Ce se ascunde în spatele disputei din jurul mutării poliției judiciare de la MAI la Ministerul Public? Explicațiile procurorului militar Bogdan Pîrlog

Mutarea polițiștilor judiciari din subordinea MAI la Ministerul Public este o perdea de fum care are rolul de a crea un scandal public prin intermediul căruia să se blocheze definitiv această temă, deși a fost asumată în programul de guvernare de coaliția majoritară PNL-USRPLUS-UDMR. Cei care se opun vehement acestei posibile mutări a polițiștilor judiciari sunt liberalii prin pozițiile publice ale ministrului de Interne, Lucian Bode și ale președintelui Camerei Deputaților, Ludovic Orban. Miza acestora este uriașă: controlul dosarelor și blocarea ministrului Justiției, Stelian Ion.

În acest context, prim-procurorul adjunct al Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar București, Bogdan Pîrlog a declarat, joi seara, pentru PressHUB, că mutarea polițiștilor judiciari de la MAI la Ministerul Public nu ține de politicieni, ci de anumite interese din cadrul Internelor, care sunt perene și vizează controlul anchetelor din dosare.

”Există interesul de a controla tot ce înseamnă activitate de investigații în dosare, deși Constituția spune cu totul altceva, iar în zona politică s-a pus constant în discuție această preluare.Să nu uităm că în 2003 s-a modificat Constituția și s-a introdus acea dispoziție cum că Parchetele și nu procurorul conduc activitatea de cercetare penală a Poliției judiciare”, a declarat, pentru PressHUB, prim-procurorul adjunct al Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar București.

Potrivit acestuia, Poliția judiciară îndeplinește și celelalte atribuții ale poliției naționale, fiind o structură militarizată și ierarhizată.

”Nu există niciun model în UE în care polițistul de Poliție judiciară să aibă și alte atribuții”

”Ca să contracareze această dispoziție constituțională, în lege s-a înființat aparent o poliție judiciară care nu este deloc judiciară pentru că polițiștii de Poliție judiciară au și celelalte atribuții ale Poliției naționale și răspund în fața șefilor ierarhici fiind introduși într-o structură militarizată astfel încât cercetarea penală este la și altele. Nu există niciun model în UE în care polițistul de poliție judiciară sub diverse denumiri care diferă de la stat la stat să aibă și alte atribuții. Cel care trebuie să facă anchetă, face anchetă și nu se duce la control în piețe sau pe stadion. În acest moment nu este nicio discuție despre preluare Poliției judiciare. Aceasta este trecută în programul de guvernare și este obligatorie punct”, a adăugat Bogdan Pîrlog.

De asemenea, acesta a mai spus că polițiștii judiciari și-ar dori transferul la Ministerul Public pentru că își doresc predictibilitate și stabilitate.

”În acest moment s-a discutat pe legile justiției, suplimentarea pazei la Parchetele unde s-ar putea detașa polițiști. Și acum este permis la Parchete să fie detașați polițiști, cred că de prin 2016, și nu știu să fi fost detașat vreunul pentru că procedura face să fie tratată ca o problemă de resurse umane și MAI refuză. De asemenea, Parchetul nu are posturi finanțate pentru că există o dispoziție care precizează că-n limita posturilor aprobate prin lege, iar acestea sunt aprobate fără să se țină cont de eventualii polițiști de poliție judiciară. Totul este o falsă problemă și a ieșit scandalul public pentru a se bloca o eventuală discuție cu privire la preluarea poliției judiciare. Oamenii și-au asumat politic, acest transfer, însă s-au activitat anumite interese din MAI. Polițiștii judiaciari și-ar dori acest transfer pentru că au nevoie de claritate, predictibilitate și nu pentru bani, întrucât bani mai mulți sunt la DNA și DIICOT. De asemenea, aceștia au nevoie să știe care le este datoria și-n fața cui să răspundă aceștia.

Bode: Este imposibil ca poliţiştii judiciari să treacă de la Ministerul Afacerilor Interne la Ministerul Justiţiei

Ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, susține că este imposibil ca poliţiştii judiciari să treacă de la Ministerul Afacerilor Interne la Ministerul Justiţiei, pentru că este vorba de 60% din Poliţia Română, iar acest lucru ar crea o mare problemă pentru cele două ministere.

“În programul de guvernare este prevăzut preluarea Poliţiei Judiciare de la MAI la Ministerul Justiţiei. În urma unor discuţii pe care le-am avut cu Ministerul Justiţiei, şi noi, şi Ministerul Justiţiei, am ajuns la concluzia că acest lucru este, practic, imposibil. Vorbim de peste 28.000 de poliţişti de Poliţie Judiciară din cei 48.000 de poliţişti cât are Poliţia Română astăzi, 60% practic din Poliţia Română ar trebui conform acestei reglementări să treacă în subordinea Ministerului Justiţiei, ceea ce ar crea o mare problemă în MAI şi o problemă la fel de mare în Ministerul Justiţiei pentru că nu ar putea să îi gestioneze”, a subliniat Lucian Bode, marţi, într-o conferinţă de presă la Constanţa.

Orban: Poliţia judiciară, ca şi componentă a Poliţiei, trebuie să acţioneze în cadrul instituţional ierarhic, în cadrul Poliţiei

La rândul său, preşedintele Camerei Deputaţilor, Ludovic Orban, liderul PNL, a declarat, marţi, că Poliţia judiciară trebuie să acţioneze în cadrul instituţional ierarhic al Poliţiei, menţionând că „orice altă formă care poate să genereze o percepţie de pierdere a lanţurilor de comandă poate să afecteze funcţionarea”.

„Aici este vorba despre faptul că Poliţia judiciară, ca şi componentă a Poliţiei, trebuie să acţioneze în cadrul instituţional ierarhic, în cadrul Poliţiei. Orice altă formă care poate să genereze o percepţie că îşi pierd lanţurile de comandă poate să afecteze funcţionarea. Nu are nicio legătură cu dosarele. Practic, dosarele sunt instrumentate de procurori, care, evident, se sprijină pe poliţiştii de la Poliţia judiciară, dar decizia de întocmire a unui dosar, toată conducerea instrumentării unui dosar o fac procurorii”, a subliniat președintele PNL.

Asociația ”Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor” (AMASP), organizație profesională a procurorilor, a intervenit în disputa din coaliția de guvernare și a cerut mutarea poliției judiciare de la Ministerul de Interne la pachete.

Sebastian Rusu
Jurnalist de politică externă, specializat în problematica spațiului ex-sovietic: Republica Moldova, absolvent al Ecole Doctorale En Science Sociales, AUF. A debutat în presa centrală în anul 2007, unde a abordat chestiuni de politică externă, internă și apărare. De-a lungul timpului, a scris la Curentul, Newsin, Adevărul, Evenimentul Zilei, Evenimentul Zilei de Chișinău, Pagina de Rusia, Politikon.md și Jurnaliștii.ro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alte articole din aceeași categorie

Advertismentspot_img

Cele mai recente articole

Valeriu Gheorghiță: “Începe vaccinarea prin centre mobile și cu sprijinul echipelor mobile, în primele 14 județe din țară”

Programările pentru imunizare se vor putea face și direct la centrul de vaccinare

Moldovenii cu pașaport românesc s-ar putea vaccina în România

Premierul Florin Cîţu a purtat marți discuții cu președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, despre vaccinarea în țara noastră a cetățenilor români din Republica Moldova, indiferent unde aceștia locuiesc.

Un fost președinte de filială USR s-a înscris în AUR

În politică nu există principii, ci doar interese. Asta pare a demonstra recentul gest al fostului președinte al USR Sibiu, Raluca Amariei, care a anunțat că s-a înscris în Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), unde a primit funcția de vicepreședinte la nivel național.