joi, 21 octombrie 2021
spot_img
AcasăNewsletterCe iese din România profundă

Ce iese din România profundă

Pe de o parte, o Românie profundă care parcă a încremenit acum patru-cinci decenii, căreia îi plac filmele cu ilegalişti şi care e convinsă că România comunistă era o mare putere economică, jucând – datorită lui Ceauşescu – un rol planetar; pe de altă parte, o Românie profundă năucă, orbecăind într-o tranziţie nesfârşită, închinându-se unor falşi profeţi care pretind că ne apără de ticăloşii ce vor să ne implanteze cipuri şi să ne controleze fiecare mişcare. Din conjuncţia celor două Românii se nasc partide şi se modelează un electorat pe măsură.

Am fost surprins constatând că mulţi (oameni serioşi: politologi, gazetari etc.) se întreabă de unde s-a ivit AUR, de parcă ar fi fost vorba de o apariţie misterioasă, ca un fel de OZN. Eu cred că răspunsul e mult mai simplu: AUR a apărut din România profundă. Nu e nevoie de fineţuri ideologice nici de referinţe savante (utile, totuşi, când încercăm o situare istorică). Altfel, izvoarele din care se alimentează AUR se observă cu ochiul liber. Apar George Simion într-un costum naţional de operetă, iar generalul Mircea Chelaru într-un sinistru de ridicol costum (pretins) dacic? Normal, când pe posturile de televiziune se dă muzică populară în neştire (cât de autentică, e altă problemă) şi când pe un canal TV precum şi pe diferite reţele circulă o sumedenie de năzbâtii despre daci. Liderul AUR vine, abil, pe un orizont de aşteptare fructificat şi de alte formaţiuni politice, dar cu mai puţin aplomb. Simion ştie să ia pulsul mulţimii, îl invocă pe Mihai Viteazul, recită din Adrian Păunescu, aminteşte că în 1990 ţara era fără datorii (graţie, se subînţelege, lui Ceauşescu) în timp ce, de treizeci de ani încoace, partidele politice îşi bat joc de bogăţiile patriei, dându-le pe nimic străinilor. Iar auditoriul, văzându-se confirmat în convingerile lui, cere răzbunare şi pedeapsă maximă pentru „trădătorii de ţară”.

Acest sos naţionalist ne este servit în permanenţă, la televiziunea publică, la majoritatea televiziunilor de ştiri precum şi la posturile locale. Una din cele mai detestabile emisiuni este aceea realizată de cântăreţul cu nume (de scenă) deloc neaoş, Fuego. Îmbrăcat când ca un clovn, când ca un portar de hotel mediocru, dar cu pretenţii, Fuego are un repertoriu inepuizabil şi dispune de mijloace importante puse la dispoziţie de televiziunea publică: o orchestră, un grup de dansatoare ce repetă la infinit aceleaşi mişcări rudimentare, câţiva dansatori care nu ştiu altceva decât să facă jumătate de pas la dreapta, apoi jumătate la stânga şi tot aşa. Dacă numim asta spectacol, atunci e un spectacol de un kitsch absolut. Văd că tot la TVR a apărut de sărbători (nu ştiu să fi existat înainte) o emisiune nouă intitulată „Nu uita că eşti român”. Deriva televiziunii publice se manifestă pe multiple planuri, nu am cum să le analizez aici. Voi nota doar că, la Telecinemateca, bietul Radu F. Alexandru e obligat să anunţe jenat difuzarea, în locul unei pelicule clasice, a unor filme din categoria western-spaghetti. Emisiunea „distractivă” de Revelion a fost bomboana (râncedă) de pe colivă. Păcatul capital al emisiunii a fost lipsa de umor, compensată – în intenţia protagoniştilor – de vulgaritate, scălâmbăieli groteşti etc. În apărarea emisiunii au sărit imediat Antena 3 şi mai ales România TV, aceasta din urmă avertizându-ne repetat că „reziştii vor să ocupe TVR”, că „neo-marxiştii vor să desfiinţeze TVR” ş.a.m.d. (programul de Revelion de la RTV fiind el însuşi, din nou, de o indigenţă dezolantă, cu sârbe, chiuituri, veselie mimată). A reproşa televiziunii publice că l-a atacat pe Iohannis e o diversiune. Atacuri imunde la adresa preşedintelui (şi a altor politicieni) avem – dau exemple la întâmplare – la postul TV din Cluj NCN sau în „Cotidianul” (editorialele abjecte ale lui Cornel Nistorescu). În cazul emisiunii de Revelion, flagrante erau prostia şi trivialitatea la care se adaugă iresponsabilitatea cu care au fost emise mesaje anti-mască şi anti-vaccin.

Ziarul de Iașihttps://www.ziaruldeiasi.ro
Jurnalişti formaţi la şcoala sa de presă se află în poziţii de conducere în redactiile ziarelor, televiziunilor şi posturilor de radio din întreaga ţară. Ziarul are un tiraj mediu zilnic 4.133 exemplare, din care 2.410 exemplare reprezinta abonamente, este tipărit în format broadsheet, având 16-20 de pagini. Apare de luni pînă sîmbătă si are un caracter generalist. Cotidianul Ziarul de Iaşi se distribuie în judeţul Iaşi, atît în mediul urban cît şi în cel rural.
ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DIN ACEEAȘI CATEGORIE

- Publicitate -spot_img

ULTIMELE ARTICOLE