O pană informatică la sistemul Microsoft la nivel global provoacă probleme la numeroase companii, inclusiv unele din sectoarele aerian, financiar, al mijloacelor de comunicare în masă, precum şi în alte industrii.
Aeroporturi din toată lumea, au fost afectate de această situație, inclusiv unele din România.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a precizat că nu are informații despre zboruri care au avut de suferit din cauza penei IT. Anterior, reprezentanții Aeroportului Otopeni au confirmat că sunt zboruri afectate. De asemenea, problema a fost confirmată și de compania low-cost Wizz Air.
„Am văzut ştirea de dimineaţă că sunt anumite perturbaţii pe anumite aeroporturi din lume, inclusiv din Europa. Până la ora asta nu mi s-a semnalat nimic. (…) N-am nicio informare legată de Microsoft. Până în acest moment n-am primit nimic. Ştiu că este în Europa, la Berlin”, a afirmat Grindeanu într-o conferință de presă.
Citește și: O pană informatică provoacă probleme în toată lumea. Avioanele nu mai pot decola
Compania CrowdStrike și-a anunțat clienții că software-ul său „Falcon Sensor”, utilizat pe scară largă, este de vină pentru blocarea Microsoft Windows și afișarea unui ecran albastru, cunoscut sub denumirea neoficială de „Ecranul albastru al morții”.
George Kurtz, șeful securității cibernetice de la Crowdstrike susține că problema a fost cauzată de un bug în actualizarea lor care a afectat sistemele de operare Microsoft.
„Știm care este problema … și am rezolvat problema”, spune el.
Însă a anunțat că ar putea să mai dureze până când toate sistemele să funcționeze în limitele normale.
„Ar putea dura ceva timp pentru unele sisteme care pur și simplu nu se restabilesc automat, dar misiunea noastră este… să ne asigurăm că fiecare client este restabilit complet”, spune el, potrivit BBC.
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a transmis un comunicat de presă în care a transmis că „este în contact cu compania CrowdStrike în ceeace privește problema de funcționalitate a anumitor servicii, cauzată de o eroare de tip ‘blue screen’ legată de senzorul Falcon CrowdStrike pentru sistemele de operare Windows”.
DNSC a oferit și o soluție pentru persoanele care se pot confrunta cu această problemă
„Compania lucrează în mod activ la remediere, iar recomandări pentru rezolvarea acestei probleme au fost transmise deja către toți clienții afectați. Dacă întâmpinați probleme cu sistemele de operare care au instalați agenți CrowdStrike, puteți parcurge următorii pași pentru remediere:
1. Porniți Windows în modul de siguranță
2. Navigați la directorul din Explorer C:\Windows\System32\drivers\CrowdStrike
3. Localizați fișierul C-00000291*.sys, faceți clic dreapta și redenumiți-l C-00000291*.renamed
4. Porniți host-ul în mod normal”.
Problema a fost sesizată prima dată în Statele Unite, iar apoi s-au răspândit în mai toată lumea.
Principalii transportatori americani, inclusiv American Airlines, Delta Airlines și United Airlines au emis opriri la sol vineri dimineață invocând probleme de comunicare, la mai puțin de o oră după ce Microsoft și-a rezolvat întreruperea serviciilor cloud care a afectat mai mulți transportatori low-cost, scrie Reuters.
În Noua Zeelandă, Aeroportul Internațional Christchurch anunță că se confruntă cu probleme informatice la nivelul mai multor sisteme, care ar putea afecta sosirile și plecările zborurilor.
Un purtător de cuvânt al parlamentului Noii Zeelande spune că rețeaua lor de calculatoare are probleme, potrivit BBC.
Japonia afectată de pana informatică
Probleme sunt și pe aeroportul Narita din Japonia, situat la aproximativ 60 km (37 mile) de Tokyo, a declarat că liniile aeriene JetStar, Jeju Air, Qantas, HK Express și Spring Japan au probleme cu sistemele lor.
Și în India, aeroportul din Delhi spune că unele servicii au fost afectate temporar.
Însă au fost afectate inclusiv cabinetele medicale din Anglia. Se pare că există probleme cu efectuarea programărilor la unele cabinete medicale din Marea Britanie.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!