Luna Sărbătorilor Pascale. În mai toate sălile de concerte vor suna acordurile clasice pentru această perioadă. Este și greu să faci vreo selecție, dacă ar putea fi ascultate toate… Pentru restul lunii sunt, însă, multe de ascultat și văzut, așa că, din portofoliul de recomandări are toată lumea cu ce se înfrupta.
#BUCUREȘTI
01.04, ora 19.30, Cineplexx Băneasa
FALSTAFF de Giuseppe Verdi, Metropolitan Opera
În transmisiune directă, practic, de fiecare dată ești conectat cu New York-ul pentru câteva ore, în opera inspirată de comedia lui Shakeaspeare vom fi însoțiți de voci superbe. Baritonul Michael Volle, în rolul Falstaff; soprana Ailyn Pérez în rolul Alice Ford; mezzo-soprana Jennifer Johnson Cano este Meg Page și contralto Marie-Nicole Lemieux este Mistress Quickly. Soprana Hera Hyesang Park și tenorul Bogdan Volkov sunt tânărul cuplu Nannetta și Fenton. Maestrul Daniele Rustioni va dirija celebra orchestră a operei Metropolitan.
Bilete aici.
15.04. ora 19.00, Cineplexx Băneasa
CAVALERUL ROZELOR de Johann Strauss
În regia semnată de Robert Carsen, elegantă și foarte „vie”, toți cei prezenți în săli (cinematografe de oriunde și sala din Lincoln Center) vom fi fericiții beneficiari ai vocii sopranei Lise Davidsen, Marschallin. O voce ireal de frumoasă pe care am avut șansa să o ascultăm live în toată splendoarea sa și în București.
Și pentru cei prezenți atunci, dar mai ales pentru cine n-a avut ocazia e o oportunitate de neratat. O distribuție impresionantă per total. Mezzo-soprana Samantha Hankey ca iubitul Octavian și soprana Erin Morley, Sofia. Basul Günther Groissböck, care în luna martie a putut fi văzut în transmisia Lohengrin de R. Wagner. La pupitrul orchestrei se va afla dirijoarea Simone Young.
Bilete aici.
27.04, ora 19.00, Sala Auditorium – Muzeul Național al României
Muzicile Munteniei de altădată – TREI PARALE
Pentru iubitorii muzicii vechi și, aș recomanda, nu numai pentru aceștia, acest nou concert va aduce multe satisfacții. Pe de-o parte e sunetul instrumentelor tradiționale, se știe deja, un sunet blând de consistență și texturat și este sunetul pur așa cum îl cântau cei dăruiți înaintea muzicii academice. Sunt cântece pastorale, balade, doine pe care, altfel, e imposibil să le mai auzim.
Bilete și informații aici.
29.04, ora 19.55
CAMPIONUL de Terence Blanchard
MetOpera s-a constituit în avanpostul promovării operei contemporane. În lucrări, fie comandate, fie montate în premieră, anul acesta, vom fi deja martorii unei a doua creații în premieră mondială, după deschiderea stagiunii cu excepționala operă ”The Hours” de Kevin Puts, după romanul omonim scris de Michael Cunningham .
Nu ar fi prea multe de spus, nu a avut încă niciun spectacol. Dar după succesul pe care opera aceluiași Blanchard, ”Fire Shut Up in My Bones”, a avut-o la Met acum două stagiuni, putem să mergem în blind și sigur nu vom fi dezamăgiți.
Bilete aici.
30.04, ora 16.00 Happy Cinema
TURANDOT de Giacomo Puccini, Royal Opera House
Montarea de la ROH semnată de maestrul Andrei Șerban este, dacă nu cea mai longevivă din lumea operei, 1984, împlinește anul viitor 40 de ani!, printre puținele care au rezistat vremurilor, modelor, tendințelor și care se bucură de succes. La concurență mai stă doar spectacolul lui Franco Zeffirelli de la Metropolitan Opera, New York, dar care e cu 3 ani mai tânără, 1987.
Nu știu dacă e și singura, dar producția sa a fost adaptată în 1991-92 pentru spectacole pentru Wembley Arena, Londra. Ce mai, a scris istorie!
Apetența pentru operă și genialitatea regiilor sale sunt arhicunoscute în toată lumea. Punerile sale în scenă rezistă de zeci de ani în mari teatre ale lumii. Cea mai recentă reluare a fost „Lucia de Lamermoor” de Gaetano Donizetti la opera din Paris. Din păcate, Parisul nu transmite în cinematografe.
Nu insist cu sinopsisul, se găsește peste tot și, oricum, e o poveste pe care ar trebui să o știm cu toții.
Importantă este interpretarea. Una de excepție cu adevărat. La pupitrul orchestrei este unicul Antonio Pappano. Cel care dirijează de parcă ar compune opera, dând importanță fiecărei subtilități și servindu-i spectatorului, de fiecare dată, un festin muzical memorabil. În această călătorie vom fi însoțiți de starul italian Anna Pirozzi în rolul prințesei un rol emblemă. Calaf este interpretat de Yonghoon Lee, o prezență din ce în ce mai familiară pe scena de la Covent Garden. În rolul Liù, soprana Masabane Cecilia Rangwanasha.
Rezervare și bilete aici.
#BACĂU
06.04 ora 18.30, Filarmonica „Mihail Jora”
Dirijorul Ovidiu Bălan va conduce orchestra filarmonicii, așa cum o face de ani buni, avându-i invitați pe organistul Alexandru Catău și fagotistul Cristian Buciumaș. Sună deja foarte interesant, cu un program pe măsură.
În deschidere, Uvertura Solemnă- Anul 1812 mi bemol major, op. 49 (1880) de Piotr Ilici Ceaikovski. Este una dintre cele mai cunoscute și cântate lucrări, asta datorându-se orchestrației strălucitoare, o maiestuozitate de imn, crescendo-uri de marș (acordurile temei din La Marseillaise), oricum, întreaga atmosferă creată e una de victorie.
A doua lucrare, Concertino pentru fagot și orchestră (1829) de Bernhard Crusell. Instrumentist și compozitor romantic, finlandezo-suedez, nu sunt multe compozițiile sale, dar o plăcere să asculți acele acorduri lirice cu extraordinar de frumoase tonuri de culori.
Și în final, Simfonia concertantă pentru orgă și orchestră (1926) de Joseph Jongen. Aș spune o încheiere apoteotică, ca orice concert de orgă. Este o compoziție vastă, grandioasă, dezvoltată frumos. Ce e interesant de reținut este că, lucrarea a fost comandată de celebrul Rodman Wanamaker, proprietarul magazinului cu același nume din Philadephia, care își adusese și montase o orgă în interiorul magazinului.
Bilete aici.
#PITEȘTI
06.04, ora 19.00 Centrul Multifuncțional Pitești
Orchestra Filarmonicii Pitești, avându-l la conducere pe Constantin Adrian Grigore, va produce un concert simfonic având-o invitată pe violonista Ioana Cristina Goicea și un program superb.
Concertul în re minor pentru vioară și orchestră, op 47 (1904/05) de Jean Sibelius, de o frumusețe celestă, va deschide seara. Ioana Cristina Goicea este nu numai o măiastră a arcușului, dar și o violonistă sensibilă, exact lucrurile care sunt necesare pentru acest concert. Un echilibru sublim între virtuozitate, melodicitate și lirism.
Partea a doua, Simfonia Nr. 8 în Si minor (neterminată), D 759 (1822) de Franz Schubert. Nu e nici un secret că fiecare compoziție este depozitara sentimentelor, vieții compozitorului. Dacă vă întrebați de ce această lucrare e neterminată, ei, bine, nu din cauza decesului, ci, din cauza frământărilor, căutării formelor care să reprezinte viziunea, sentimentele sale.
Așa și percepem muzica, juxtapunerea a două episoade ample: primul începe cu accente aproape pastorale, de o dulceață foarte tristă și se prelungește într-o idee cu suflu solemn și grav; al doilea apare mai întunecat și mai tulburat, se extinde pe continue modulații și armonii instabile, până ajunge la un gest chinuit în fortissimo.
Cu scuzele mele pentru primitivitatea site-ului, informații aici.
#RÂMNICU VÂLCEA
03.04, ora 19.00, Filarmonica de stat Râmnicu Vâlcea
Dirijorul Giovanni Pompeo și orchestra filarmonicii vor oferi publicului o seară beethoveniană. Pentru concert a fost invitat la pian Cristian Sandrin.
Seara se va deschide cu magicul Imperial, Concertul nr. 5 în mi bemol major pentru pian și orchestră (1809), op.73. În principiu, în cuvinte nu poți descrie măreția acestui opus. Nici ca să-l asculți nu ești tot timpul pregătit. O dinamică neverosimilă, o tonalitate eroică, o atmosferă înălțătoare, solemnă. Partitura dă naștere la stări pe care în condiții normale nu ai cum să le experimentezi.
În partea a doua , Simfonia a VIII-a în fa major (1812), op 93. O linie melodică elegantă, o arhitectură muzicală care îți aduce aminte de Haydn și Mozart, armonii seducătoare cam așa poate fi „pictată” această simfonie.
Informații aici.
#ARAD
12.04, ora 19.00, Sala Palatului Cultural
Orchestra simfonică, condusă de dirijorul Cristian Neagu, va prezenta lucrarea lui Joseph Haydn – „Ultimele șapte cuvinte ale Mântuitorului pe cruce”
Chiar în deschidere spuneam că multe programe vor dedicate Sărbătorilor Pascale. M-am oprit asupra acestuia pentru că e o lucrare cântată mai rar. Are o frumusețe aparte și o putere liniștitoare rar întâlnite.
Și, foarte frumos, cei de la Filarmonică fac și o scurtă prezentare, informații și bilete aici
#TârguMureș
20.04, ora 19.00, Sala mare a Palatului Culturii
Orchestra filarmonicii dirijate de Josef Suilen (Olanda) și solist la trombon Ferencz Mátyás vor susține un program variat și interesant.
De obicei, concertele simfonice sunt prizonierele instrumentelor vedetă: pian, vioară, violoncel. E adevărat, au de unde alege. E cu atât mai interesant când orchestrele simfonice iau decizia să schimbe puțin tiparul. Cele mai multe dintre compoziții sunt scrise de foști instrumentiști de mare valoare.
Dar prevăd o creștere exponențială, poate chiar un punct de inversiune, după care, concertele la alte instrumente decât starurile clasice vor deveni normă. Evident nu în proporții egale, dar va dispărea statutul de rara avis.
Arthur Pryor a fost un trombonist virtuoz și compozitor prolific. Compoziția sa, ce va fi prezentată în deschidere, „Blue Bells of Scotland” pentru trombon și orchestră (1897) este, de fapt, o transcriere după un cântec popular plin de viață și foarte luminos.
Bert Appermont este compozitor belgian contemporan. Lucrarea sa ”Colors for Trombone” (1998) este splendidă. Pornind chiar de la patru culori: galben, roșu, albastru și verde, Appermont a creat un spațiu unde virtuozitatea instrumentală nu este un scop în sine, ci transcenderea dintr-o stare în alta, pasiune, dramatism, melancolie, speranță.
Finalul e rezervat clasicilor, dar, fiind vorba de W.A.Mozart, e întotdeauna greu de precizat dacă nu, cumva, e mai degrabă modern. Simfonia nr.39 în Mi bemol major(1788), KV 543 este „Eroica” sa. Energia ei vitală, strălucirea, fluiditatea, polifonia elegantă și dinamică te teleportează în alte lumi.
#CLUJ
28.04, ora 19.00, Colegiul Academic
Sub bagheta lui Paweł Kapuła, Corul şi Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania” alături de Jan Sekaci, violoncel, vor avea un program greu de refuzat.
Intrarea va fi dată de unul dintre cele mai frumoase preludii și coruri, Bridal Chorus, compuse vreodată, Preludiul la Actul III din „Lohengrin” de Richard Wagner. O operă copleșitoare, iar ascultând această partitură se va înțelege și de ce. Exact după acest fragment ascultat, am cunoscut multă lume care s-a dus acasă și a ascultat opera pe de-a-ntregul. Ceea ce le urez tuturor.
Concertul în si minor pentru violoncel (1894/94), op. 104 de Antonín Dvořák, ne vom repeta la infinit, este, probabil, cel mai frumos compus vreodată. Linie melodică împletită cu motive populare, variație timbrală și coloristică, o pânză de borangic cu atingere de mătase.
Seara perfectă va fi încheiată de Maurice Ravel cu Suitele nr. 1 şi 2 din Daphnis şi Chloé (1911 și 1913). Muzică de balet atât de expresivă, încât, dacă închizi ochii, vezi dansatorii cum alunecă pe scenă.
Informații și bilete aici.
FOTO: zuzannaspecjal (Ioana Cristina Goicea), Adi Bulboacă
Urmăriți PressHUB și pe Google News!