Cu speranțe pentru o lună mai mai (sic!) puțin capricioasă termic, ne putem, totuși, încălzi sufletul cu o ofertă muzicală, variată, proaspătă, colorată, tocmai, bună de „consumat”.
#BUCURESTI
Puțin ieșite din tiparul recomandărilor, două concerte ce nu trebuie ratate pentru două motive: raritate și excelență muzicală.
05.05, ora 20.00 – Sala Rapsodia
Impromptu by Teodora Brody Enache, invitat special Stanley Jordan
Dacă, în general, concertele jazz nu pot fi prefațate, ele fiind, cumva, esența improvizației (jam session), acum, chiar ni se precizează că vom asculta Necunoscutul. Totul se va naște pe scenă.
Cu alte cuvinte, ori că te arunci cu parașuta prima dată, ori că vei fi în sala de concert, va fi același lucru. Te vei încărca foarte repede cu o diversitate de stări la fel ca cei care le generează.
Bilete aici.
06.05, ora 19.00 – Palatul Bragadiru
Lansare album ”In My Village” Luiza Zan Quintet
Nu știu cum s-a nimerit, după ce că și așa sînt puține concerte de gen de calitate, acum, se și suprapun. Așa cum o sugerează chiar titulatura albumului și urmând gena lui Ion Creangă, compozițiile de pe album merg în vâna parfumatelor amintiri și locuri de neînlocuit ale copilăriei, se reface magia și tămăduirea acestora și a tot ceea ce, ca nimic altceva, numai natura poate oferi, dar numai dacă intri în comuniune, nu ca turist păgân.
Bilete aici.
14.05, ora 16.00 – Happy Cinema (Liberty Mall)
CINDERELLA, balet, Royal Opera House, Londra
Transmisia baletului „Cenușăreasa” este legată și de o aniversare. Spectacolul lui Frederick Ashton, fondator al Baletului Regal, împlinește 75 de ani de când rulează pe prestigioasa scenă de la Covent Garden.
Muzica lui Prokofiev și coregrafia lui Ashton au adus în scenă personajele povețtii care au fost interpretate de cei mai valoroși balerini ai lumii. Singurul nume cu care ne mândrim că a evoluat aici, ca membru al trupei, este unica Alina Cojocaru.
Nu ne rămâne decât să ne hrănim cu farmecul poveștii.
Bilete aici.
20.05, ora 19.55 – Cineplexx Băneasa
DON GIOVANNI, MET Opera, New York
Un blockbuster semnat W.A. Mozart în transmisiune directă. La pupitrul orchestrei se va afla Nathalie Stutzmann iar baritonul Peter Mattei va fi Don Giovanni, unul din rolurile pentru care e vânat în întreaga lume. Probabil și cel mai puternic motiv să fii acolo. Dar, evident, toată distribuția este spectaculoasă.
Bilete aici și informații aici.
#PLOIEȘTI
04.05, ora 19.00 – sala „Ion Baciu”
Orchestra filarmonicii „Paul Constantinescu”, cu Jin Wang la pupitru și clarinetistul Emanuel Rupa, se pregătește pentru o seară cu totul specială. O exclusivitate mondială. Va fi interpretată în primă audiție absolută lucrarea “The Spring Poem”, compoziția dirijorului pentru Filarmonica ploieșteană.
Programul va fi completat de alte două lucrări.
Concertul nr. 1 în fa minor, opus 73, pentru clarinet și orchestră (1811) de C. M. von Weber. Părintele operei romantice, teme de basm și fantastice, compune, la o vârstă relativ tânără (25 de ani), unul dintre cele mai frumoase și populare concerte de clarinet.
Cu pasaje dificile și scale cromatice din belșug, concertul face apel la virtuozitatea solistului, dar genialitatea compoziției constă în setarea dialogului orchestră variațiuni solo într-o adevărată scenă de operă plină de lirism și peisaje idilice.
Pasărea de Foc (1910) de I. Stravinski va completa o seară deosebită. Compoziție scrisă la cererea celebrului Diaghilev, pentru Ballets Russes – Fokine, Nijinski, Bakst, Benoit, personalități deja afirmate în comparație cu tânărul de atunci Igor-, la fel ca și în cazul lui Ceaikovski, lucrarea a devenit de sine stătătoare. Muzica te transportă în două lumi.
Lumea supranaturală a basmelor și tărâmul uman, ilustrate cu limbaj muzical natural și influențe cromatice de natură orientală, punctate de o incidență vibrantă a ritmului și asprirea timbrală pură.
Bilete aici, reamintesc, concertele de la Ploiești pot fi urmărite și online.
#CRAIOVA
26.05, ora 19.00 Filarmonica „Oltenia”
Pe podiumul Orchestrei Filarmonicii va urca Marc Trautmann iar soliste vor fi două pianiste, Mirabela Dina și Nina Scheidmantel. Pe o scenă dominată de două piane vor cânta două creații care sînt foarte rar prezente în programe.
Concertul nr. 10 în Mi bemol major pentru 2 piane și orchestră (1779), K. 365 de W.A.Mozart. Avea puțin peste douăzeci de ani, dar chiar și mai devreme compusese un concert pentru trei piane. În acest concert, soliștii țes un dialog care implică o mare complicitate. Este ca un tablou de familie, cei doi se completează, se întrerup, se anturează reciproc.
Concertul în Re minor pentru două piane și orchestră (1932), FP 61 de Francis Poulenc. Compoziție timpurie, este practic o mostră a virtuozității compoziționale a tânărului Poulenc. O cromatică debordantă și o muzicalitate superbă răzbat da capo al fine întreaga lucrare.
În partea a doua, se continuă periplul franțuzesc cu cercul de prieteni. Alborada del gracioso (1918) de Maurice Ravel. Un francez, un titlu inspirat de muzica spaniolă, nu putea exista o completare mai fericită.
„Alborada”, termen care corespunde francezului „aubade” și italianului „mattinata”, este o serenadă, străveche ca formă, de chitară, muzică de dragoste matinală! „Gracioso”, la rândul său, este un personaj amuzant din comedia tradițională spaniolă. Prin urmare, țîșnește apa vie prin toate orificiile.
Ultimul opus, „Marea”, trei schițe simfonice (1905) de Claude Debussy. Este, în fapt, o declarație de dragoste pentru mare. Marea liniștită și limpede, marea învolburată și tulbure, marea în care se scaldă soarele și luna, marea care îți dă forța și liniștea. Muzica te poartă ca și cum ai naviga, ai fi acolo, pe mare.
Informații și bilete aici.
#ARAD
11.05, ora 19.00 – Sala Palatului Cultural
Orchestra Filarmonicii din Arad, dirijată de Chih Yuan Michael Chang (Taiwan), va pune în „mișcare” un program cu iz romantic cu accente pastoral – idilice aduse de solistul invitat, flautistul Cătălin Oprițoiu.
Uvertura Rosamunde (Die Zauberharfe) (1820) D 644 de Franz Schubert va încălzi sala. Mai familiarizați cu „Flautul fermecat”, capodopera mozartiană, iată, există și o „Harpă fermecată”, o melodramă în trei acte, a cărei uvertură, cunoscută, n-aș putea spune de ce, sub numele de Rosamunde, are amplitudinea și consistența uverturilor vremii, dar atingerea diafan – schubertiană se simte imediat.
Concertul în mi minor pentru flaut și orchestră de coarde (1814) op. 57 de Saverio Mercadante. Cunoscut mai mult ca predecesor, pe nedrept uitat, al mai cunoscuților compozitori de operă Bellini, Donizetti, Rossini, Verdi… Mercadante ne-a lăsat moștenire și frumoase lucrări de muzică de cameră, cum este acest concert compus la nici 20 de ani.
De gingășia și măreția sunetului de flaut nu se mai îndoiește nimeni, dar aici, pus în dialog cu o partitură orchestrală baroc-romantică, reușesc, împreună, să declanșeze starea de visare.
Și ultima lucrare:
Simfonia a II-a în re major (1877), op. 73 de Johannes Brahms. Cu o reputație falsă de compozitor „greu”, Brahms demonstrează, chiar cu această simfonie, cât de înșelătoare este orice prejudecată. Complexă și lejeră în același timp, veselă și tristă, senină și întunecată, simfonia ne oferă o țesătură compozițională de densitate extremă, o broderie tematică care se dizolvă într-un parcurs fluid, respiră bucurie și iubitoare contemplație naturalistă. Orice alte asemănări țin strict de orgoliul celui care le caută.
Informații și bilete aici.
Foto: Bálint Orsolya, afiș Met, arhive personale.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!