joi, 2 decembrie 2021
AcasăNewsletterHi Sky, o țeapă grosolană. Președintele-aviator are un singur avion, n-are zboruri...

Hi Sky, o țeapă grosolană. Președintele-aviator are un singur avion, n-are zboruri cu pasageri și nici măcar licență în România

* Site-ul Hi Sky seamănă cu clonele pentru tras țepe pe internet: nicio cursă nu poate fi rezervată, iar la telefon răspunde robotul care spune că „toți operatorii sunt ocupați”
* Compania anunță patru curse de la Chișinău spre Europa, dar de fapt nu operează pe niciuna
* Nici măcar nu are licență de zbor de la Autoritatea Aeronautică din R. Moldova. Despre licență în România nici nu poate fi vorba  
* Iulian Scorpan este fondator, președinte al Hi Sky și singurul pilot al singurului avion pe care compania îl deține
* Chișinăul îl acuză că a furat codul IATA al alte companii, United Airways Bangladesh
* Pe site-ul oficial, Scorpan anunță că a luat al doilea avion, dar nimeni nu l-a văzut
* Președintele-aviator a fost pilot la Air Moldova, iar îmbogățirea sa e cufundată în ceață, ca în multe biografii asemănătoare de la Chișinău

Compania moldovenească Hi Sky a fost prezentată, vineri, la Iași, drept salvatoarea Aeroportului. În cadrul unui eveniment mediatizat intens de directorul instituției, a aterizat un avion cu numele firmei pe frontispiciu, vorbindu-se despre o viitoare bază.

În fruntea așa-zisei companii este Iulian Scorpan, un comandant de aeronavă apropiat de Chirtoacă de la Partidul Liberal de peste Prut și care a fost director al Air Moldova în perioada în care firma a avut nenumărate probleme, inclusiv de siguranță.

Apariția Hi Sky la Iași a fost bruscă, iar de pe site-ul lor nu este foarte clar nici câte avioane au de fapt, nici de când vor opera efectiv în România. Afacerea are toate datele unei țepe: companie mică, nou înființată, care vinde niște bilete și apoi dispare. Este exact rețeta unei alte afaceri semnate de același director Cătălin Bulgariu: Ernest Air.

Un detaliu atrage atenția: firma nu a obținut încă certificarea de zbor din Republica Moldova sau România și nu este clar când o va obține. Mai mult Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) a R. Moldova spune clar: „Avertizăm consumatorii”.

Aterizare spectaculoasă, dar n-are licență

La finalul săptămânii trecute, directorul Aeroportului a vrut să impresioneze opinia publică și pe noii șefi de la Consiliul Județean, producând surpriza anunțării unui nou operator la Iași. Lui Cătălin Bulgariu i se reproșează că în mandatul său s-au pierdut peste 20 de curse de pe Aeroport, iar Blue Air și-a mutat baza la Bacău.

Până să prezinte Hi Sky drept salvatorul traficului aerian, de pe Aeroportul Iași mai zburau doar Wizz Air pe rute externe și Tarom pe cele interne. Până și Austrian, care a fost aici și la bine și la greu, și-a suspendat momentan cursele.

La Aeroport a apărut o aeronavă Airbus A320 a Hi Sky, companie nouă, din Republica Moldova, pilotată de însuși fondatorul acesteia, Iulian Scorpan. Firma nu are certificat de operator aerian (AOC) în Moldova și încearcă să obțină AOC la București. Cu alte cuvinte, Cătălin Bulgariu a prezentat o firmă care nu are încă voie să vândă bilete și să transporte pasageri. Din comunicatul oficial rezultă că destinațiile de la Iași ar fi Londra, Frankfurt și Dublin, dar nu se vorbește decât despre un orizont de timp de câteva luni.

Fondatul Hi Sky este și singurul pilot al companiei. Nici nu e nevoie de mai mulți, că e un singur avion

Bulgariu și Scorpan parcă anunțau cucerirea planetei

„Începerea unei noi colaborări, pe care o marcăm astăzi, garantează o mai bună conectivitate între locuitorii Moldovei, fie că vorbim despre Republica Moldova sau despre Regiunea Nord-Est, și restul Uniunii Europene. Echipa Aeroportului Iași continuă să își îmbogățească portofoliul de destinații operate din capitala Moldovei și își consolidează deopotrivă parteneriatele cu reprezentanții companiilor aeriene”, a notat Cătălin Bulgariu în comunicatul oficial.

Declarația lui Iulian Scorpan este la fel de euforică. „Am ales Iașiul pentru că este printre orașele cu cele mai active procese de dezvoltare, un oraș al mișcării continue, al turismului, al businessului, un centru academic internațional și, nu în ultimul rând, un oraș drag nouă, în care ne simțim acasă. HiSky are în spate o echipă cu mulți ani de experiență în aviație. Venim cu o altă abordare în ceea ce-i privește pe pasagerii noștri, siguranța, confortul și așteptările lor fiind prioritare pentru noi.

Captură de pe site-ul de vânzări hisky.md: orice date de zbor ai selecta, răspunsul este că nu există curse

„N-au avut niciun zbor cu pasageri”

Surse din presa independentă de la Chișinău, contactate de REPORTER DE IAȘI, au fost surprinse să afle că Hi Sky este prezentată în România ca operator de transport aerian, când de fapt încă nu este.

„Ei s-au înființat anul trecut, au anunțat repede că au câteva destinații în Europa, dar Autoritatea Aeronautică s-a autosezizat și i-a întrebat de când vor ei să zboare, că nu au licență”, explică sursa autorizată, care îl cunoaște bine pe Iulian Scorpan, după ce au colaborat când acesta conducea compania de sta Air Moldova.

ReporterIS
REPORTER DE IASI este un watchdog iesean, axat 100% pe interesul public. REPORTER este un avertizor de integritate, urmarind exclusiv subiecte privind cheltuirea banilor publici si activitatea decidentilor publici. REPORTER DE IASI reuneste o echipa de ziaristi de investigatie cu experienta jurnalistica de peste 20 de ani fiecare.
ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DIN ACEEAȘI CATEGORIE

- Publicitate -spot_img

ULTIMELE ARTICOLE