Comasarea alegerilor nu este justificată, în special cu doar 3 luni înainte de scrutinul pentru europarlamentare, arată un raport făcut de Expert Forum.
EFOR a analizat proiectul ordonanței de urgență care reglementează comasarea alegerilor și a trimis o serie de observații către Guvern legate de contextul inițierii actului normativ, dar și de aspecte punctuale din lege.
OUG-ul are și aspecte pozitive
Export Forum menționează că OUG-ul conține și anumite aspecte care puteau îmbunătăți desfășurarea alegerilor europarlamentare, însă acestea trebuiau făcute din timp.
Nu este prima dată când organizația spune că nu este nici justificat, nici recomandat, ca alegerile să fie comasate cu doar 3 luni înainte de europarlamentare. EFOR transmite că-și susține în continuare punctul de vedere cu privire la riscurile constituționale pe care le poate cauza comasarea alegerilor europarlamentare cu cele locale.
Organizația atrage atenția și asupra faptului că OUG se aplică exclusiv pentru aceste alegeri și nu rezolvă, pe termen lung, problemele legate de Legea 33/2007.
Comasarea poate avea un efect opus
În plus, comasarea ar putea avea un efect invers și să creeze confuzie și inegalități între partide, din motive legate de temele de campanie, finanțări și nu numai.
„Reglementările legate de pierderea mandatului la aleșii locali creează din nou premisele pentru migrație politică și oferă un avantaj primarilor și președinților consiliilor județene în defavoarea consilierilor locali și județeni”, susține Expert Forum.
De asemenea, dacă proiectul de lege este aprobat, se vor prelungi termenele pentru preluarea mandatelor începând să curgă de la 27 septembrie.
Organizația susține că distanța mare între data alegerilor, care urmează să fie în iunie, și preluarea mandatului poate să genereze confuzie în administrațiile publice locale.
Citește și: Despre comasare sau cum își vor împărți țara PNL-PSD-UDMR
Comasarea alegerilor nu este justificată. Ce alte probleme are OUG
O altă problemă a acestei ordonanțe este că redefinește modul de formare a birourilor electorale în așa fel încât să includă reprezentanți ai competitorilor care participă la ambele alegeri.
Prin urmare, se modifică procedura de completare a birourilor și include o serie de neclarități, precum riscul de a defavoriza anumiți competitori electorali.
„Deși termenul pentru stabilirea reședinței (pentru alegerile locale) a fost redus de la 6 luni înaintea datei scrutinului, perioada de 2 luni este prea scurtă, având în vedere că OUG ar putea intra în vigoare în luna martie, deci le oferă alegătorilor mai puțin de o lună să își înregistreze reședința.
Așadar, termenul de 60 de zile ar trebui scurtat, mai ales în condițiile în care noile reguli se adoptă intempestiv prin OUG”, mai transmite EFOR.
Prin urmare, legislația nu lămurește modul în care se corelează unele aspecte diferite pentru cele două tipuri de alegeri, printre care și aspecte precum termenele pentru soluționarea unor contestații sau modul în care se va desfășura campania electorală printre altele.
OUG-ul are și anumite aspecte care reduc eficiența și transparența procesului electoral sau îngreunând verificarea numărului de semnături.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!