Cinematografia ca propagandă în regimul lui Putin, similiară cu „epopeea națională” a lui Ceaușescu

Data:

spot_img

Înainte de 1989, cinematografia românească era profund ideologizată. După vizita lui Nicolae Ceaușescu în China, în 1971, Tezele din iulie au instituit Revoluția culturală. A fost începutul ideologizării totale a culturii, zorii regimului de cult al personalității care s-a întins pe decenii până la căderea comunismului în decembrie 1989.

Istoria națională a fost rescrisă în cheie ideologică servind regimului lui Ceaușescu, iar cinematografia asigura transpunerea mesajelor și rescrierea ideologică a istoriei prin intermediul peliculelor cinematografice.

Citește și: Caz unic în justiție: preot caterisit, readus în biserică de judecători, cu o decizie CEDO

Cercetător în cadrul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, doctor în istorie, specialist în istoria cinematografiei, propagandă vizuală, în regimurile totalitare și politicile culturale ceaușiste, autor a numeroase studii și articole de specialitate, dar și volumul „Cinema în RSR”, 2021, publicat de editura Polirom, Bogdan Jitea este unul dintre cei mai avizați istorici în materia propagandei și a felului în care aceasta reverberează astăzi în mentalul collectiv, în felul în care continuăm să ne raportăm la istoria de dinainte de 1989.

  • Unul dintre obiectele de activitate ale IICCMER este de a identifica retorica și propaganda ideologiei comuniste în domenii de impact public precum cinematografia, televiziunea, artele plastice, muzica și în alte domenii;
  • Controlul excesiv al industriei de film din perioada ceaușistă a avut drept consecință inhibarea artistică a cineaștilor români. O parte dintre ei s-au adaptat condițiilor de cenzură și au dezvoltat o serie de strategii prin care să-și treacă filmele, cu minime concesii făcute politicului;
  • Cineaștii au dorit să spună mult prea multe lucruri pe care regimul anterior de dictatură li le interziseră, iar polifonia vocilor a creat o cacofonie stridentă ce a dat naștere unui tip de cinema numit de către critica de film mizerabilism;
  • A trebuit să treacă mai mult de un deceniu pentru ca o nouă de generație de cineaști mai tineri și mai puțin marcați de traumatizanta experiență ceaușistă să propună un nou cinema românesc, unul detașat de tarele și de marotele comunismului. Este generația lui Puiu, Mungiu, Muntean, Solomon și Jude.

Interviul integral în Sun Media.


Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Fostul ministru Raluca Prună despre presiunile făcute de Iohannis pentru numirea Procurorului General

Fost ministru al Justiției în guvernul tehnocrat Cioloș, Raluca...

Procuror suspendat din funcție de CSM

Secția pentru procurori în materie disciplinară a Consiliului Superior...

Primele dispozitive acustice pentru nevăzători, instalate de CTP Iași în stațiile de tramvai și autobuz

Primele dispozitive acustice pentru persoanele cu deficiențe de vedere...

Marcel Ciolacu spune despre Geoană că nu poate fi considerat un candidat de dreapta

Marcel Ciolacu a criticat propunerea ca Mircea Geoană să...