Concediu de coșmar pentru 100 de pasageri blocați pe aeroportul Henry Coandă

Data:

spot_img

Aproape 100 de români sunt blocați pe aeroportul Henry Coandă de mai bine 8 ore, după ce o cursă de Cipru a companiei HiSky nu a mai decolat spre Larnaca. Pasagerii, printre care numeroși copii cu vârste între 2 și 5 ani, spun că nu au fost informați de agenția de turism care a organizat excursia de faptul că zborul se amână sau anulează.

Inițial, decolarea era programată pentru ora 5 dimineața. Cu puțin timp înainte de îmbarcare, unii dintre pasageri au primit un e-mail potrivit căruia zborul se amână cu 2 ore. Ulterior, la poarta de îmbarcare, ora decolării s-a schimbat succesiv cu orele 8, 9 și ulterior 11.

O familie din Suceava, compusă din doi adulți și doi copii de 10 și 11 ani, a plecat de la domiciliu cu mașina personală, ieri, la ora 18, pentru a prinde zborul de 5 dimineața către Larnaca.

După o noapte de condus pe ploaie, au ajuns la 2 dimineața pe aeroport și de atunci așteaptă un avion care nu mai apare. „Am plătit agenției o excursie de 7 zile. Una am petrecut-o pe aeroport, fără a primi o sticlă cu apă. Ne-au mințit că plecăm la 7, apoi la 11, acum am primit un SMS de la agenție că zborul va opera la ora 16, o întârziere de 11 ore. Cine ne garantează că se va întâmpla asta? Nimeni. Odată plătită excursia, nu-ți mai are nimeni grija dacă chiar ajungi la destinație”, ne-a declarat un păgubit.

Agenția nu are avioane

Cu o întârziere de 10 ore, reprezentanții Karpaten au distribuit călătorilor un sandwich și o sticlă cu apă. Am încercat să luăm legătura cu agenția de turism. Ne-au cerut să le facem o solicitare în scris și să contactăm compania de zbor, deoarece „Karpaten nu are avioane”, deși ea a încasat banii pentru sejur.

Karpaten Turism este administrată și deținută de Gheorghe Emil Mărginean, asociat unic. Potrivit datelor de la registrul comerțului, societatea a avut în 2023 o cifră de afaceri de 12 milioane de lei și un profit de 1,53 milioane.

Reprezentanții companiei aviatice HiSky au venit cu diverse explicații aiuritoare. Ba că piloții au refuzat zborul fiind prea scurt, ba că licitația pentru echipaj a fost făcută în ianuarie și între timp lucrurile s-au schimbat etc.

Lipsa piloților

Cele mai multe întârzieri din această perioadă sunt datorate a ceea ce se numește „lipsă echipaj”. Adică echipajul care și-a efectuat deja orele legale de zbor, trebuie să rămână la sol pentru odihnă. De cele mai multe ori companiile aeriene nu au echipaj „de rezervă”, odihnit, care să poată prelua zborul. Și atunci apar întârzieri uriașe.

Când întârzierea depășește 3 ore, potrivit Regulamentul UE 261, pasagerii pot fi despăgubiți cu sume cuprinse între 250 și 600 de euro de persoană, în funcție de distanța până la destinație. Astfel: 1.500 kilometri sau mai puțin – 250 de euro/persoană; 1.500 – 3.500 kilometri – 400 euro; Peste 3.500 – 600 de euro/persoană.

Între București și Larmaka sunt 1.200 de kilometri, deci fiecare pasager ar trebui să primească despăgubiri de la firma de transport de câte 250 de euro. La grupul de turiști în impas și-au făcut apariția reprezentanți ai firmelor de recuperare a acestor bani de la companiile care au zboruri întârziate.

Serviciul clienți, indisponibil

Astfel de agenți le-au promis călătorilor că vor primi câte 175 de euro, ei urmând să primească un comision echivalent a 75 de euro. „Au făcut poze la bilete, ne-au cerut adresele de email și am făcut schimb de telefoane”, ne-a declarat alt pasager blocat pe aeroport.

Pasagerii pot face cererea în nume propriu, direct la compania aeriană, pe site, fără a apela la intermediari.

Serviciul clienți al HiSky nu este disponibil, „toți operatorii fiind ocupați”.

Potrivit site-ului propriu, „HiSky este o companie cu capital integral privat, care începând cu anul 2021, operează zboruri de pasageri regulate și în regim charter cu plecare din România și Republica Moldova, către peste 20 de destinații interne și internaționale”. Mai mult, „la Hisky privim zborul nu ca pe o simplă cursă, ci ca pe o adevărată călătorie”. Compania are sediul principal la Chișinău.

Presa a relatat că firma are doi acționari, unul dintre ei fiind fostul director al companiei Air Moldova, Iulian Scorpan, care este și directorul companiei aeriene.

Compania HiSky este deținută de firma SRL HISKY, fondată pe 25 septembrie 2019, la doar două săptămâni de la demisia lui Iulian Scorpan de la conducerea companiei Air Moldova.

Conform documentelor consultate de ZdG, firma SRL Hisky are doi fondatori, Iulian Scorpan și Victor Sula, care dețin fiecare câte 50 la sută din companie.

Urmăriți PressHUB și pe Google News

spot_imgspot_img
Virgil Burlă
Virgil Burlă
Virgil Burlă este jurnalist din 2000. A început la Iași, apoi a continuat la București, unde s-a specializat ca reporter pe domeniul justiției. Mai colaborează cu Europa Liberă România.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related