Două proiecte de realizare a infrastructurii integrate pentru trafic pietonal şi ciclism cu facilităţi complementare, care, teoretic, ar trebui finalizate luna aceasta, sunt încă departe de demararea lucrărilor. Primăria Brașov va solicita o prelungire a contractului de finanțare, după ce a cerut proiectantului o soluție pentru translatarea pistelor între trotuar și zonele de parcare. Când vor fi finalizate cele două proiecte care promit reducerea cu câteva tone a emisiilor de CO2, nimeni nu se mai hazardează să anticipeze.
Ambele proiecte sunt finanțate prin Programul Operațional Regional 2014-2020, axa prioritară „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile” și au ca obiectiv specific reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.
În ambele cazuri, beneficiar este Municipiul Brașov, iar contractele de finanțare au fost semnate în data de 9 martie 2020.
Primul dintre proiecte, „Realizare infrastructură integrată pentru trafic pietonal şi ciclism cu facilităţi complementare – Traseu 1”, are o valoarea totală de 8.137.245,34 lei, din care 7.127.377,90 lei – valoarea totală eligibilă (6.058.271,24 lei – valoare eligibilă nerambursabilă din FEDR, 926.559,10 lei – valoare eligibila nerambursabilă din Bugetul de Stat și 142.547,56 lei – cofinanțarea eligibilă a beneficiarului), valoarea neeligibilă fiind de 1.009.867,44 lei.
Proiectul presupune modernizarea reţelei de piste de biciclete prin construirea unui traseu de piste în lungime de 6 km şi reabilitarea a 1.135 mp de trotuare.
Cel de-al doilea proiect, „Realizare infrastructură integrată pentru trafic pietonal şi ciclism cu facilităţi complementare – Traseu 2”, presupune construirea a încă 4 km de piste de biciclete şi reabilitarea a 8.015 mp de trotuare. Valoarea totală a proiectului pentru Traseul 2 este de 3.828.799,94 lei din care: 2.880.392,92, lei – valoare eligibilă nerambursabilă din FEDR, 440.530,66 lei – valoare eligibilă nerambursabilă din Bugetul de Stat și 67.773,95 lei – cofinanțare eligibilă a beneficiarului, valoarea neeligibilă fiind, în acest caz de de 440.102,41 lei.
# Descurajarea utilizării autoturismelor personale
Municipalitatea brașoveană și-a propus, prin aceste două proiecte, să reducă poluarea stimulând populația în direcția mersului pe jos sau cu bicicleta, în ideea reducerii deplasărilor cu mașinile personale.
„Planul de mobilitate urbană durabilă al Polului de Creştere Braşov a analizat evoluţia viitoare a mobilităţii urbane din perspectiva a două scenarii. Scenariul <<a face minimum>> presupune exclusiv realizarea/finalizarea proiectelor angajate până la momentul elaborării PMUD, fapt ce va duce la scăderea calităţii vieţii prin lipsa de măsuri care să contracareze efectele creşterii numărului de vehicule private, degradării calităţii din sistemul de transport public, etc. Scenariul <<a face ceva>> propune implementarea unor proiecte gândite sinergic, într-o abordare integrată a mobilităţii la nivelul municipiului Braşov, prin care se urmăreşte descurajarea utilizării autoturismelor personale pentru deplasarea pe raza municipiului în paralel cu încurajarea şi sprijinirea transportului public şi a modurilor nemotorizate de transport, obţinându-se astfel reducerea emisiilor GES şi a poluării fonice la nivelul municipiului”, se arată în prezentarea proiectului.
Construirea unei infrastructuri integrate pentru ciclism şi trafic pietonal se încadrează în scenariul „a face ceva”, astfel că, potrivit Primăriei Brașov, prin creşterea atractivităţii modurilor de transport nemotorizate, în paralel cu măsuri/proiecte complementare care vizează creşterea atractivităţii transportului public şi descurajarea utilizării autoturismelor private, proiectul va contribui direct la reducerea traficului auto şi a emisiilor GES din municipiu.
# „Am cerut proiectantului să vină cu alte soluții, eventual translatarea acestor piste”
Proiectele promit un total de 10 kilometri de piste, cu sistem inteligent pentru bike sharing și stații automate de închiriere a bicicletelor și aproape 10.000 mp de trotuare amenajate. În plus, răspund atât obiectivelor PMUD cât şi obiectivului din POR, doar că perioada de implementare ar trebui să se încheie, teoretic, pe 31 mai 2021, iar lucrările nici măcar n-au început.
„În acest moment cele două trasee sunt în faza de proiect tehnic. Nu am semnat procesul verbal de predare-primire deoarece încercăm să găsim o soluție pentru zonele în care există parcări direct din stradă, perpendiculare, iar pista de bicicletă ar trece prin spatele mașinilor parcate, ceea ce reprezintă un risc, de aceea am cerut proiectantului să vină cu alte soluții, eventual translatarea acestor piste între trotuar și zona de parcare”, explică, pentru PressHub, Sorin Toarcea, purtător de cuvânt al Primăriei Brașov.
Abia când se va ajuge la o soluție mulțumitoare, se va trece la următoarele etape. Asta înseamnă că vom vorbi – ca în cazul multor proiecte din țară finanțate prin POR – de un termen de finalizare a implementării modificat.
„Se vă solicita prelungirea contractului de finanțare”, mai precizează Sorin Toarcea.
# Mai mulți bicicliști, mai puține mașini pe stradă sau ce va fi când va fi
După implementarea celor două proiecte – la o dată incertă, deocamdată – brașovenii vor avea o infrastructură dedicată modurilor active de deplasare, prin utilizarea cărora nu doar că se va îmbunătăți calitatea aerului, dar se va diminua și nivelul de zgomot.
Soluţia tehnică prevede echipamente automatizate în punctele de parcare şi bike sharing, cu precizarea că aceste staţii nu necesită operator uman.
Potrivit estimărilor municipalității, primul proiect (cel care ce vizează construirea unui traseu de piste de biciclete în lungime de 6 km şi reabilitarea a 1.135 mp de trotuare), ar trebui să aibă ca efect, în primul an de operare a investiţiei, creşterea numărului de biciclişti cu 10,18%, dar şi creșterea numărului de pietoni cu 11,19% , plus reducerea cu 2,3% a utilizării transportului privat cu autoturisme în aria de studiu a proiectului, precum și, conform calculelor din proiect, „reducerea emisiilor de CO2 echivalent cu 1,04 tone CO2 în primul an de operare a investiţiei”.
# Cum va arăta traseul 1
Amenajarea pistei de biciclete se va realiza pe partea carosabilă, delimitată față de traficul rutier prin marcaj longitudinal și profile prefabricate, peste care pot trece, la nevoie, mașinile de intervenție și salvare, fără a fi afectate.
„Acolo unde pista de biciclete se amenajează pe carosabil, se va face frezare și se va turna un nou covor asfaltic. Pista va fi separată prin profile de cauciuc”, mai precizează Sorin Toarcea.
Traseul va începe la Terminalul Poienelor, va continua pe Str. Poienelor – Calea București – Bd. Saturn – Str. Minerva – Str. Zizinului – Str. Crinului – Str. Micșunelelor – Str. Lămâiței – Str. Brândușelor – Bd. Al. Vlahuță – Str. Hărmanului – Bd. Gării – Bd. Victoriei și se va opri pe Str. M. Kogălniceanu.
În zonele unde dimensiunea străzilor nu permite crearea de traseu dedicat bicicletelor, traficul se va desfășura în comun cu autovehiculele, pe partea carosabilă, unde se vor amenaja marcaje transversale vizibile, la distanță de maxim 25 m, dublate de indicatoare rutiere.
De-a lungul străzilor Minerva și Crinului, zona de pe partea dreaptă în sensul de mers către str. Hărmanului / Gara Brașov, oferă spațiu suficient pentru pista de biciclete, care se va realiza ca un sistem rutier nou.
# Traseul 2
Cel de-al doilea proiect (care prevede construirea unui traseu de piste de biciclete în lungime de 4 km şi reabilitarea a 8.015 mp de trotuare) va avea ca efect, în primul an de operare a investiţiei, creşterea numărului de biciclişti cu 11,01% şi a numărului de pietoni cu 16.38%, reducerea utilizării transportului privat cu autoturisme în aria de studiu a proiectului cu 3,95% și reducerea emisiilor de CO2 echivalent cu 2.49 tone CO2/an.
Amenajarea pistelor de biciclete se va face pe carosabil, adiacent trotuarelor, pe fiecare sens de mers, separate de traficul rutier prin marcaje rutiere, odată cu redimensionarea benzilor de circulație la 3 m lățime.
În zonele în care dimensiunea străzilor nu permite crearea unui traseu dedicat bicicletelor, traficul se va desfășura în comun cu autovehiculele, pe partea carosabilă, unde se vor amenaja marcaje transversale vizibile, la o distanță de cel mult 25 m, dublate de indicatoare rutiere pentru informarea participanților la trafic cu privire la existența traseului de biciclete pe partea carosabilă.
Pe strada Molidului și pe strada Vasile Alecsandri amenajarea implică realizarea de marcaje rutiere pe carosabil, din 25 în 25 de metri, care vor semnaliza participanților la trafic faptul că acest traseu este frecventat de utilizatorii de biciclete. Soluția a fost impusă de faptul că lățimea mică a carosabilului nu permite amenajarea pistei de biciclete separat de circulația auto.
# Sistem inteligent pentru bike sharing și stații automate de închiriere a bicicletelor
Punctele de bike sharing se vor amenaja în zona străzii Molidului, lângă parcarea/terminalul RAT Brasov, pe Bulevardul Valea Cetății, în zona parcului Răcădău, pe strada Carpaților, în Zona Parcului Industrial Metrom. Acestea vor fi dotate cu rastele de parcare pentru 50 de biciclete.
Concret, infrastructura integrată va conține un sistem inteligent pentru bike sharing în trei puncte de interes situate pe Traseul 2: în zona de agrement “La Iepure”, în zona parcului Răcădău și în zona Parcului Industrial Metrom.
Sistemul include stații automate de închiriere și predare a bicicletelor conectate la rețeaua electrică existentă și terminale de închiriere a bicicletelor la care să aibă acces atât locuitorii Brașovului, cât și cei care vizitează orașul, prin utilizarea unor aplicații specializate.
De asemenea, se vor amplasa și info-chioșcuri conectate la rețeaua electrică în fiecare punct de interes al proiectului.
Un info-chioșc se va monta și în apropierea Terminalului Poienelor, în zona bike sharingului propus prin proiectulul Traseului 1.
# Protecție anti-furt și anti-vandalism
Bicicletele vor avea o identitate vizuală specifică Brașovului și vor include elemente anti-furt și anti-vandalism, vor dispune de sisteme de semnalizare adecvate pentru asigurarea siguranței utilizatorului și vor avea un design care va urmări ușurința în utilizare și asigurarea accesibilității pentru toate categoriile de utilizatori.
# Ce se va întâmpla cu spațiul verde afectat
Potrivit municipalității, spațiile verzi afectate de lucrările de realizare a pistelor de biciclete și de reabilitarea trotuarelor se vor amenaja corespunzător prin evacuarea deșeurilor, sacrificarea terenului pe o adâncime de 10 cm, se va așterne un strat de pământ și se va sădi gazon.
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Reper Media în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.