Cererile online se depun la etajul doi

În desenul animat din 1976 ,,Cele douăsprezece munci ale lui Asterix” cea mai grea probă a fost să se obțină un act de la administrația romană din ,,Locul în care înnebunești”.

Și în România cea mai grea probă este tot să te deplasezi la o administrație financiară ca să ajuți statul să te impoziteze. Ca și în desenul animat de mai sus, sistemul este gândit astfel încât să îngenuncheze cetățeanul în fața statului.

Cetățeanul este pus la coadă ca la tăiere pentru că niciun politician nu a fost interesat să ajute votanții să aibă un fisc prietenos. Dacă te deplasezi ca un simplu cetățean la o administrație de oraș să ceri ceva, preludiul unei aventuri administrative este să te așezi cumințel la coadă și să joci step, să înghiți fum de țigară și să conversezi cu partenerii de suferință despre cât de nasol e să te duci la fisc.

Poate fi util să îndrăznești să întrebi paznicul dacă nu stai degeaba la coadă sau dacă stai la coada corectă. E posibil să ți se permită să intri să ceri informații. La informații ți se va spune în ritmul lui Ilie Dobre pe un contraatac al naționalei de fotbal a României că ai nevoie de un snop de documente și că te așteaptă un drum spre un birou de copiat.

După ce te întorci de la biroul de copiat acte e posibil să stai din nou la coadă sau poți să ai colegi de suferință care să îți permită să te întorci în Paradisul Administrativ. Dacă reușești să intri din nou, ai oricum de așteptat.

Pot să asiști la momente interesante cu doamne ce par că sunt prietene cu toți funcționarii de la ghișeu care din pupăceli în pupăceli se bagă în față cu tupeu ca să rezolve probleme pentru care în mod normal ar fi trebuit să stea la coadă.

Dacă ai ajuns la ghișeu și funcționarul hărăzit de destin vorbește cu doamna ce împarte pupici te gândești că poate poți ajuta să nu se mai urle și sugerezi ca doamna care pare de-a casei să discute direct cu funcționara din fața ta.

Regreți amarnic ulterior pentru că doamna prezintă un destin nefericit ,,care este nedreptățită de fisc care ea a făcut tot ce trebuia, dar cineva, nu ea, a greșit și are datorii, deși ea nu trebuia să aibă”.

Lamentările demne de un film indian cu final foarte trist se termină cu oftaturi și văitături pentru că doamna se laudă că nu va mai sta în țara noastră și va pleca negreșit spre o destinație fiscală care să o merite.

Te gândești să intervii și să o anunți că destinația fiscală non-UE la care doamna vrea să se ducă nu e chiar o bucurie pentru contribuabil. În sfârșit, vedem un sâmbure de umanitate din partea doamnei în sensul că se uită cu dispreț spre tine care ai fost suficient de slab de înger să o lași în față, după care trece din nou în modului prietenos umed în relația cu funcționarul.

După ce îți revii din atacul energetic, ai timp să te minunezi cum a reușit doamna cu pupici să treacă de bodyguarzii care au fost necruțători cu tine. Începi întâlnirea dorită cu funcționarul și obții un final fericit pentru că afli că peste o lună vei reveni înapoi pentru retur. 

Întâlnirea dintre funcționar și contribuabil ar trebui să aibă loc doar atunci când este strictă nevoie. La noi, regula este deplasarea fizică la ghișeu pentru că administrația este construită pe cadavre de copăcei materializate în dosare cu șină.

Digitalizarea ar fi trebuit să înceapă mai de mult și să se reflecte, în primul rând, în relația cu administrația. Ne spune Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării că vom avea documente de identitate ce vor facilita semnătura electronică. Primul pas ar fi ca fiecare român să aibă semnătură electronică pentru că semnătura electronică ar simplifica esențial relaționarea cetățeanului cu statul. 

Dacă firmele de IT abonate la contracte cu statul nu sunt în stare să construiască o infrastructură informatică decentă care să nu se blocheze constant, poate se găsesc și alte soluții cum ar fi implicarea STS sau pur și simplu blocarea firmelor IT care furnizează soluții eronate.

Dacă nu știm ce să facem poate le cerem ajutorul estonienilor sau altor state care au reușit să pună la punct o infrastructură informatică eficientă.

Nu înțeleg de ce trebuie cetățeanul să se deplaseze fizic de la o administrație la altă ca să strângă hârtii fără număr pe care să le depună la administrația finală, din moment ce am putea avea o singură bază de date și un singur drum la administrația finală. 

În timp am remarcat că modul în care relaționează funcționarii cu oamenii a evoluat în bine. Problema de sistem rămâne faptul că folosirea resurselor online este în linia a două, iar în prima linie este dosarul cu șină. Tot ce se poate semna pe hârtie se poate semna și electronic.

Dacă e nevoie să vedem contribuabilul, ar trebui să limităm la maxim numărul întâlnirilor cu acesta. Resursa umana a fiscului ce ar putea rămâne fără obiectul muncii pentru că apelăm la informatizare ar putea foarte bine să se concentreze pe partea de control fiscal astfel încât fiscul românesc să devină la fel de respectat ca fiscul american.

Nu avem de ce să așteptăm să avem evazioniști trimiși în judecată care să achite prejudicii plus dobândă. În alte state, personalul fiscului dacă află că te folosești de bunuri peste veniturile pe care le obții legal te impozitează imediat și îți taie pofta să mai comiți infracțiuni, cum ar fi traficul de ființe umane.

La noi însă nu a existat până acum voința politică de a folosi fiscul ca instrument de prevenire a acumulării unor venituri ilicite. Atâta timp cât cei tentați să nu plătească taxe știu că e extrem de simplu să fraudezi, este evident că vor proceda la fel în continuare.

Modelul de conformare de succes a fost oferit de bonul fiscal. Dacă s-a putut cu bonul fiscal, noi credem că se poate obține conformare fiscală dacă politicienii vor. Iar noua putere are obligația să ne demonstreze că actuala criză reprezintă o oportunitate pe care măcar sub aspect fiscal o vor fructifica.   

Mitică Ștefănescu
Mitică Ștefănescu crede în destinul nostru european, în democrație și în dreptate . El încearcă să înțeleagă lumea prin construcții logice de bun simț. Nu are pretenția de a fi deținătorul adevărului absolut și este conștient că este supus greșelii ca orice muritor de rând. Crede în ideile care ne unesc și care pot oferi copiilor noștri un viitor mai bun.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alte articole din aceeași categorie

Advertismentspot_img

Cele mai recente articole

Salvamontistul argeșean Cornel Voicu a devenit campion național la rafting

Localitatea buzoiană Nehoiu a găzduit Dracula Race 2021 – R4 Rafting Euro Cup România, competiție ce a început sâmbătă dimineață cu proba de slalom,...

Centrul istoric al Alexandriei a devenit o ruină în așteptarea banilor europeni. Autoritățile acuză birocrația, oamenii acuză autoritățile

Centrul istoric al reședinței județului Teleorman arată de câțiva ani ca după bombardament. Pavajul e afectat serios, cârpelile de moment nu reușesc să acopere...

Pitești, încă o problemă!

La Interne se ține lanț problemele de imagine. Dacă scandalul public demite miniștri și actualul titular al portofoliului Internelor ar cam trebui să se...