţin o dată pe an în anul 2019,la 17% în anul 2022;
• O scădere a vizitării unui muzeu, expoziție sau galerie de artă de la 38% cel puţin o dată pe an în anul 2019 la 30 % în anul 2022.
Citește și: Cât de eficiente sunt mașinile electrice. Răspunde proprietarul a 42 de vehicule. „A fost cea mai bună decizie”
Rezultatele Barometrului de Consum Cultural 2022 confirmă continuarea dinamicii de consum cultural identificată în Studiul Tendințe ale consumului cultural în perioada pandemiei, ediţiile 2020 și 2021, care semnala orientarea preponderentă a consumului cultural spre mediul online și în spațiul non-public. Analizele arată că se mențin decalajele de consum dintre diferite categorii sociale și demografice, cu o tendință de participare mai redusă a femeilor, a vârstnicilor, a persoanelor din mediul rural și a celor cu nivel redus de educație și de venit (sub media națională).
Studiul Barometrul de Consum Cultural 2022 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), în perioada septembrie – octombrie 2022, pe un eșantion reprezentativ național pentru populația de 18 ani și peste. Volumul aproximativ al eșantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maximă de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%.
Barometrul de Consum Cultural 2022 este disponibil în format digital pe site-ul www.culturadata.ro.
Citește și: Ne va lăsa Inteligența Artificială fără serviciu?
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursa foto: Pixabay.com)