Cine controlează firma care a livrat două remorchere de 7 milioane euro, afacere anchetată de Parchetul European, potrivit unui anunț al instituției conduse de Laura Kovesi.
Parchetul European a precizat că cercetează achiziția din bani europeni a două remorchere de către Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați (AFDJ), cu suma de 34.144.000 de lei.
Cine controlează firma care a livrat două remorchere
Singura licitație cu această valoare organizată de AFDJ este una din 2 septembrie 2019, pentru „remorchere multifuncționale cu clasa de gheață având zona de navigație 3 -căi navigabile interioare”.
Potrivit e-licitatie, firma câștigătoare este Tehnorex International SA din Constanța, iar conform caietului de sarcini, subcontractarea era posibilă.
„Descriere succintă a părții din contract care urmează să fie subcontractată: Celiktrans Deniz Insaat LTD STI – 86%. Activitățile care se vor subcontracta : construcție metalică navă, execuția instalațiilor electrice și mecanice inclusiv material și echipament; Blue Line SRL -3,8% Activitățile care se vor subcontracta: proiectare, avizare proiect, întocmit documentație tehnică navă în limba româna și engleză”.
Altfel spus, Tehnorex a fost un intermediar al societății din Turcia care a construit efectiv remorcherele.
Potrivit termene.ro, firma avea anul trecut 9 angajați, o cifră de afaceri de 10 milioane de lei și un profit de 474.000 de lei.
Acționar principal este Tudor Antohi cu 90% din acțiuni, administrator fiind Cristina Antohi Cheval.
Citește și: UE ar putea trece la economie de război. Ce înseamnă asta
Alte contracte publice
Tehnorex International SA are încheiate mai multe contracte publice, iar printre autoritățile contractante se află Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral, Centrul Român pentru Pregătirea și Perfectionarea Personalului din Transporturi Navale dar și Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare.
Antohi Cristian s-a retras din Tehnorex International SA în august 2022.
Potrivit deciziei publicate în Monitorul Oficial al României, partea a IV-a cu numărul 3410, Antohi Cristian s-a retras din societate şi din funcţia de administrator și a cesionat la valoarea nominală aportul lui la capitalul social, în sumă de 90.000 lei – 90.000 acţiuni, lui Antohi Tudor, acesta devenind acţionar cu drepturi depline.
Cristian Antohi a fost trimis în judecată în ianuarie 2024 de procurorii DNA sub acuzațiile de cumpărare de influență și spălare a banilor.
Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Constanța au dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a doi inculpați, oameni de afaceri, pentru săvârșirea infracțiunilor de: cumpărare de influență și spălare a banilor.
Cine controlează firma care a livrat două remorchere și acuzațiile DNA
„La sfârșitul lunii aprilie 2021, cei doi inculpați, împreună cu o altă persoană, ar fi promis unui om de afaceri un procent de 2%, reprezentând circa 1.100.000 lei din valoarea de 55.000.000 lei pe care aceștia o mai aveau de încasat din executarea unui contract încheiat cu Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați, privind livrarea a două drage fluviale.
În schimbul banilor respectivi, omul de afaceri ar fi urmat să-și exercite influența pe care ar fi pretins că o are asupra unui director din cadrul Ministerul Transporturilor și Infrastructurii pentru ca acesta să asigure, prin intermediul Direcției pe care o conducea, fondurile necesare derulării în bune condiții a contractului respectiv”, se arată în rechizitoriul procurorilor.
DNA arată că, în contextul menționat mai sus, în datele de 18 mai 2021 și 28 mai 2021, unul dintre inculpați i-ar fi remis omului de afaceri suma totală de 1.074.243 lei, disimulată ca plată a unor raporturi comerciale licite, dar în realitate inexistente.
Ce anchetează Parchetului European
Parchetul European a anunțat joi că mai mulți funcţionari publici din cadrul AFDJ Galaţi, în calitate de reprezentanţi ai acesteia, au obţinut finanţare europeană prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) pentru achiziţionarea a două remorchere multifuncţionale.
„Acesta a fost rezultatul unui contract de achiziţie publică lansat în septembrie 2019, în valoare totală de 35.144.000 lei (aproximativ 7 milioane de euro)”, precizează Parchetul European.
Procurorii suspectează că funcţionarii publici ar fi prezentat documente inexacte.
„Deşi ambarcaţiunile erau destinate exclusiv navigaţiei fluviale, suspecţii au întocmit caietul de sarcini al licitaţiei pe baza caracteristicilor tehnice mai restrictive şi a cerinţelor de construcţie specifice navelor maritime. Prin urmare, tipul de ambarcaţiuni care se încadrau în criteriile din caietul de sarcini a fost foarte limitat, ceea ce a împiedicat participarea altor operatori economici la procedura de licitaţie şi, în cele din urmă, a favorizat un singur candidat”, arată Parchetul European.
În urma finalizării contractului cu societatea furnizoare, cele două remorchere au fost livrate în iulie 2021 cu un pescaj nautic mai mare decât cel prevăzut iniţial în caietul de sarcini al licitaţiei şi în contractul de achiziţie.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Si APDM Galati a cumpat o nava de la Tehnorex care nu poate fi utilizata, o facatura cu caiet de sarcini trucat