Cât au cheltuit partidele din banii noștri pentru a-și promova candidații în online

Data:

spot_img

Bătălia on line a partidelor politice din România a costat Romania 41,6 milioane de lei. Locul doi în Europa după Marea Britanie.

USR PLUS și PNL au investit cei mai mulți bani pentru promovarea electorală, în mediul online, a candidaților. Pe locul al treilea s-a clasat Partidul Social Democrat.

Partidele politice din România s-au adaptat trendurilor de promovare în mediul online şi au investit milioane de euro în campania electorală. În perioada iunie – septembrie 2020, politicienii din România au preferat platforma Facebook pentru a transmite 167.265 de reclame electorale, pentru care au plătit 34.877.027 lei.

Nici gigantul Google nu a fost ignorat. Politicienii români au cumpărat publicitate electorală în valoare de 6.774.675 lei pentru promovarea spoturilor electorale în format video, foto și text pe Google şi You Tube.

În total, partidele politice din România au plătit pentru publicitate electorală online 41.651.702 lei către Facebook şi Google .

La nivel european, partidele politice din România se află pe locul doi la cheltuieli cu publicitate electorală făcută pe Google, fiind depășite doar de partidele politice din Marea Britanie, şi urmate de cele din Slovacia, Austria şi Spania.

În România, cel mai mult a cheltuit USR PLUS, cumpărând de la Facebook în perioada iunie – septembrie 2020 publicitate electorală de 726.478 lei.

USR-iștii au fost urmați de cei de la Partidul Național Liberal, care au plătit pentru 719 reclame electorale pe Facebook, în valoare de 508.189 lei.

Partidul Social Democrat, pentru 429 de reclame, în aceeași perioadă, a plătit 310.968 lei.

În plus, pentru PNL Cluj, firma TMK Research Services a mai achitat136.060 lei pentru 99 reclame electorale.

Calculând din martie 2019- octombrie 2020, perioada care cuprinde campaniile electorale pentru alegeri europarlamentare, prezidențiale, inclusiv campania pentru alegeri locale 2020, principalele trei partide din România au cheltuit numai peFacebook:

PNL – 2.491.677 lei

USR PLUS – 1.627.744 lei

PSD – 1.450.634 lei

În urma analizei datelor atât pe Facebook cât și pe Google, partidele politice din România au adoptat un comportament apropiat de cel al societăților comerciale. Au direcționat cele mai mari bugete de publicitate electorală în zonele cel mai bine dezvoltate din punct de vedere economic şi s-au focusat cu bugete consistente pe anumiți candidați.

Un comportament anormal în ceea ce privește direcționarea bugetelor pe campania electorală online l-a avut PSD, care în loc să promoveze candidații din filialele județene pe timpul campaniei pentru alegeri locale, a investit 107.648 lei doar în pagina Facebook Marcel Ciolacu, cumpărând 136 reclame pentru a creşte notorietatea liderului PSD.

Top cheltuieli Facebook în perioada 14 iunie 2020- 11 octombrie 2020 Alegeri locale.

Sursă: raport Facebook/Google

Bătălia mare s-a dat pe București și principalele orașe din România

În capitală, partidele politice din România au investit 3.231.243 lei în publicitate electorală online.

În București, USR PLUS și PNL s-au unit la cheltuieli, Gabriela Firea nu a fost susținută de PSD central.

Pentru a ajunge la votanții din Capitala, partidele politice din România au investit numai în promovare pe Facebook peste 3, 23 milioane de lei lei.

Cei mai mulți bani au fost investiți în pagina Alianța USR PLUS, bani care au venit de la Uniunea Salvați România , 163.647 lei.

Pagina Gabriela Firea a fost promovată în București și Ilfov de 99.988 lei, bani plătiți de PSD – București.

Pagina Nicușor Dan a făcut publicitate electorală de 95.522 lei, plătiți de Nicușor Dan, iar aceeași pagină Nicușor Dan a mai fost promovată de 61.287 lei, banii fiind plătiți de Partidul Naţional Liberal.

Județul Constanța, pe locul doi

PSD nu a plătit niciun ban pentru a promova candidații din Constanța.

Surprinzător, județul Constanta se află pe locul doi în topul pe regiuni a investițiilor în publicitate electorală online în campania pentru alegerile locale, cu suma de 818.071 lei. Partidele politice nu s-au aruncat cu banii în această regiune, dar județul s-a ridicat în top datorită contribuțiilor personale ale candidaților.

Cei mai mulți bani au fost investiși în pagina Horia Constantinescu – 60.640 lei și pentru pagina „Stelian Ion pentru Constanța” – 43.394 lei. Pentru pagina „Constanța în schimbare”, s-au investit 40.341 lei.

În județul Cluj, bătălia în online în campania electorală de la alegerile locale s-a dat doar între Alianța USR PLUS, PNL și Partidul Mișcarea Populară. PSD, Partidul Pro România și ALDE nu au cheltuit niciun leu pentru a promova candidații în mediul online.

Așa cum era de așteptat, cei mai mulți bani s-au investit în promovarea reclamelor electorale pe pagina PNL Cluj pentru candidatura lui Emil Boc, pentru care firma TMK Research Services a plătit 136.060 lei.

Pagina de Facebook „Știri de Cluj” a plătit publicitate electorală în valoare de 70.477 lei pentru a transmite mesaje anti USR. De exemplu, în ultima săptămână de campanie electorală, în perioada 21-27 septembrie 2020, Știri de Cluj a plătit pentru promova următorului mesaj:

,,Uniunea Salvați România – USR e de acord cu adopția copiilor de către cuplurile homosexuale și legalizarea căsătoriilor homosexuale”.

Tot în Cluj, aceeași firmă TMK Research Services, care a plătit pentru publicitatea electorală a lui Emil Boc pe Facebook, a mai plătit 27.090 lei pentru promovarea paginii Alin Tișe.

În Iași s-au investit 678.224 lei pentru publicitate electorală online.

Cei mai mulți bani au mers promovarea paginii Costel Alexe, candidat PNL, care a plătit personal suma de 72.061 lei, însă a mai beneficiat de reclama electorala plătită de PNL, în valoare de 53.953 lei. O parte din reclame au rulat fără menționarea celui care le plătește.

Tot în Iași, pagina Cosette Chichirău a fost promovată de Uniunea Salvați România – USR, cu 43.273 lei.

Partidul Social Democrat a direcționat pentru publicitate electorală în județul Iași doar 12.425 lei, cel mai mic buget dintre competitori. De acești bani, PSD nu și-a promovat candidații la alegerile locale din Iași, ci programul de guvernare, difuzând clipuri video cu Sorin Grindeanu.

Sursă: raport Facebook/Google

Pe platformele Google și YouTube, partidele politice din România au cheltuit 6.7 milioane de lei

Partidele politice din România s-au folosit de platformele Google şi You Tube în perioada de campanie electorală pentru alegerile europarlamentare, prezidențiale și locale, pentru a transmite electoratului din România 13.679 de reclame pentru care au plătit 6.754.425 lei.

Dacă pe rețeaua de socializare Facebook, partidele și-au plătit peste 90% din cheltuieli în numele partidelor, cu foarte puține excepții, pe Google şi YouTube zeci de societăți comerciale private au plătit sute de mii de euro în favoarea partidelor și a unor candidați.

Partidul Național Liberal a beneficiat cel mai mult de sprijinul unor societăți comerciale private.

Oficial, PNL a plătit 77.850 euro, iar împreună cu alte șase filiale din țară a cheltuit 86.750 euro.

Pentru PNL au mai plătit ca promotori alte 11 societăți comerciale private. În topul lor se află Future Innovation SRL, care a promovat pentru PNL, în perioadă mai 2019 – octombrie 2020, un număr de 118 reclame pentru care a plătit 159.250 euro.

Tot pentru PNL societatea Dedalis Craft SRL a plătit pentru 71 de reclame 103.800 lei .

În total, peste 10 societăți comerciale private au avut calitatea de promotor pentru publicitatea electorală transmisă de PNL, printre care: SC Wonder Strategy SRL – 8.800 euro, SC Noarimgroup SRL- 7000 euro, SC Ingenium Machina Service SRL – 4.900 euro, SC Web Services Solutions SRL – 4000 euro, PING Media Brand SRL – 2750 euro, SC Tantanian SRL – 2.800 euro, SC Web Class Agency SRL – 1600 euro, SC Spot Media Services SRL – 1450 euro, SC Bit Expert Serv SRL – 1.250 euro.

Pe Google și You Tube, USR a plătit sub trei identități, plus alte trei societăți comerciale.

Partidul Uniunea Salvați România a plătit oficial pe Google şi You Tube pentru 219 reclame, în valoare de 515. 325 lei, Uniunea Salvați România – 200 euro, Partidul ,Uniunea Salvați România – 150 euro.

Au mai contribuit și Uniunea Salvați România Sector 3, cu 100 euro.

Cei mai mulți bani pentru promovarea USR pe Google şi You Tube au fost plătiți de SC Atelierul de Internet SRL, care a cheltuit pentru 1.511 reclame difuzate în perioada octombrie 2019 – octombrie 2020 suma de 317.650 euro.

La PSD nu s-au aruncat firmele private să investească, doar două societăți comerciale private. Au plătit sume modice în comparație cu sumele cheltuite de partidele de dreapta.

Partidul Social Democrat a plătit în perioada aprilie 2019- octombrie 2020 suma de 278.050 euro, pentru a promova 503 reclame electorale.

Cei mai mulți bani au fost investiți în promovarea Vioricăi Dăncilă, candidată la alegerile prezidențiale. Au mai contribuit ca promotori SC Ghici Computers SRL, care a difuzat 126 reclame, promovând candidatul Ionel Arsene, difuzate în perioada august- septembrie 2020, pentru care a plătit 10.575 lei, şi SC Deep Knowledge SRL, care a contribuit cu 4.800 euro.

Oficial, Partidul Mișcarea Populară a investit în publicitate electorală pe platformele Google și You Tube suma de 48.300 lei. Au mai contribuit Partidul Mișcarea Populară – Filiala Mehedinți, cu 500 euro, și Filiala Bistrița Năsăud, cu 250 euro.

În numele PMP, SC Amerisoft SRL a plătit în calitate de promotor suma de 81.150 euro, pentru a difuza în perioadă mai 2019 – oct. 2020 un număr de 4.074 reclame. Tot pentru PMP, SC New Gen Publishing SRL a avut calitatea de promotor a 147 reclame, pentru care a plătit 34.000 euro.

Și SC Delta Hub 97 SRL a fost promotor în favoarea PMP, care pentru 115 reclame difuzate în perioada august – sept 2020, a plătit 14.625 lei (3000 euro).

Partidul Pro România a cheltuit oficial 38.800 euro, iar filiala Suceava Pro România 5.350 euro, însă a beneficiat și de plați din mediul privat de la SC Carrot Media SRL, în calitate de promotor Pro România pentru 100 de reclame, pentru care a plătit 43.650 lei.

ALDE a cheltuit pe promovare online, în perioada octombrie 2019 – august 2020, suma de 321.074 lei, pentru 545 reclame.

Și ALDE a beneficiat de promotori din mediul privat, astfel SC Evolvedreamsoft SRL a promovat 1.026 reclame electorale în favoarea ALDE în perioadă mai 2019 – septembrie 2020, pentru care a plătit 187.200 lei.

Partidul Puterii Umaniste ( Social Liberal), în perioada august 2019 – august 2020, a promovat 142 de reclame electorale pentru care au plătit 103.125 lei.

spot_imgspot_img
Marius Daea
Marius Daea
Marius Daea este jurnalist cu o experiență de peste 27 de ani în presa scrisă, radio și TV. A început în anul 1993, ca reporter corespondent din Gorj pentru Radio România Oltenia Craiova. Din anul 1998 și-a continuat activitatea profesionalî ca reporter și realizator TV la Antena 1 Târgu Jiu. Din 2004 până în 2010 a fost directorul acestei stații locale. Marius Daea este licențiat în Relații Internaționale și Studii Europene. Este membru al Earth Journalism Network Washington DC, Internews Europe Londra și al Clean Energy Wire Berlin. De asemenea, membru asociat al Federației Europene pentru Jurnalism de Știință. Lucrează ca reporter freelancer de investigație pentru Newsweek Romania.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Rolul Facebook în manipulări electorale cu amintiri nostalgice comuniste

După anularea alegerilor prezidențiale de către Curtea Constituțională, Facebook...

Facebook’s Role in Electoral Manipulation Using Nostalgic Communist Memories

After the annulment of the presidential elections by the...

Cine a cerut Curții Constituționale anularea voturilor a 9 milioane de români

Printre cei care au cerut Curții Constituționale (CCR) anularea...

EXCLUSIV  Taxă de 150 euro pentru reprezentanții PNL din secțiile de votare din Republica Moldova

Un operator din partea PNL într-o secție din Republica...