Cluj-Napoca atrage investiţii publice şi private de 5 miliarde de euro în dezvoltarea urbană. Județul Cluj este una dintre cele mai dinamice regiuni din ţară, polul de creștere al vestului României, cu două treimi dintre cei 679.000 de locuitori în mediul urban (din care 287.000 în municipiul Cluj-Napoca) și un PIB pe cap de locuitor de 15.801 de euro.
Specialiștii asociază nivelul ridicat de urbanizare cu un semn al dezvoltării economice, iar Clujul este cu 10% peste media națională. De asemenea, nivelul PIB-ului plasează Clujul pe al doilea loc din ţară după Capitală (unde sunt înregistrate fiscal toate firmele mari indiferent de regiunea unde funcționează real).
Metroul
La data de 1 septembrie au început, oficial, lucrările la metroul din Cluj. Termenul pentru proiectarea lucrărilor este de 6 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor. După realizarea acestui pas, urmează eliberarea autorizației de construcție și începerea lucrărilor în teren.
Primele 9 stații trebuie realizate până în 2026. Acestea vor cuprinde zone de pe direcția strada Câmpului – Sopor (stațiile Sf. Maria – Europa Unită – 7,5 km). Ulterior, lucrărilor vor continua cu tronsoanele Florești – Sf. Maria și Mărăști – Muncii (10 stații, un depou) – 12,6 km. Termenul final este 2031 cu întregul traseu, de 19 stații.
Citește și Percheziții ale Parchetului European în București și mai multe județe
Trenul metropolitan
Un alt proiect de anvergură, însă despre care se vorbește mai puțin, este trenul metropolitan. În septembrie, primarul Emil Boc declara că, până la sfârșitul anului, va fi finalizată documentația pentru trenul metropolitan, astfel încât până în februarie aceasta să treacă de Guvern.
La începutul anului, se vorbea de condiționarea proiectului trenului metropolitan de o nouă cerință venită de la Compania CFR, și anume realizarea unui noi fir de trafic feroviar, între Gara Cluj și Apahida.
S-au pierdut luni importante pentru a se ajunge la concluzia că nu este necesară realizarea unui nou fir de cale ferată. Astfel, trenul metropolitan de la Cluj se va realiza pe cele două linii existente pe direcția de mers Gară-IRA. Studiul de fezabilitate se află încă în lucru, iar proiectul ar urma să fie corelat cu lucrările de electrificare a căii ferate Coșlariu – Cluj-Napoca.
Pentru trenul metropolitan din Cluj, se propunea implementarea unui sistem de transport rapid care să acopere întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aproximativ 43 km.
Centura metropolitană
Centura Metropolitană, un alt proiect de infrastructură așteptat de clujeni, va avea în total 42 de kilometri și va aduce șase benzi pe DN 1 între Florești și Cluj-Napoca, inclusiv o bandă dedicată pentru SMURD și pompieri.
Valoarea actualizată a investiției este de peste 1,1 miliarde de euro (1.145.879.685,65 euro). La sfârșitul lunii iunie, administrația locală a atribuit licitația pentru primul tronson al proiectului, ofertantului câștigător – firma Viarom Construct (leader). Acesta se află în faza de proiectare, iar lucrările în teren vor începe anul viitor.
Mai multe puteți citi în Monitorul de Cluj.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!