Generații la rând, copiii din România au crescut cu poezii sau povești care le-au indus o imagine greșită despre furt, mită și justiție. Poezii aparent inofensive, precum „Cățeluș cu părul creț”, și povești menite să-i învețe pe cei mici să își asculte părinții, precum „Capra cu trei iezi”, au făcut ca furtul, negarea chiar și când ești prins în flagrant, darea de mită pentru a scăpa și luarea justiției în propriile mâini să pară normale, să fie modele de comportament.
Totuși, cât de mare este influența acestor poezii și povești asupra copiilor? Cât de mult determină comportamentul de mai târziu și ce contribuție au avut la modul cum se raportează astăzi societatea românească la corupție?
Specialiștii consultați de PRESShub arată că, într-adevăr, că astfel de opere ar putea avea efecte negative asupra formării copiilor, care pot înțelege că anumite comportamente, precum furtul sau mințitul, sunt tolerabile.
„Cauționăm comportamente anti-sociale”
Sociologul Gelu Duminică este unul dintre primii care a atras atenția cu privire la această opțiune de educare a copiiilor, mai ales când sunt în primii ani de viață.
„Nu este vorba că-i învățăm propriu zis să fure, este vorba de valori. Noi ce valori dăm copilului?Comportamentele sunt învățate și sunt învățate din lucruri simple, în general.
Faptul că noi vedem pe cineva înjurând, este suficient ca să reproducem. Dacă ți se spune că de nu stai cuminte, vin țiganii și te ia, o să ai tendința să te ferești de ei. Comportamentele se învață”.
Sociologul explică faptul că prejudecățile sunt de două tipuri: conștiente și inconștiente, iar acestea se pot forma inclusiv prin ascultarea unei simple poezii.
„ÎPe cele inconștiente le primim prin toate formele, inclusiv prin poezie sau prin ce poveste spunem copilului.
În cazul «Cățeluș cu părul creț», noi nu facem decât să cauționăm niște comportamente anti-sociale: a minți, a fura. În text nu se spune că este greșit.
La un moment dat, repetând lucrurile astea, comportamentul se dezvoltă. E teorie sociologică, nu este părerea mea personală, e știința educației care spune chestia asta”.
Ce spune această poezie, de fapt?
Un cățel este prin în flagrant, în timp ce fură o rață. „Cățeluș cu părul creț/Fură rața din coteț”. Așadar, un animal drăguț, pe care copiii îl iubesc, fură.
Totuși, deși a fost descoperit chiar în timp ce comitea fapta, cățelul neagă, nu recunoaște evidența. Mai mult, deși este un hoț, pretinde în fața celorlalți că este cinstit. „El se jură că nu fură/Și l-am prins cu rața-n gură/Și cu ou-n buzunar”.
Chemat în fața autorității, „Hai la Sfatul popular”, cățelul refuză, pentru că știe că va fi sancționat. Și, putem deduce că încearcă să rezolve problema pe alte căi.
Am fost învățați că cine fură, se descurcă
Gelu Duminică consideră că aceste poezii românești sunt unul dintre motivele pentru care furtul, de exemplu, este tolerat de societate.
„Ați auzit de foarte multe ori în jurul dumneavoastră că cine fură se descurcă. Acum vă explicați de ce la noi hoția este atât de tolerată? Noi am fost învățați că atunci când furi de la fabrică, te descurci.
Noi am transformat comportamentul acesta total anomic într-unul tolerabil, acceptat, pentru că am fost învățați să facem chestia asta, conștient sau inconștient.
Vă mai dau un exemplu, dacă noi eram învățați de mici că oricine fură un ou e un hot, nu am fi tolerat pe cineva care, cu ghilimelele de rigoare, «fură un ou». Însă noi râdem, spunem că s-a descurcat.
Cu toții știm ce case au edilii și din ce bani au, totuși spunem «Lasă, mă! Prost să fi fost să nu fi făcut»”, menționează sociologul, într-o discuție cu PRESShub.
Sau varianta „Tu dacă ai fi fost în locul lui, nu ai fi făcut la fel?”, cu justificarea că toată lumea fură sau dacă nu o face, este doar pentru că nu ar fi avut ocazia.
Sociologul mai crede că nu doar aceste poezii pot reprezenta un pericol pentru dezvoltarea valorilor, ci și simplele vorbe sau zicale specifice poporului român au un efect similar.
„Un alt exemplu, multe femei sunt bătute pentru că în societatea asta am fost învățați că «femeia nebătută e precum calul nestrunit». Mamele noastre când erau bătute de tații noștri, nu plecau de acasă pentru că gura lumii era cum era.
Și atunci, noi ne întrebăm cum de avem atâta violență domestică? Pentru că noi nu am venit să spunem că «bătaia nu e ruptă din Rai». Bătaia aduce traume. E vorba de valori, de comportament, de atitudini”.
Poveștile trebuie însoțite de explicații
Psihologul Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și autorul unui studiu privind psihologia poporului român și profilul psihologic al românilor, este de părere că aceste poezii ar trebui să vină însoțite de o explicație din partea profesorilor sau a părinților, pentru a preveni formarea unor valori greșite.
„Sigur că poveștile influențează valorile pe care le dezvoltă copiii, dar părinții ar trebui să abordeze diferit situația, nu doar să le spună povești.
Poți să-i spui copilului poezia «Cățeluș cu părul creț”, dar depinde cum o discuți pe urmă. Nu contează foarte mult povestea, ci modul de interpretare. Acolo părinții au funcția principală în a-i ajuta pe cei mici cum să interpreteze astfel de texte”, a arătat Daniel David, pentru PRESShub.
Textele vechi nu corespund valorilor moderne
Acesta crede că unele dintre poeziile copilărie nu mai sunt de actualitate în contextul social actual, dar că pot fi integrate în dezvoltarea celor mici, atâta timp cât părintele știe cum să gestioneze situația.
„Pot să fiu de acord că unele dintre aceste poezii nu mai corespund atât de bine valorilor care există astăzi în societate. Nu sunt atât de grave discrepanțele. Un bun parenting poate să le integreze și pe acestea, căutând totuși și povești mai noi, moderne. Nicăieri nu scrie că ești obligat să spui copilului aceleași poezii sau povești scrise acum 100 de ani”, a arătat psihologul.
Daniel David atrage atenția că în lipsa explicaților venite de la un adult, copilului i se înrădăcinează credința pe care o deduce singur, indiferent care este aceasta.
„Nu povestea în sine generează valoarea, ci modul în care este înțeleasă. Unii copii o înțeleg într-un fel, alții în alt fel. Trebuie ca părinții ți educatorii să se asigure că înțelegerea este una pro-socială.
Dacă tu auzi poezia prima oară și înțelegi că furtul reprezintă un pericol, când o auzi a doua oară sau a treia oară ți se întărește această idee.
Dacă din prima ai înțeles că nu este o problemă atât de mare să furi, ți se întărește această credință. Repet, aceste povești nu se prezintă pur și simplu, se spun într-un context educațional în care educatorul sau părintele trebuie să aibă un rol.”
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
pentru Pako, cand citeste
Astea cu Cățeluș cu părul creț și cu influențarea comportamentului sunt niște cretinătăți mai mari decât lumea. Cum se poate să scrieți așa ceva ? Părinții noștri, bunicii noștri sunt hoți ? Terminați cu prostiile astea !! V-a îndobitocit U.E. asta, care nu e altceva decât o nenorocire abătută asupra noastră și care ne obligă să ne uităm tradițiile și valorile !!
Euzic sa mai citesti odata!!!! TOT textul articolului,nu doar titlul.Asta daca poti!!!
Si porcariile lgbt bagate in mintea copiilor la varste fragede ii ajută? Despre astea nu scrieti? Nu va dau voie stăpânii?
imi place acest articol, pana la urma nu este vorba ca, chiar, asemenea poiezii/povesti/ (literatura in general) formeaza caractere, insa un alt adevar este imposibil de demontat, anume ca natia romana chiar este o natie de hoti, iar cel mai grav este ca se fura singuri si ca accepta ca modelele lor (ale noastre-sa nu joc rolul disociatului), sa fie-permanent- alese dintre cei mai jegosi hoti, iar grupa este f. mare, toate conducerile tarii, de pe la 1947 incoace, culminand cu acest ultim presedine, caruia i se permite sa „secretizeze” cheltuielile personale, facute din banul public, evident, el si cohortele trecute si actuale, au tot interesul sa fie „liniste pe frontul de Est”, desi insasi UE incepe sa sanctioneze (din pacate, toata tara, natia) aceasta imensa coruptie, indusa -la maxim- de acest ionahis, ciuca, etc, care practic, va conduce la distrugerea Romaniei…///„…regim fiscal cu foarte multe exceptii…”///2- Consolidare fiscală? România, al doilea cel mai mare deficit guvernamental din UE în primul trimestru(…)///3-România pierde echivalentul unui an din PNRR. Banii puteau fi folosiți pentru construcția a câtorva autostrăzi(…)___–-___iar cea mai normala si corecta solutie, este data de TAXAREA PROGRESIVA, fie „la leu” fie prin sistemul „brackets”( precum in USA), insa se merge in continuare pe acest sistem pagubos, tocmai pentru ca este in detrimentul DOAR al celor care realmente muncesc, exceptiile sunt special legiferate pentru milionari, pentru „oameni” politici(sau/si clientela), amante de minstri, etc. Iar Romania pierde din banii comunitari, tocmai pentru ca intreaga conducere a tarii este putred de corupta, in frunte cu maldarul de slanina ranceda, numit pres-edinte…Iar armata, care ar trebui sa execute o lovitura de stat si sa puna vreo 5-5 mii de mari banditi la ocna, zace in propriul rahat, ajuns pana peste semnele de arma, tocmai pentru ca imensul numar de generali sunt -la fel- putrezi de corupti si lasi cat incape…
„…ca furtul reprezinta un pericol…”–-_____–– vorba cea” Hotul mai mult pagubeste… pe altii”, mai ales cand este legiferat de hoti insasi:”infimă primită de o româncă după ce a muncit 31 de ani. „…o mie lei/ luna… pentru ca … salariu minim pe economie..–-___––oricand va fi un salariu minim pe economie, pensiile si chiar aceste salarii, trebuie ajustate la reala putere de cumparate, numai ca in Romania banii sunt impartiti a priori intre cei care NU au contribuit la fondul de pensii, DAR care si-au legiferat pensii speciale de 15-20 si chiar 30 DE ORI mai mari decat pensia acestei persoane, mai mult , MULTI DINTRE ACESTI BANDITI nici macar nu au „muncit” 30 ani…Romania este tipul de noua tara sclavagista, in care bestii criminale si cretine , precum iohanis, ciuca, ciolacu, etc.,-realmente- isi satisfac viciozitatile antiumane…