Deşi a înghiţit aproape 200 de milioane de dolari, Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) continuă să creeze probleme în sistemul de sănătate, iar comunicarea defectuoasă dintre instituţiile statului aduce botoşănenii în situaţii ingrate.
Astfel, mai mulţi botoşăneni s-au trezit recent că figurează ca fiind neasiguraţi, deşi aveau achitată contribuţia de 10% la sistemul de sănătate. Oamenii au aflat, însă, de această problemă abia când au ajuns la medic, adică exact atunci când aveau nevoie de serviciul pentru care achită lunar. Asta deoarece Casa de Asigurări nu are niciun fel de sistem prin care să notifice automat plătitorii atunci când contribuţia lor nu mai este achitată.
„Am avut o problemă de rezolvat la un medic specialist şi a trebuit să urmez lanţul firesc, cu trimitere de la medicul de familie. Doar că în momentul în care am mers la medic mi-a spus că este o problemă, şi figurez ca neasigurat. Nici nu ştiam ce să fac exact, am mers la Casa de Sănătate, m-au trimis la ANAF, că acolo se încasează contribuţia şi mi s-a spus că nu mai plătise angajatorul de câteva luni. Am discutat la contabilitate, totul era plătit. Până la urmă s-a lămurit că fusese o comunicare defectuoasă între softuri, între instituţii, şi pur şi simplu m-au scos din sistem, deşi contribuţia se plătea lunar. Dar nimeni nu s-a sinchisit să anunţe, în vreun fel”, a spus un botoşănean, angajat la o firmă privată.
Problemă ignorată de autorităţi
Deşi situaţii similare au fost des întâlnite pe parcursul anilor, nimeni nu a luat vreo măsură în acest sens. În urmă cu câţiva ani, mii de botoşăneni, atât de la stat, cât şi din mediul privat, au descoperit că nu mai erau asiguraţi, deşi plăteau asigurarea de sănătate. Atunci, salariaţi de la Poşta Română, dar şi de la Spitalul Judeţean, au descoperit că figurează ca neasiguraţi, deşi li se plătea lunar contribuţia la sănătate.
„O colegă de a mea suferă de o afecţiune acută şi a dorit să îşi ia o reţetă. Spre surpriza ei, de la farmacie i s-a spus că nu figurează ca asigurat. A întrebat la secretariat şi s-a descoperit că aşa era. M-am verificat şi eu pe pagina Casei Naţionale şi mesajul primit a fost «Persoana selectată nu este asigurată»”, a spus atunci un asistent din cadrul SJU pentru MONITORUL DE BOTOȘANI.