Restricțiile sanitare s-au ridicat în totalitate, deci, sălile sînt la dispoziția noastră!*
*Un sfat pentru managerii din instituțiile culturale publice: este obligatorie revizuirea prețurilor pentru bilete pentru că, paradoxal, s-ar putea să aibă bilete vândute în procent (30%) mai mic decât în timpul restricțiilor pandemice. Cum deja există cazuri.
#BUCUREȘTI
17 – 18 martie, ora 19.00
Ateneul Român
Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, având-ul la pupitru pe dirijorul David Crescenzi, alături de maestrul Remus Azoiței, Domn Profesor, vor oferi un program de adevărată romantică primăvară.
În deschidere, Concertul în re major pentru vioară și orchestră, op. 61 de L.v. Beethoven.
Este singurul opus compus pentru vioară. Una din compozițiile lui Beethoven adulate de public pentru că, pe de-o parte, sunetul este plin și cărnos, cu tonuri și nuanțe subtile, așa cum ne e mai familiar din simfonii, pe de altă parte, este fascinația exercitată de lirismul viorii, expansiunile cantabile, pasajele de virtuozitate care acționează chirurgical asupra cordului. Nu trebuie ratat acest concert și în condițiile în care algoritmul prezențelor pentru o interperetare de vis este rezolvat.
A doua parte este dedicată lui Schumann. Simfonia nr. 1, în si bemol major, op. 38, Simfonia primăverii. Cum se poate deduce, pentru Schumann a fost debutul simfonic. Nimic mai potrivit să aibă ca sursă de inspirație primăvara. Transbordarea în acea atmosferă bucolică se face lin. Dinamismul, strălucirea și veselia își fac loc dezinvolt, viorile și violocelul îți dau starea de serenitate, pentru ca totul să se încheie aproape în ritm de dans.
24 martie, ora 19.00
Sala Radio
Ni se propune un concert din seria „Moștenitorii României Muzicale”.
Un concert cu pianistul Mihai Ritivoiu, mai rar pe la noi, mai mult savurat de străini.
Probabil, au auzit și cei de-afară că ce iese din Viniciu Moroianu (profesorul), pian mănâncă.
Programul pregătit pentru noi este foarte variat, nu ne lasă să ne plictisim și mai ales își propune să ne țină prizonieri. Are cu cine. Schubert, Liszt, Ravel, Chopin.
#CLUJ
18 martie, ora 19.00
Colegiul Academic
Filarmonica „Transilvania” este una dintre orchestrele noastre foarte bine cotată în occident. Una dintre ultimele apariții în care am auzit-o, a fost în Festivalul „George Enescu”, 2021, unde, dirijată de maestrul Lawrence Foster, a susținut cu brio concertul cu opera „Lulu” de Alan Berg.
În programul de la Cluj, Filarmonica va fi condusă de Henry Hao-An Cheng iar solistă va fi violonista Sarah Christian. Seara va fi un fel de raiul melomanilor.
Concertul în re major pentru vioară, op. 77, Brahms l-a scris avându-l alături pe legendarul violinist Joseph Ioachim cu care a făcut schimb de multe idei. Cumva compus pentru virtuozitatea acestuia, așa a și rămas în istorie. Nu prea există niciun violinist mare, sau invers, nu poți fi considerat mare dacă nu ai în repertoriu/înregistrare acest concert.
Este a treia mișcare care i-a asigurat și succesul în rândul iubitorilor de muzică. Acea explozie a rondo-ului construit pe o temă de dansuri maghiare (doar e Brahms), cu dezlănțuiri de virtuozitate. Dar totul e construit cu minuțiozitate din primele măsuri. O expresivitate care conduce și coagulează emoțiile cu fermitate, pregătind izbucnirea finală.
Dvořák va intra în scenă mai târziu cu Simfonia nr. 9 în mi minor, op. 95, Din Lumea Nouă. Această ultimă simfonie este la fel de celebră precum concertul lui Brahms. E ceea ce se numește o bornă a muzicii clasice. Aflat în SUA, compozitorul este fascinat și absorbit, în același timp, de muzica și tradițiile afro-americanilor și populației indigene.
Chiar și dacă nu își propusese, muzicianul din el a asimilat fără, să-și dea seama, tot. În lucrare simțim ecoul acestei perioade prolifice de acumulări, ceea ce a făcut și menține această simfonie foarte tânără.
20 martie, ora 18.30
Opera Cluj, Sala Mare
Auzi doar cuvântul „Nabucco”, și știi că trebuie să fii acolo. Pentru Verdi, în primul rând, dar și pentru David Crescenzi, probabil, cel mai bun dirijor de operă de la noi. Se mai adaugă o necesară întâlnire cu baritonul Șerban Vasile, într-unul din rolurile sale semnătură. Va, pensiero, sull’ali dorate , celebrul cor ala sclavilor, va răsuna din nou în frumoasa sală din Cluj. Atât de departe în timp acțiunea, dar atât de actual mesajul.
Detalii pe site-ul Operei Cluj.
#SATU MARE
17 martie, ora 18.30
Sala Filarmonicii
Filarmonica de Stat „Dinu Lipatti”, dirijată de Cristian Spătaru, îl va avea solist invitat pe unul dintre cei mai buni violoniști ai țării, Răzvan Stoica. La fel ca ceilalți cei mai buni, angajamentele sale se consumă în alte țări. Și ar mai fi un motiv să-i invidiem pe sătmăreni.
Lucrarea aleasă este Concertul pentru vioară nr. 1 în Re major, op. 6 de Niccolò Paganini. Stoica este, probabil, nu pretind că am ascultat tot, mai ales din trecutul mai îndepărtat, cel mai bun interpret de Paganini, dintre violoniștii autohtoni activi. De fapt, așa l-am și descoperit, cu mulți ani în urmă, ascultând CDul său „24 Caprices de Niccolò Paganini for Violin Solo”. Fascinantă interpretare.
Seara se va deschide cu Uvertura „Egmont”, op 84 de L.v.Beethoven. În întreaga viață, Beethoven a scris o singură opera, „Fidelio”, dar mai multe uverturi, fiind atras de lumea teatrală și mai ales de scrierile lui Goethe, inspirat de piesa „Egmont” a și compus lucrarea. Nu știu dacă programul era făcut înainte de începerea evenimentelor din Ucraina, dar nu ar fi fost nimic mai bine de ales pentru a descrie situația actuală.
Atât piesa, cât și extraordinarul opus vorbesc despre curajosul Conte Egmont-un erou care refuză să fugă din fața amenințării, nu renunță la idealul de libertate…. Și, deja sună familiar? „Dacă trebuie să cad, să fie un tunet, un vârtej care să mă cufunde în abis” spune eroul în tragedie.
Încheierea se va face cu Felix Mendelssohn-Bartholdy. Simfonia „Italiana” nr. 4 în La major, op. 90. Seducția pământului pe care înfloresc lămâile, clementinele sau portocalele roșii stă la baza acestei simfonii. Nu trebuie să mire toate apropierile de folclorul Italian. Un aer strălucitor, proaspăt și un entuziasm animat străbate lucrarea.
#PITESTI
31 martie, ora 19.00
Centrul Multifuncțional Pitești
Filarmonica Pitești le-a pregătit melomanilor o seară Schumann. La pupitru va fi un titrat dirijor din Republica Moldova, Cristian Spătaru, iar solistul este deja apreciatul violoncelist Octavian Lup.
Concertul pentru violoncel și orchestră în la minor, Op. 129. Concertul, mai scurt decât lungimea uzuală a concertelor, e foarte dens, încărcat de emoții. Ceea ce face opusul foarte iubit este dialogul antagonist dintre vocea caldă și fluentă a violoncelului cu orchestra, puternică.
Simfonia a 2-a în Do Major, Op. 61. Este compusă într-o perioadă, 1845/1846, de mari frământări. Schumann suferea de depresie, insomnie, zgomote obsesive în urechi iar în muzică asta și simțim, lupta psihică, frământarea unei forțelor interioare și, în final, triumful victoriei.
#BRAȘOV
26-27 martie, ora 18,30
Sala Operei Brașov
Sub bagheta omniprezentului David Crescenzi, spuneam mai sus, o garanție pentru o interpretare strălucită, în sala operei din Brașov vor răsuna acordurile nemuritoarei opere „Tosca” de G. Puccini. În rolul Floriei Tosca este minunata Aurelia Florian, un alt punct de atracție și de încântare.
#IAȘI
16 martie, ora 18.30
Opera Iași
„Traviata” lui Giuseppe Verdi va avea parte de un spectacol special cu mulți invitați, care mai de care mai ofertant pentru rol. Violetta va fi interpretată de soprana Rodica Vica, Giorgio Germont de baritonul Șerban Vasile. Florin Guzgă, chiar dacă este de-al casei, rămâne tot un Alfredo de referință printre tenorii locali.
Prin urmare, premise de o seară specială sînt, dacă mai punem și o producție reușită semnată de Beatrice Rancea și costumele Doina Levintza, e deja peste medie.