Centrul Multifuncțional Craiova, un alt mastodont ridicat cu fonduri europene, 14 milioane de euro mai exact, înghite fonduri consistente de la bugetul local al municipalității, după același model urmat de Centrul Expozițional Transfrontalier din același oraș sau edificiile similare din Călimănești și Iași, pe fondul costurilor ridicate de funcționare. Centrul Multifuncțional nu își poate asigura fondurile necesare funcționării doar din chiriile permanente și din spațiile închiriate pentru evenimente și expoziții, așa că Craiova scoate din buzunar peste 100.000 de lei, lunar, pentru întreținerea edificiului.
- Supranumit „Romexpo de Oltenia”, Centrul Multifuncțional Craiova a fost construit pe o suprafață de 12.600 de metri pătrați. În primul an de funcționare, a generat o pierdere de 861.834 de lei.
- Există un contract de asociere între regia primăriei care se ocupă de fondul locativ (RAADPFL) și Primăria Craiova, prin care cele două instituții administrează în comun Centrul Multifuncțional. Prin contract se prevede ca 50% din rezultatul financiar al Centrului să fie virat Primăriei Craiova.
- Clădirea a fost concepută în așa fel încât poate fi încălzită doar în totalitate, motiv pentru care numai costurile cu utilitățile se ridică la 75.000 de lei pe lună.
- Spațiile de birouri închiriate permanent și expozițiile organizate periodic nu reușesc să acopere cheltuielile prilejuite de întreținerea imensei clădiri, așa că investiția este în continuare pe pierdere.
- Primăria Craiova suportă de la bugetul local costurile cu utilitățile, cu administrarea și întreținerea. În medie, municipalitatea cheltuiește lunar peste 100.000 de lei pentru întreținerea Centrului Multifuncțional.Primăria Craiova și-a asumat în proiect să creeze 40 de locuri de muncă la Centrul Multifuncțional.
Cel mai mare centru de expoziții din Craiova, construit cu fonduri europene în perioada 2011-2014, supraviețuiește pe seama bugetului local, la cinci ani de când a fost dat în folosință.
Intitulat „Centrul Multifuncțional Craiova – Pavilion Central”, proiectul a fost finanțat în cadrul Programului Operațional Regional, Axa prioritară 4 – „Sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri regional și local”, Domeniul major de intervenție 4.1 – „Dezvoltarea durabilă”, cu 14 milioane de euro. Beneficiarul – Primăria Craiova – își propusese realizarea unui centru expozițional și de afaceri modern, „în conformitate cu standardele de calitate europeană”. Ar fi trebuit să găzduiască expoziții de amploare, multe dintre ele organizate la nivel de regiune sau chiar expoziții naționale.
Cu o suprafață totală de 12.600 metri pătrați, proiectul se concentrează pe pavilionul central, o clădire amplă de 27 de metri înălțime, pe patru niveluri. Forma circulară este dată de o cupolă imensă, cu diametrul de 80 de metri. Clădirea adăpostește spații de birouri, spații expoziționale, patru săli de conferințe, având la exterior spații expoziționale generoase și o zonă verde, amenajată de jur împrejurul clădirii.
Primele probleme
„Mastodontul” a fost preluat de municipalitate la finalul anului 2013. La scurt timp, Primăria Craiova a constatat că Centrul Multifuncțional nu își poate asigura veniturile proprii necesare pentru a susține cheltuielile de funcționare.
„Ce facem cu el?”, s-au întrebat autoritățile când au constatat că numărul de expoziții și de evenimente pentru care s-a închiriat spațiu în incintă nu era cel așteptat. Inițial, imediat după preluarea Centrului Multifuncțional, primăria a vrut să transforme construcția într-un mall cultural, dar nici această idee nu a fost dusă la bun sfârșit.
În cele din urmă, prin Hotărârea Consiliului Local Municipal nr. 594/31.10.2013, s-a aprobat asocierea între Municipiul Craiova, prin Consiliul Local al Municipiului Craiova, și Regia Autonomă de Administrare a Domeniului Public și Fondului Locativ (RAADPFL) Craiova, astfel încât cele două instituții să poată administra în comun Centrul Multifuncțional. Astfel, pe 7 noiembrie 2013 s-a semnat contractul de asociere, cu o durată de șase ani, deci până în 2019. Prin contract este specificat faptul că plata utilităților este asigurată de la bugetul local, iar Centrul Multifuncțional are obligația să vireze la sfârșitul anului financiar 50% din rezultatul financiar obținut pe tot parcursul anului de către Primărie – adică diferența dintre venituri și cheltuieli. Dar, cum Centrul a avut pierderi ani de an, acea prevedere a rămas doar pe hârtie. În fine, Centrul Multifuncțional a fost dat în folosință în 2014, însă recepția finală a lucrărilor s-a făcut abia pe 27 noiembrie 2015.
Utilitățile produc costuri uriașe
Într-un răspuns transmis la solicitarea publicației Gazeta de Sud, Primăria Craiova a explicat de ce sunt foarte mari costurile cu utilitățile.
Conform Hotărârii Consiliului Local Craiova nr. 89/2016, pentru închirierea de birouri pentru o perioadă mai mare de un an, chiria percepută este de 4 euro pe metrul pătrat sau 7 euro pe metrul pătrat pe lună, caz în care sunt incluse și utilitățile. Chiriile aprobate pentru evenimente sunt de 75 de euro per eveniment – dacă durata închirierii este mai mică de patru ore; 125 de euro pe eveniment, dacă durata închirierii este între patru ore și opt ore etc.
Media lunară a cheltuielilor cu utilitățile și cu lucrările curente de întreținere, reparații achitate de Primărie pentru Centrul Multifuncțional, se ridică la 75.000 de lei. Dacă se adaugă și cheltuielile de exploatare și cele cu salariile personalului administrativ, într-o lună, cheltuielile totale ale Centrului Multifuncțional ajung la 114.182 lei – cheltuieli aferente lunii ianuarie 2018, conform datelor furnizate de Primăria Craiova la solicitarea GdS.
Pierderile s-au diminuat, dar veniturile tot nu acoperă cheltuielile lună de lună
La Centrul Multifuncțional au fost organizate expoziții și târguri regionale – Târgul Meșterilor Populari, Târgul de Turism al Olteniei, Târgul de Comerț al Olteniei, expozițiile tradiționale ale Camerei de Comerț și Industrie Dolj, respectiv Doljconstruct, Climaterm, Agrotex și Gala Topul Firmelor Doljene șamd.
În incintă au fost închiriate spații de birouri la fiecare dintre cele două etaje, iar pe partea expozițională de la etajul I există câteva expoziții de mobilier, pentru perioade mai lungi de timp. Cu toate acestea, nu a existat în niciun an o încărcare suficientă cu evenimente și o închiriere optimă a spațiilor de birouri și evenimente.
Din 2014 și până acum, Centrul Multifuncțional nu a produs suficiente venituri care să acopere cheltuielile, astfel că, în 2014, înregistra o pierdere de 861.834 lei. Primăria Craiova susține că între timp rezultatul financiar s-a îmbunătățit, însă abia în 2018 s-a ajuns, pe o perioadă de câteva luni, ca veniturile Centrului să fie mai mari decât cheltuielile. La data de 30 iunie 2018, decalajul înregistrat la Centrul Multifuncțional dintre venituri și cheltuieli a fost de minus 154.538 de lei. De altfel, veniturile Centrului au depășit cheltuielile doar în ianuarie, când veniturile au fost mai mari cu circa 4.000 de lei decât costurile, și în aprilie, când veniturile centrului au fost de 128.166 de lei, față de 123.442 de lei cheltuieli aferente lunii respective. În rest, s-au înregistrat pierderi. După încheierea exercițiului financiar curent se va ști clar dacă, pentru anul 2018, Centrul Multifuncțional a fost pe profit sau tot pe pierdere, ca în alți ani.
Pentru venituri la bugetul local de la Centrul Multifuncțional se iau în calcul, la finalul anului financiar, cele 50 de procente din rezultatul financiar obținut pe tot parcursul anului de către Centru (adică diferența dintre venituri și cheltuieli), dar și impozitul pe clădire, care a fost calculat, de exemplu, pentru perioada ianuarie – iulie 2018, la 135.989 lei. În medie, impozitul pe o lună pentru Centrul Multifuncțional este de 19.427 de lei, iar pentru tot anul se ajunge la o sumă colosală de 233.124 lei, reprezentând impozit pe clădire și teren.
Primăria susține că proiectul nu este unul gândit să aducă venituri
În același timp, Primăria suportă din bugetul municipiului o bună parte din costurile de funcționare ale Centrului Multifuncțional.
„Pentru bugetul local, cheltuielile efectuate au fost și sunt cele generate de asigurarea funcționării și exploatarea bunului cu respectarea condițiilor din contractul de finanțare menționat: cheltuieli pentru utilități, pentru administrare și întreținere”, spune primarul Craiovei, Mihail Genoiu, precizând că cifrele privind costurile primăriei vor fi date publicității după încheierea exercițiului financiar.
Din informațiile prezentate mai sus – legate de costurile lunare și de ceea ce suportă primăria – reiese deja că municipalitatea cheltuie lunar peste 100.000 de lei pentru întreținerea Centrului Multifuncțional.
Prin contractul de finanțare cu fonduri europene, proiectul Centrului Multifuncțional Craiova nu a fost prevăzut ca unul aducător de venit, ci ca un „proiect care să asigure infrastructura de afaceri firmelor din regiunea Olteniei”, spun reprezentanții primăriei.
Prin contractul de finanțare semnat cu Ministerul Dezvoltării în 2010 și prin actul adițional semnat în 2012, au fost stabiliți indicatorii ce trebuie să fie atinși și care urmează să fie monitorizați pe întreaga perioadă de valabilitate a contractului, adică până în 2020.
Beneficiarul se angajase ca prin proiectul cu finanțare europeană să creeze 40 de locuri de muncă, pe care trebuie să le mențină pe toată durata de implementare a proiectului și de monitorizare ex-post, pe care o face ADR Sud-Vest Oltenia. Prin urmare, costurile cu forța de muncă trebuie menținute cel puțin până în 2020.
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Gazeta de Sud în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.