Cât de eficiente sunt mașinile electrice. Răspunde proprietarul a 42 de vehicule. „A fost cea mai bună decizie”

Data:

spot_img

Cât de eficiente sunt mașinile electrice. Cheltuielile de operare s-au redus de la 3.200 de lei/autoturism la 1.200 de lei/bucată.

„În doi ani am schimbat doar lichidul de parbriz. N-au avut nicio defecțiune”, a explicat Viorel Blăjuț, administratorul Iașisting, companie care în 2021, o decizie radicală: a înlocuit mașinile cu motor termic cu altele electrice.

Viorel Blăjuț a cumpărat 32 de Renault Zoe, câteva Kangoo și Spring, toate electrice. După plata ratelor de leasing, timp de trei ani flota electrică va aduce firmei o economie de 3 milioane de lei.

Acum, cu tot cu energia consumată și cu valoarea de leasing (350 de euro/lună), cheltuielile cu mașinile sunt mai mici decât înainte, când se foloseau motoare termice.

Una dintre cele mai inspirate investiții

Firma ieșeană Iașisting a luat, în 2021, o decizie radicală: a înlocuit mașinile cu motor termic cu altele electrice.

„Apropiații îmi spuneau că mașinile electrice nu au niciun viitor, că e cea mai mare greșeală. Chiar am păstrat câteva mașini cu motor clasic de frica faptului că nu vor face față electricele”, a explicat Viorel Blăjuț, acționarul majoritar al firmei Iașisting.

La doi ani de la achiziționare spune că este una dintre cele mai inspirate investiții pe care le-a făcut vreodată, cu beneficii neașteptat de mari.

Viorel Blăjuț are 42 de autovehicule electrice, de care este foarte mulțumit
Viorel Blăjuț are 42 de autovehicule electrice, de care este foarte mulțumit

Cel mai mare parc auto cu electrice

„La momentul la care a fost anunțată decizia de a înlocui toate mașinile clasice ale firmei cu mașini eletrice, urma să deținem cel mai mare parc auto de acest fel din România, cu excepția celor de taxi sau de livrări. Apropiații mi-au spus că fac o greșeală. Până și eu mă îndoiam de decizia luată”, povestește Viorel Blăjuț.

Firma a acționat inteligent: a pus în concurență cei doi dealeri Renault de la Iași pentru a obține cel mai bun preț. Oferta câștigătoare a dat-o BRAS, dar în afacere a intrat până la urmă și Renault România.

S-a mers pe Renault Zoe, cu verificări tehnice gratuite, cu un set de cauciucuri de iarnă, cu dobânzi aproape de zero și, foarte important, cu stațiile de încărcare rapidă asigurate. Acestea ar fi reprezentat un efort financiar consistent, dar Renault România le-a oferit gratuit.

Citește și: Rețelele actuale nu vor face față noului val de energie care vine și din sens invers, dinspre consumator

Investiție de 1 milion de euro în 5 ani

În septembrie 2021, au ajuns la Iași 25 de mașini noi, urmate apoi de încă 7 Zoe, 6 Kangoo și 4 Dacia Spring. În total, parcul electric are 42 de autovehicule noi, investiția totală a firmei fiind de aproape 1 milion de euro, bani ce vor fi plătiți în 5 ani.

„Evident, am beneficiat de programele naționale, astfel că prețul unei mașini de 30.000 de euro a ajuns undeva la 20.000 de euro, aceasta fiind suma pentru care noi plătim rate”, a explicat Viorel Blăjuț.

Viorel Blăjuț

Rata lunară, fără CASCO și RCA, este de 350 de euro pe mașină (total 73.500 de lei pentru tot parcul lunar). Dar, cu tot cu această rată, firma iese mai ieftin decât înainte, cu vechiul parc auto.

Calculele arată cât de rentabile sunt

Mașinile cu motor termic înghițeau lunar carburant de aproximativ 3.000 de lei/bucată. Suma reprezintă media lunară a tuturor autoturismelor folosite de angajați pe teren.

La aceste cheltuieli se mai adăugau piese de schimb, revizii, consumabile pentru schimburi de ulei și filtre.

Erau mașini vechi. Se defectau, dădeam o grămadă de bani pe service. Se duceau câteva sute de lei lunar pe fiecare mașină. Cea mai mare cheltuială era însă benzina”, a explicat Viorel Blăjuț.

Mașinile electrice au cu totul alt cost de exploatare, atunci când se face media: aproximativ 1.200 de lei/buctă, lunar.

„Cam 60% este scăderea lunară a costurilor de operare. Adică, la un parc auto total de 42 de mașini cheltuiala de carburant era în trecut 126.000 de lei/lună. Aceleași mașini noi consumă acum curent electric de 50.400 de lei/lună. Cifrele vorbesc de la sine.

Cu tot cu rata lunară suntem sub sumele plătite anterior de firmă și nu am socotit aici banii pentru revizii, consumabile și defecțiuni. Pentru că, de doi ani, noi băgăm în aceste mașini doar lichid de parbriz.

Nu a fost necesară nicio intervenție, la niciuna dintre mașini. Zero cost de consumabile și service”, mai explică patronul Iașisting.

În plus, firma a mai scăpat și de impozitul anual pentru mașini. La electrice taxa este zero, deci mai salvează 10.000 de lei/an.

Recapitulare de sume

Mașinile vechi consumau carburant de 3.000 de lei în medie lunar, la care se adăugau costuri medii de service și întreținere de 200 de lei lunar. În total, 3.200 de lei/mașină/lună. Cost total 134.400 de lei pentru tot parcul.

Mașinile noi consumă curent electric de 1.200 de lei lunar, la care se adaugă rata de 350 de euro (1.750 de lei).

Total: 2.950 de lei/mașină/lună, adică 123.900 de lei.

Avantajele: sunt mașini noi, care cel puțin 5 ani funcționează cu cheltuieli minime din partea firmei. Dacă cele vechi ar fi mers încă 5 ani, costurile de operare ar fi fost mult mai mari, pentru că banii dați pe piese și reparații ar fi fost mai mulți.

După ultima rată din anul 5, diferența de preț de operare va fi de 2.000 de lei lunar pe fiecare mașină, adică 84.000 de lei. Mașinile noi au bateriile garantate 8 ani.

Deci, cel puțin 3 ani după finalizarea ratelor, cele 32 de Renault Zoe, 6 Kangoo și 4 Dacia Spring vor aduce firmei, în total, economii de 3 milioane de lei.

Câtă autonomie au în condiții reale Întrebarea tuturor când vine vorba despre electrice este câtă autonomie au efectiv.

Citește și: „Câștigi 140.000 de euro/an din propriul tău parc fotovoltaic.” Este adevărat?

În condiții de exploatare zilnică, șoferii firmei au văzut că Renault Zoe merge vara, fără probleme, aproape 320 de kilometri. Este sub autonomia oficială declarată de producător (395 de km în condiții de exploatare mixtă – urban/extraurban).

În timpul iernii, autonomia scade la 250 de kilometri, adică exact cât spune și Renault oficial. Pentru Kangoo este asemănător, dar la Dacia Spring autonomia reală este scăzută: ajung la maxim 100 de km.

„De altfel, acestea sunt folosite doar de șoferii începători ai firmei, nu sunt mașinile pe care ne bazăm activitatea”, a mai explicat Viorel Blăjuț.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!


Sprijinit cu un grant din partea Islandei, Liechtenstein și Norvegiei, prin granturile SEE 2014-2021, în cadrul proiectului “Energy literacy for an efficient and sustainable Romania. Transversal knowledge transfer and awareness raising between Romania and Norway. (ELES)”

spot_imgspot_img
Iulian Mofteescu
Iulian Mofteescu
Iulian Mofteescu este jurnalist, la Reporter de Iași.
49 COMENTARII
  1. Așa, și cei cu asta? E un fel de reclamă pt proști să-și cumpere troace electrice! Pt un om normal care face până în 10-12k km pe an, jaful electric e cea mai mare prostie, pt că nu-ți vei recupera niciodată banii dați pe tinichea și după 8 ani mai dai în plus și 15000-20000 euro pe baterie. Așa cu o termică te costă maxim 1000 euro benzina pe an plus revizii si mici reparații deci oricum mult mai puțin decât cu electrica.

    • Singura modalitate de a câştiga ceva la EV-uri este frânarea regenerativă. Spre deosebire de ICE, EV-urile nu au alternator, aşa că tot consumul maşinii cade în sarcina bateriei. Fiecare consumator în plus pe circuit înseamnă minim 1 km de autonomie scăzută. La un ICE, curentul electric este furnizat continuu de alternator, aşa că, dacă nu ai probleme cu motorul, poţi merge fără baterie până la prima ocazie. Fiecare bec aprins, A/C pornit sau încălzirea pornită nu afectează decât cu 1-2% consumul de combustibil, spre deosebire de EV, unde A/C pornit poate însemna un consum mărit şi cu 10% (depinde de model). Iar pentru ca un EV să fie cât de cât eficient şi să poţi parcurge maxim 300 km fără să te doară capul, trebuie să se situeze undeva pe la 100.000 euro, bani pe care îi poţi cheltui mult mai util – sau, dacă neapărat vrei maşină de banii ăştia, iei un ICE de stă mâţa-n coadă.
      Când am urcat Transalpina cu ICE-ul meu, nu m-a durut capul privind autonomia şi consumul şi am avut parte şi de spectacol. Dacă aş fi fost cu un EV, m-aş fi gândit de 3 ori înainte să merg pe acolo. Aici e problema electricelor: acceleraţia în depăşiri şi la urcări, care te lasă repede fără autonomie dacă drumul e lung.

  2. stai sa treaca 4-5 ani ,sa inceapa sa cedeze bateriile ,sa vezi atunci cheltuieli Sa vezi cand o cere reno 10 000 pe o baterie la pocnitoarea aia de spring Asta una la mana ..A doua la mana ,masinile nu le-ai luat la pretul real ci la ala subventionat de statu ‘roman din spinarea populimii cu masini termice Daca le luai la pret real ,plateai rate duble …Avantajul este ca te invarti cu masinile „pe langa casa „,cursele lungi nu cred ca intra in discutie

    • Bateriile sunt garantate 8 ani! Masina cu totul are garantie 5 ani! ..la fel ca la termice! Bateriile vor time peste 8 ani sigur! Si inlocuirea lor nu se face per total ci pw celule! Geaba va coditi voi ca cu motorina,ca benzina dieselul e rege! O fi…. pana la Nadlac 2! Acolo va dati jos din troace si mergeti cu electrice! Da cand nu o mai fi benzina si motorina in statii!?🤣! …. scoateti din tractoarele pretinilor!? Sau ca ….. Fred si Barney!

      • Dragutule, bateriile au 160000 km garantie, la cat zice nenea ala ca dadea lunar pe benzina un calcul simplu arata ca asta inseamna cam 6000 km pe luna, deci 72 000 pe an, dupa doi ani jumate pa garantia.
        Si ca ziceai de mers afara, iti doresc sa mergi pe autostrazi numai cu Spring sau Zoe, sa vezi ce fain e si ce autonomie buna ai. De confort nici nu mai vorbim, esti sultan, poti lua familia intreaga cu socri cu tot, asa lux sa doresti „dujmanilor”!

      • Prietene, te asigur că o baterie va începe să-şi piardă proprietăţile după cel târziu al treilea an de utilizare, exact ca la telefoane. Nu toate bateriile pot fi înlocuite modular, iar un modul din acela are un cost pe care nu mulţi şi-l permit şi care nici nu cred că este fiabil – mai bine schimbi maşina cu totul, sigur în 3 ani va apărea un model mai performant şi mai eficient. Atunci să vedem cu ce program gen Rabla Plus vei schimba un EV cu un EV.
        Deşi nu sunt la fel de eficiente, motoarele termice încă nu au spus totul, de-abia acum au ajuns la maturitate şi cercetarea în domeniul lor este pe val. Iar dacă este vorba să merg la Budapesta, Viena etc., va fi mult mai OK cu avionul decât cu maşina, economisind banii pe care i-aş da pe benzină sau energie electrică, economisind timpul pierdut la staţiile de încărcare şi frustrarea de a găsi una defectă. Iar odată ajuns la destinaţie, aş putea folosi fără emoţii un plug-in hybrid sau un ICE clasic, închiriate, căci costurile pentru închirierea unei Tesla Model 3 sunt exorbitante pentru omul de rând, cel puţin în România.

  3. Mașinile electrice actuale sînt cea mai proastă idee pe care cineva o poate transforma în realitate.
    Cumva autorul articolului vrea „să moară și capra vecinului” ? = proverb tipic românesc.
    Cumva tu beneficiarule de mașină electrică ai luat țeapă, iar acum vrei să mai ia și alții țepe ?

  4. Copilu!!! ai noroc de asistență gratuită și de faptul că au doar 2 ani vechime,stai să vezi când vor fi și incidente cu aceste mașini electrice,ai avut șansa creditării SPONSORIZATE pe BANI PUBLICI de aceea te lauzi cu investiția super,nu este nimic real doar PROPAGANDĂ că pe timpul lui CEAUȘESCU.

  5. Da, numai avantaje! Dar despre efectele „cuptoarelor cu microunde” pe patru roți, asupra bipezilor care circulă cu ele, nu spuneți nimic!

    • vezi ca telefonul tau pe tiktok iradiaza mai mult decat o masina electrica! numai specialisti si doctoranzi pe aici vad eu, fara sa fi mers cu vreuna vreodata!

      • TikTok, Facebook, WhatsApp, Instagram, Messenger şi alte astfel de aplicaţii sunt killer-i pentru bateriile telefoanelor. Dar dacă aşa înţeleg unii să folosească un smartphone care poate face chestii mult mai utile şi mai inteligente decât fiţele astea, e treaba lor.

  6. Dacă nu aveți un sistem energetic pe casă și nu produceți curent electric nu mai vorbiți #din auzite…
    Produceți curent electric și cumpărări va mașina electrică cu curent zero plată…asa am eu și sunt foarte mulțumit

    • Nu ți mai bate capul cu frustrații ăștia cu fumul la cur!!! Ei vor rămâne in opinci ca strămoșii nostri și vor merge cu 1.9tdi pana o sa li se înegreasca plămânii .
      Oamenii sunt limitați și nu și dau seama ca nu exista decât ,doar avantaje cu o Electrica .

      • Sunt acrii strugurii Cata, lasa-i cu dârele alea de fum de la tdi in spate, pana mor toti sufocati, ca daca nu-si permit, nu sunt bune, romanii prefera toate cazanele second hand, sunt mai bune alea :))

      • Asta daca elimini dezavantajele. In primul rand și mașinile electrice poluează și nu puțin când sunt produse și la încărcare. In al doilea rând nu îți înnegresc plămânii dar te afectează campurile electromagnetice pe care le generează o astfel de mașina. Și mai costa și o grămadă de bani o cutie electrica. Dar tre sa fie și cobai pentru astea electrice. Așa că bravo ție, eu prefer oricând un 1.9 tdi

      • „avantaje” !?
        1) iradiere nonstop ,doar stai cu copiii pe baterie !😪
        2) vei merge cu toate celelalte „electrice” doar pe trasee „electrificate”, cunoscute de cine investește in …electrice!😅
        3) stai la coadă pentru încărcare numai cu… „electrice” !!😅
        4) când s-a terminat garanția bateriei , cumperi o …masina nouă , doar ești… ecologist și ai grijă de resursele planetei chiar dacă mașina este făcută cu elemente naturale… rare !🤔
        5) pe timp de vară mergi cu „grătarul” sub tine și fără AC , când Dumnezeu are chibritul …aprins ?!!😂
        6) iarna dacă vrei să ajungi la destinație mai pune o haină pe tine, nu da drumul la… caldură!!🤣
        7) să nu lovești caroseria , este de folosință unică prin construcție!! Nu există „after market” !!
        8) „curentul” cu care încarci ,este numai de la soare și din apă ?! …întreb pentru un prieten !😆
        9) UE poluează iar în restul lumii ( Africa , Asia, America)!este aer curat !?
        10) CASCO o să ai doar de la Dumnezeu , dacă nu este ocupat cu cele …lumești!😂
        În urmă cu 15 ani un telefon ținea 6-7 zile ,schimbau doar bateria(eventual) iar OAMENII chiar socializau !!
        Acum ține o zi ,cel mult două și se „cunosc” prin „inteligență artificială” !!
        DECI : în timp ce stai la coadă să încarci mașina, vei sta cu familia pe gadget-uri să vorbiți despre frumusețea naturii pe care ești obligat să o vezi datorită pliantului cu drumuri „electrice” primit de la …ECOLOGIȘTI !🤭😥

    • Bună! Și eu vreau sa fac acest pas anul viitor. Panouri și mașina electrica ulterior. Îmi puteți da câteva detalii? De exemplu câți KW aveți instalați și în cât timp vi se încarcă mașina? Mulțumesc

  7. Toma, zici curent pe casa, adică o nouă investiție colosală. Mașina electrică evaluată la superpret, tot investiție colosală. In cât timp îți amortizezi investiția. După 8 ani, când bateria este la doar 50% din potențialul de autonomie de nou al producatorului și nu mai duce decât 50 km, atunci cumperi o noua baterie, deci iarăși o altă investiție colosală.
    O investiție amortizată in zeci de ani, pentru o persoana fizica, este o pagubă. Nici măcar panourile
    fotovoltaice și invertoarele, nu țin zeci de ani.

  8. Tot ce spui este greșit, ori ești neinformat ori ești răuvoitor. Exemplul personal: Dacia spring 10 000 euro, garanție baterie 8 ani (dacă scade sub 75% se înlocuiește). Sistem fotovoltaic 5kW 7000 euro, garanție invertor 10 ani, durata de viata panouri/invertor 25-30 ani. În cei 8 ani in care bateria mașinii e în garanție economisesc din combustibil 20000 euro (25.000 km pe an, 7l/100 km), care depășește valoarea mașinii si sistemului fotovoltaic. Oricât ar mai tine mașina după cei 8 ani sunt pe profit. Calcule simple care sunt la indemana oricui, trebuie doar să gândești puțin.

  9. Ai răbdare ,…..vorbim după 3 ani cînd incep sa te lase bateriile. Am un prieten după 2 ani a schimbat o baterie. Doar una dintre ele că avea 2 pe mașină. Tot aceiași teorie Avea. Că merge undeva la 300 de km după care o incarca la 80% in doar 20 de minute si mai mergea încă 200 și ceva . Acum vreo 3luni a încărcător full a deschis portbagajul și surpriza….o%.
    A mers la service și nu i-au dat de cap după care a trebuit să o aducă în Germania. Aici abia i-au găsit buba. Iar tot tantamul asta a fost pe bani. Nu mai zic cît la costat bateria plus manopera. Nu mai zic cît a costat mașină. Etc …….

  10. Prețul acumulatorilor scad in fiecare an ,vezi prețul de acum 10 ani,Peste 8 ani va fi 10 % din prețul actual,va e frica de de ele și vorbiți prostii,electrica înseamnă multa electronică și mai puține șuruburi,lucru greu pentru capul vostru, nu-l pricepeți și este mai simplu sa criticați…

    • Atotstiutorule, o baterie nu facuta din electronica ci din chimie pura! Pe cat pariem ca pretul bateriilor nu va fi peste 8 ani nici 60% din cel prezent?

  11. Cumetre,mai du-te la furat cu reclama ta mincinoasă cu tot.cum să stai închis într-o conservă cu bateriile electrice sub cur atâtea zeci de kilometri?te miri apoi de ce angajații se îmbolnăvesc subit de cancer,o sa le plătești daune că nu fac toate conservele tale electrice,cât tratamentul angajatorilor! succesuri.

  12. Tot aud vrăjeala asta cu garanția la baterie 8 ani. De fapt în certificatul de garanție scrie 8 ani sau 160 000 de km (termenul care se atinge primul). La o mașină de flotă pe firmă, 160 000 km se ating în medie în 3-4 ani. Abia de atunci vor începe adevăratele cheltuieli…

  13. Bate-ți câmpii cu toți. În 5 ani cat costă acum o baterie va costa o mașină. Cel cu microundele trăiește cumva în colibă în padure.Am un volvo plugin,autonomia la baterie după 10 ani e 65%.Adevarul e că electricele cu tot cu subvenție nu își justifică prețul.

  14. Vorbiți de mere și pere…
    3000 de lei combustibil, câti km făceau??
    Ca și dacă era la 10 lei litrul de ce consuma, tot cumpăra de banii aia 300 de litri, adică la o medie de 4, hai 5 la 100, tot făcea 6000 de km pe luna….
    Acum vrei sa îmi spui ca face cu Zoe, sau cu Șpring KILOMETRI ăștia și au redus costurile?!?
    Le-au redus pt ca au primit facilități, asa ca știre de kkt, articol de kkt

  15. Să te plimbi doar prin oraș cu un Spring este curată PROSTIE ! Mai bine mergi cu Uber sau RATB-ul iar în ce privește incărcarea bateriei ,sper că nu o sa ai in portbagaj un generator pe benzină, pentru a merge prin țară !! Va trebui să mergi numai pe drumuri care au stații de incărcare sau să ai o…. baterie externă ! A propos dacă vei merge și pe autostrăzi ar fi bine să te deplasezi numai pe banda de urgență, doar ai 80 km/h !!😂😂

  16. Aspecte negative
    costurile de asigurare vor fi mai mari
    valoarea de revanzare e jale
    piese de schimb daca o lovesti se gasesc greu
    cozi la incarcare la drum lung
    masini mici fara confort, la aceeasi bani gasesti o masina mai mare

    Aspecte pozitive
    multa tehnologie IT
    silentioase
    fiabile

    Tesla e singura masina cu un raport calitate pret bun
    restul sunt departe

    Mai e de lucru la tehnologie

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related