Prin investițiile în infrastructură și alte proiecte, China își mărește influența politică și economică în țările în curs de dezvoltare.
Achiziția porturilor din Sri Lanka de către India și China este un subiect cu implicații geopolitice semnificative pentru regiunea Asia-Pacific. Această competiție pentru influență în zonă este alimentată de interesele economice, strategice și geopolitice ale Chinei și ale Indiei în raport cu punctele strategice deținute de Sri Lanka. În zona Sri Lanka se controlează rute maritime importante pentru comerțul global. Porturile sale oferă acces la resurse energetice și piețe din Orientul Mijlociu, Africa și Asia de Sud-Est.
Având în vedere situația geo strategică actuală, în care Canalul Suez (o rută comercială fragilă unde transportul poate fi vulnerabil) și Strâmtoarea Hormuz (unde există relații tensionate dintre Iran și SUA), rutele maritime ale Sri Lankăi sunt considerate „gâtul de sticlă” al comerțului global și oferă o alternativă pentru navele care doresc să evite aceste zone.
India și China sunt două puteri regionale cu interese concurențiale în Asia. Achiziția porturilor din Sri Lanka face parte dintr-o competiție mai amplă pentru influență în regiune: zona din Colombo aproape de port este în mare parte concesionată Chinei, care a împrumutat masiv statul Sri Lanka, pentru a finanța proiecte de infrastructură, inclusiv portul Hambantota.
Datorită dificultăților în a își achita datoriile, Sri Lanka a fost nevoită să cedeze controlul asupra portului Hambantota unei companii chineze pentru o perioadă de 99 de ani. Aceasta a fost văzută ca o modalitate de a-și achita datoriile către China.
Continuarea, în Stiridindiaspora.ro
Citește și: Nevasta unui consultant PSD, numită ambasador în Grecia
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursa foto: Pixabay.com)