Centura pe hârtie a Iașului: Cluj primește 1 miliard de euro, ieșenii primește salutări

Data:

spot_img

Centura pe hârtie a Iașului. O adevărată șosea ocolitoare, care să înconjoare total orașul, ar putea fi construită, într-un scenariu optimist, abia în viitorii 10 ani. Situația actuală, seacă și fără înflorituri: Iașul are doar 14 km de centură, între Metro și Lunca Cetățuii, inaugurați acum 11 ani. Restul segmentelor se află încă în faza desenelor pe planșe, în cazul multora nefiind încă stabilită cu precizie nici măcar ruta finală.

Activiștii proinfrastructură au identificat două cauze pentru lipsa șoselei de centură: abordările tehnice greșite și o clasă politică locală slabă, incapabilă să se impună în fața Bucureștiului.

Banii europeni se termină până începe A8

Centura de nord va fi parte din autostrada A8. Traseul Lețcani – Ungheni din A8 va funcționa și ca o șosea de centură în regim de autostradă pentru partea de nord a Iașului, cu un drum de legătură care va asigura accesul la Aeroport și la Spitalul Regional de Urgență, cu o prelungire până în CA Rosetti, sarcina acesteia din urmă revenind Primăriei Iași. Tot din această secțiune, vor mai fi noduri de acces la Lețcani, Breazu și Vânători. Această porțiune (Lețcani – Ungheni) face parte din A8, sectorul ieșean: Moțca – Iași – Ungheni.

Acum, bucata A8 din județul Iași se află la nivel de realizare a studiului de fezabilitate și proiectare. Aceste operațiuni le face firma Consitrans. Sunt întârzieri mari. Pe tot acest traseu este necesar și acordul de mediu.

În cea mai fericită ipoteză, toate acestea trei (SF, proiectare, acord de mediu) ar putea fi gata până anul viitor pe vremea aceasta, iar licitația pentru execuție să fie demarată în 2025. Costul de edificare a segmentului Moțca – Ungheni este estimat la 2 miliarde de euro, inclusiv cu tunelul de la Bogonos.

Aici este, de fapt, marea problemă a Moțca – Ungheni: sursa de finanțare. Până ce vor fi gata toate procedurile birocratice, bugetul prin Programul de Transport 2021 – 2027 în valoare de 9 miliarde de euro (40% UE, 60% statul român) este foarte posibil a se fi consumat deja.

Mai multe citiți în Reporter de Iași.


Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
ReporterIS
ReporterIS
REPORTER DE IASI este un watchdog iesean, axat 100% pe interesul public. REPORTER este un avertizor de integritate, urmarind exclusiv subiecte privind cheltuirea banilor publici si activitatea decidentilor publici. REPORTER DE IASI reuneste o echipa de ziaristi de investigatie cu experienta jurnalistica de peste 20 de ani fiecare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Primarul Slatinei vrea alianță cu AUR în Consiliu Local | Reporter24

Primarul Slatinei, Mario De Mezzo, a reînnoit invitaţia către...

Constructorul WeBuild a blocat Drumul Expres Brăila-Focșani, la final de licitație | De Brăila

Compania italiană WeBuild a blocat proiectul Drumului Expres Brăila-Focșani,...