Comisia Europeană a amendat Apple și Meta cu 700 de milioane de euro pentru încălcarea legislației digitale a UE

Data:

Comisia Europeană a constatat că Apple și-a încălcat obligația antidirecție în temeiul Actului legislativ privind piețele digitale (DMA) și că Meta a încălcat obligația DMA de a oferi consumatorilor posibilitatea de a alege un serviciu care utilizează mai puține date cu caracter personal. Prin urmare, Comisia a amendat Apple și Meta cu 500 de milioane EUR și, respectiv, 200 de milioane EUR, a anunțat miercuri instituția europeană.

Cele două decizii vin în urma unui dialog amplu cu întreprinderile în cauză, care le permite să își prezinte în detaliu punctele de vedere și argumentele.

Decizie de neconformitate privind condițiile de conducere ale Apple

În temeiul Regulamentului privind piețele digitale, dezvoltatorii de aplicații care își distribuie aplicațiile prin intermediul App Store de la Apple ar trebui să fie în măsură să informeze clienții, în mod gratuit, cu privire la ofertele alternative din afara App Store, să îi orienteze către aceste oferte și să le permită să facă achiziții.

Comisia a constatat că Apple nu respectă această obligație. Din cauza unei serii de restricții impuse de Apple, dezvoltatorii de aplicații nu pot beneficia pe deplin de avantajele canalelor alternative de distribuție în afara App Store. În mod similar, consumatorii nu pot beneficia pe deplin de oferte alternative și mai ieftine, deoarece Apple împiedică dezvoltatorii de aplicații să informeze direct consumatorii cu privire la astfel de oferte. Societatea nu a reușit să demonstreze că aceste restricții sunt necesare în mod obiectiv și proporționale.

Ca parte a deciziei de astăzi, Comisia a ordonat Apple să elimine restricțiile tehnice și comerciale privind conducerea și să se abțină de la perpetuarea comportamentului neconform în viitor, ceea ce include adoptarea unui comportament cu un obiect sau efect echivalent.

Amenda aplicată Apple ia în considerare gravitatea și durata nerespectării.

Miercuri, Comisia a închis, de asemenea, ancheta privind obligațiile Apple în materie de alegere a utilizatorilor, datorită implicării timpurii și proactive a Apple cu privire la o soluție de conformitate.

Citește și: Trupul neînsuflețit al papei Francisc a fost dus în bazilica Sfântul Petru. Zeci de mii de credincioși au participat la procesiune | VIDEO

Decizia de neconformitate privind modelul Meta de „consimțământ sau plată”

În temeiul Regulamentului privind piețele digitale, gatekeeperii trebuie să solicite consimțământul utilizatorilor pentru combinarea datelor lor cu caracter personal între servicii. Utilizatorii care nu își dau consimțământul trebuie să aibă acces la o alternativă mai puțin personalizată, dar echivalentă.

În noiembrie 2023, Meta a introdus un model binar de publicitate „Consimțământ sau plată”. În cadrul acestui model, utilizatorii de Facebook și Instagram din UE au avut posibilitatea de a alege între a-și da consimțământul pentru combinarea datelor cu caracter personal pentru publicitatea personalizată sau a plăti un abonament lunar pentru un serviciu fără anunțuri publicitare.

Comisia a constatat că acest model nu este conform cu Regulamentul privind piețele digitale, deoarece nu le-a oferit utilizatorilor opțiunea specifică necesară de a opta pentru un serviciu care utilizează mai puține date cu caracter personal, dar care este echivalent în alt mod cu serviciul „anunțuri personalizate”. De asemenea, modelul Meta nu a permis utilizatorilor să își exercite dreptul de a consimți în mod liber la combinarea datelor lor cu caracter personal.

În noiembrie 2024, după numeroase schimburi cu Comisia, Meta a introdus o altă versiune a modelului de anunțuri personalizate gratuite, oferind o nouă opțiune care se presupune că utilizează mai puține date cu caracter personal pentru a afișa anunțuri publicitare. În prezent, Comisia evaluează această nouă opțiune și își continuă dialogul cu Meta, solicitând societății să furnizeze dovezi ale impactului pe care acest nou model de anunțuri îl are în practică.

Fără a aduce atingere acestei evaluări în curs, decizia de astăzi de constatare a neconformității se referă la perioada de timp în care utilizatorilor finali din UE li s-a oferit opțiunea binară „Consimțământ sau plată” numai între martie 2024, când obligațiile prevăzute de Actul legislativ privind piețele digitale au devenit obligatorii din punct de vedere juridic, și noiembrie 2024, când a fost introdus noul model de anunțuri al Meta.

Amenda aplicată Meta ia în considerare, de asemenea, gravitatea și durata neconformității, remarcând în același timp că deciziile de astăzi luate împotriva Apple și Meta sunt primele decizii de neconformitate adoptate în temeiul Regulamentului privind piețele digitale.

„Deciziile de astăzi transmit un mesaj puternic și clar. Actul legislativ privind piețele digitale este un instrument esențial pentru deblocarea potențialului, a posibilităților de alegere și a creșterii prin asigurarea faptului că actorii digitali pot funcționa pe piețe contestabile și echitabile. Protejează consumatorii europeni și creează condiții de concurență echitabile. Apple și Meta nu au respectat Regulamentul privind piețele digitale prin punerea în aplicare a unor măsuri care consolidează dependența întreprinderilor utilizatoare de servicii de intermediere online și a consumatorilor de platformele lor. Prin urmare, am luat măsuri ferme, dar echilibrate de asigurare a respectării legislației împotriva ambelor societăți, pe baza unor norme clare și previzibile. Toate întreprinderile care își desfășoară activitatea în UE trebuie să respecte legile noastre și valorile europene”, a declarat Teresa Ribera, vicepreședintă executivă pentru o tranziție curată, justă și competitivă.

Citește și: Negocierile ministeriale de la Londra, privind Ucraina, înlocuite cu discuții la nivel de experți. Un nou „conflict înghețat” și recunoașterea internațională a anexării Crimeei: ultimele pretenții ale Rusiei

„Facilitarea libertății de alegere a întreprinderilor și a consumatorilor se află în centrul normelor prevăzute în Actul legislativ privind piețele digitale. Aceasta include asigurarea faptului că cetățenii au control deplin asupra momentului și modului în care datele lor sunt utilizate online, iar întreprinderile pot comunica liber cu propriii clienți. Deciziile adoptate astăzi constată că atât Apple, cât și Meta au luat această alegere liberă de la utilizatorii lor și sunt obligați să-și schimbe comportamentul. Avem datoria de a proteja drepturile cetățenilor și ale întreprinderilor inovatoare din Europa și mă angajez pe deplin în acest obiectiv”, a afirmat Henna Virkkunen, vicepreședintă executivă pentru suveranitate tehnologică, securitate și democrație.

Miercuri, Comisia a constatat, de asemenea, că serviciul de intermediere online Facebook Marketplace al Meta nu ar mai trebui desemnat în temeiul Regulamentului privind piețele digitale. Decizia survine în urma unei cereri depuse de Meta la 5 martie 2024 de reexaminare a desemnării Marketplace. În urma unei evaluări atente a argumentelor Meta și ca urmare a măsurilor suplimentare ale Meta de asigurare a respectării legislației și de monitorizare continuă pentru a contracara utilizarea Marketplace de către întreprinderi către consumatori, Comisia a constatat că Marketplace avea mai puțin de 10.000 de utilizatori comerciali în 2024. Prin urmare, Meta nu mai îndeplinește pragul relevant care dă naștere unei prezumții potrivit căreia Marketplace este un punct de acces important prin care utilizatorii comerciali ajung la utilizatorii finali.

Apple și Meta trebuie să se conformeze deciziilor Comisiei în termen de 60 de zile, în caz contrar riscând penalități cu titlu cominatoriu.

Comisia Europeană își continuă colaborarea cu Apple și Meta pentru a asigura conformitatea cu deciziile Comisiei și cu Regulamentul privind piețele digitale în general.

Citește și: Motivele economice și de securitate pentru care România vrea să cumpere Portul Giurgiulești

Context

La 25 martie 2024, Comisia a deschis investigații de neconformitate cu privire la normele Apple privind orientarea în App Store și la „modelul de plată sau de consimțământ” al Meta. La 24 iunie 2024 și la 1 iulie 2024, Comisia a informat Apple și, respectiv, Meta cu privire la opinia sa preliminară potrivit căreia societățile au încălcat Regulamentul privind piețele digitale.

Apple și Meta au avut posibilitatea de a-și exercita dreptul la apărare examinând în detaliu toate documentele din dosarele de investigație ale Comisiei și răspunzând în mod cuprinzător în scris la constatările preliminare ale Comisiei. Comisia poate amenda întreprinderile neconforme cu până la 10 % din cifra lor de afaceri anuală globală.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

(Sursa foto: Pexels.com)

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Ultimele știri

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Pentru a fi la curent cu cele mai recente știri, oferte și anunțuri speciale.

Mai multe articole similare
Related

Fost director al Spitalului Cernavodă, trimis în judecată pentru luare de mită

Fostul director al Spitalului Cernavodă, Marius Sponoche, a fost...

Nicușor Dan, unirea cu Republica Moldova și pe cine vrea Chișinăul | Deutsche Welle

Analiză: Relațiile cu Republica Moldova fac parte din toate...