Clasic_Cea mai importantă premieră culturală a acestui an

Data:

spot_img

Luna iunie e marcată de, probabil, cea mai importantă premieră culturală a acestui an, debutul dirijorului Christian Badea la Opera Națională București.

#București

Opera Națională București

08, 11.06., ora 18.30

„Otello” de Giuseppe Verdi

Nu, nu este o montare nouă, dar este o premieră din multe puncte de vedere.

Primul este prezența la pupitrul orchestrei, ca debut, a celui mai important dirijor de operă pe care l-a dat România. Nimeni până la Badea, și în mod cert, mult timp de-acum încolo, nu a dirijat mai multe spectacole de operă în cele mai mari teatre de operă de pe toate continentele. Desigur, prezența pe scenele lumii vine la pachet cu aprecierea unanimă că este printre cei mai buni dirijori din lume.

Așa că, niciun efort nu este prea mare pentru a marca această prezență din sală. Dar ca pachetul să fie complet, pentru că, la operă nu e suficientă doar orchestra, ci și vocile, în cele trei roluri principale, vor fi ca invitați unii dintre cei mai apreciați soliști chiar în aceste roluri.

În Otello, tenorul Arsen Soghomonyan, Desdemona- soprana Hrachuhi Bassenz, Iago va fi baritonul Vladislav Sulimsky, alături de care vor fi soliștii și corul operei. Premisele pentru două seri de vis sînt create, nu rămâne decât să ne bucurăm.  

Bazată pe mai cunoscuta dramă shakespeariană, „Otello” vorbește despre puterea distructivă a geloziei.

În opinia mea, opera e mult mai puternică, mai dramatică, pe de-o parte datorită muzicii, dar și pentru că Verdi renunță la actul I, astfel că intră direct cu furtuna pe care la Shakespeare o găsim în actul II.

Desigur, comparații doar pentru clubul Simultanilor (cititori de Shakespeare și ascultători de operă), dar e atât de mic că, pe lângă el, adunările masonilor ar putea părea serbări câmpenești.

Există șansa ca, în această companie, -Verdi-Shakespeare-Badea-titularii din roluri principale-, novicii să devină prozeliți, iar iubitorii de operă să retrăiască momente sublime.

Bilete și detalii aici.

Teatrul Național București

30.06, ora 20.00-Sala „Ion Caramitru” și Sibiu 02, 03.06, ora 19.00 în cadrul FITS

My Ladies Rock – Întâlnirile JTI 2022

Compania de dans Jean-Claude Galotta vine pentru prima dată în România, la cea de-a XXII-a ediție a Întâlnirilor JTI. My Ladies Rock, în coregrafia lui Jean-Claude Galotta.

Creația este una dintre cele mai antrenante din zona dansului. Pe o muzică rock cunoscută, virtuozitatea dansatorilor capătă valențe noi. Dansul face apel la toate simțurile, are un ritm infernal, mișcările de o vivacitate neomenească reușesc să țină spectatorul ”în priză” directă. Paradoxal, este un spectacol bine primit nu numai de devoratorii de contemporan, ci și de clasic, pentru că, la nivel de compoziție și structurarea grupurilor și tablourilor, el este eminamente un clasic.

Încă o seară memorabilă se prefigurează și care se va adăuga celorlalte bijuterii pe care JTI le-a oferit publicului bucureștean. 

Bilete și detalii

Sala Radio

10.06, ora 19.00

Orchestra Națională Radio, avându-l pe dirijorul Sascha Goetzel. Solistul serii nu va fi altul decât celebrul nostru violonist Remus Azoiței care va interpreta Concertul în Re major pentru vioară și orchestră, op. 35, de Ceaikovski. Este concertul pe care toți marii violoniștii îl au, trebuie să-l aibă, în repertoriu.

Este unul din multele „șlagăre” ale lui Ceaikovski. Recognoscibil datorită muzicalității sale, o prospețime incitantă, parcurs rapsodic, multă fantezie, ritmuri și contraste fascinante, iar peste toate canzonetta mediană este Everestul sublimului.

În partea a doua, ONR va interpreta: Simfonia nr. 4 în mi minor, op. 98, de Brahms. Brahms n-a fost prolific în simfonii ca alți colegi de-ai săi. Aceasta este ultima sa simfonie. Compoziția are intensitatea și solemnitatea compozițiilor lui Beethoven, armonicele cromatice ale lui Bach și căldura romantismului lui Schumann. Pare imposibil, dar de aceea, chiar și numai cu patru simfonii, Brahms este atât de puternic.

17.06, ora 19.00

Va fi ziua închiderii de stagiune când Orchestra Națională Radio, dirijată de Antonio Méndez, solist tânăra noastră stea, pianistul Daniel Ciobanu vor susține ultimul concert.

Evident, pe final de stagiune, tonul va fi unul mai lejer, mai antrenant. Pentru acest lucru, interpreții au ales în prima parte, două lucrări de Ravel. Alborada del gracioso, prima piesă, într-o traducere aproximativă „Cântecul de dimineață al clovnului”, o piesă scurtă în care se recunosc ușor influențele muzicii tradiționale spaniole. A doua, este Concertul în sol major pentru pian și orchestră.

Cu această lucrare, Ravel reintră în logica mozartiană. Caracterul ludic al Concertului și claritatea sa neoclasică sunt elementele esențiale ale compoziției, totul presărat cu efecte iluzionistice, experimentate de maestru deja în producția de muzică de cameră. Regăsim din nou semnătura sa de maestru în utilizarea unui material tematic eterogen, de la jazz la muzica tradițional bască, asamblate cu gustul unui adevărat magician. Pare o lucrarea mulată pe spiritul tânărului Daniel Ciobanu.

Partea a doua, Simfonia fantastică, op. 14, de H. Berlioz. Sau episoade din viața unui artist în 5 părți pentru orchestră. Este, de departe, cea mai cunoscută (cântată) compoziție a lui Berlioz. La vremea respectivă, un limbaj nou, o abordare narativă nouă, varietate mare de genuri muzicale și instrumente.

Un tânăr este obsedat și urmărit de imaginea femeii ideale. Iubirii ideale. Muzica a trezit și imaginația coregrafilor, cel mai cunoscută coregrafie pe muzica lui Berlioz fiind cea a lui Léonide Massine.

Palatul Ateneului Român

23, 24.06, ora 19:00

Dirijorul Gabriel Bebeșelea și orchestra simfonică şi corul Filarmonicii „George Enescu” ne propun un altfel de program.

Pentru început, un Brahms, Concertul nr. 2, în si bemol major, pentru pian şi orchestră, op. 83, solist Simon Trcepski. Cu o  mișcare în plus față de uzanța în cazul concertelor, Brahms și-a prezentat personal concertul la premiera acestuia din1881. Un succes instantaneu datorită densității si robusteții discursului orchestral, tematic foarte bogat și variat în jocul timbric si ritmic.

Urmează ceva special. Două lucrări muzică de muzică corală, superbă, compuse de Enescu și Debussy, Aurore și Trei nocturne. Sînt compoziții care, în general, se cântă rar în stagiuni. Personal, am mai auzit Aurora doar în Festivalul George Enescu. Compoziții de esență impresionistă, Debussy chiar face referire la sursa sa, pictorul Whistler, au în comun acea muzică eterică dată de vocea feminină și punctată de tușele acestor mari maeștri.

#PLOIEȘTI

16.06., ora 19.00-sala Ion Baciu (concert transmis și live pe Virtual Concert Hall)

Filarmonica din Ploiești, condusă de compozitorul și dirijorul Vlad Vizireanu, alături de chitaristul Costin Soare vor prezenta un program special.

Deschisă cu Uvertura beethoveniană a operei „Fidelio”, seara va continua cu Concertul pentru chitară și orchestră compoziție a regretatului Dumitru Capoianu, o personalitate multivalentă, discipol al unui alt mare compozitor român, foarte prețuit chiar de George Enescu personal, Mihail Andricu. 

În final, se va auzi „Poema Română” de George Enescu. Lucrare de tinerețe, dedicată reginei Elisabeta a României, lucrarea se încheie cu acordurile imnului regal.

#PITEȘTI

16.06, ora 19.00 Centrul Multifuncțional Pitești

Orchestra Simfonică a Filarmonicii Pitești, având la pupitru pe dirijorul olandez Theo Wolters, și pianista lituaniancă Ieva Dudaite vor oferi o seară Mozart – Brahms.

Concertul pentru pian și orchestră Nr. 23 în la major, K488. Mozart era el însuși un virtuoz al clapelor, faima concertelor sale de pian (24) e de la sine înțeleasă dacă însumăm geniul cu virtuțile tehnice. Dintre favorite este chiar acest K488. O strălucire și vivacitate instrumentală deosebită, dar prezintă și trăsături intim poetice distribuite echilibrat cu fuziuni între solist și orchestră.

Nu mai întâlnim timbrele marțiale și eroice ale trompetelor și timpanelor, folosind în același timp clarinete în loc de oboi pentru a crea o culoare de fundal mai dulce și moale, atât moale, cât și evocatoare. O transparență luminoasă și voalată străbate și deschide tot concertul.

J.Brahms cu Serenada Nr.1, Op.11. Un divertisment format din șase părți, atașat numelui lui Brahms pare ușor neverosimil, dar nu, este o lucrare absolut serioasă și superbă. O capodoperă de inventivitate melodică, acoperită cu o scriere orchestrală foarte rafinată și cu o sonoritate plină, când bogată în culori stridente, când într-un clarobscur delicat.

#CLUJ

17.06, ora 19.00-Filarmonica Transilvania

Concert vocal-simfonic – dirijor David Crescenzi

Corul şi Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”

Despre David Crescenzi am mai tot vorbit, Clujul trebuie să fie foarte fericit că îl are, alții îl pot doar invita. În ultima lună de stagiune, Filarmonica din Cluj a dorit cumva să mixeze genurile lirice și simfonice și a pregătit un program superb de coruri din opere și uverturi. Rossini, Bellini, Verdi, Donizetti, Ponchieli, Leoncavallo, Puccini, Mascagni, numai divinitate.

spot_imgspot_img
Dana Cristescu
Dana Cristescu
Dana Cristescu este specialist în Management. și Marketing, cu o experiență de peste 25 de ani în media, publishing și în industria tipăriturilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Rolul Facebook în manipulări electorale cu amintiri nostalgice comuniste

După anularea alegerilor prezidențiale de către Curtea Constituțională, Facebook...

Facebook’s Role in Electoral Manipulation Using Nostalgic Communist Memories

After the annulment of the presidential elections by the...

Judecătorul – avocat pentru Guvern, în procesul Danileț contra România

Un membru al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM ),...