Reprezentanții Artexim și ministrul Culturii au reiterat, într-o conferință de presă, importanța Festivalului Internațional George Enescu, ca moștenire culturală și brand de țară, și a Concursului (ediția a XVIII-a) ca și continuator al valorilor sacre în care a crezut Enescu, și anume, cultura ca salvatoare a umanității.
Ocazia a fost folosită și pentru reînnoirea parteneriatului cu Președinția României, început odată cu edițiile de după 1990.
Conferința, în fapt, s-a dorit o oficializare în fața presei, cu martori, să spunem, a numirii ca director artistic a maestrului Cristian Măcelaru, pentru o perioadă de șase ani, respectiv, 3 ediții.
Echipa managerială Artexim este completată de directorul interimar, Cristina Uruc, și fostul director, Mihai Constantinescu, în calitate de consultant.
Valoarea premiilor de 120.000 de euro a rămas neschimbată
Cristina Uruc a prezentat mai multe detalii despre concurs, deși, logic, el nu mai prezintă necunoscute. Teoretic, el este încheiat, mai trebuie să se producă și practic. Necunoscutele erau cele care țin de organizare, componența juriilor, numărul de înscriși, asigurarea audițiilor online.
Valoarea premiilor de 120.000 de euro a rămas neschimbată, semifinalele și finalele vor fi cu public, vor fi concerte susținute de foști laureați și membri ai juriului. De asemenea, pe lângă oportunitățile concertistice, câștigătorii vor beneficia de perioade de mentorship într-o agenție de impresariat. Vom reveni cu programul complet și în detaliu.
Semifinalele și Finalele se vor desfășura doar la Ateneul Român și informația despre accesul publicului: „biletele pentru Concursul Internațional George Enescu vor fi puse în vânzare pe 7 iulie, ora 12:00 și vor fi două categorii, cu prețuri cuprinse între 90 de lei și 130 de lei. De asemenea, vor fi disponibile și două categorii de abonamente pentru cele nouă concerte și recitaluri din cadrul Concursului.”
Concurs pentru ocuparea postului de manager Artexim, în toamnă
Acum, necunoscuta este Festivalul. De fapt, necunoscutele. Deși, nu s-a prezentat nimic concret, program, buget am reușit să obținem câteva noutăți.
În toamnă… va fi concurs pentru ocuparea postului de manager Artexim. Cam la un an de când dl. Mihai Constantinescu a ieșit la pensie, de care, oricum, se știa de alți ani. E totuși interesantă, în general, gândirea și „graba” politicienilor. Cum ar fi un an fără prim ministru?!
Așa cum bănuiam, maestrul Măcelaru va continua în linia excelenței și standardului ridicat al celor două evenimente. Ele „…au ajuns la un nivel internațional, în care cel mai important lucru e să-i menținem vizibilitatea și ceea ce s-a creat deja în România”.
Firesc, va veni și cu un touch personal ce are în vedere copiii. Dar și cu preocuparea lărgirii bazei de spectatori, consumatori în termeni marketing. Concentrare pe tineri și repetitivi. Din păcate, aceste obiective nu țin de un festival, e ceva care trebuie să se întâmple în profunzime, cu mult timp înainte și pe durată lungă. Și ține de atât de mulți factori… începând cu programa de școală primară, puterea de cumpărare și terminând cu nivelul profesional domestic, inter-festivalier. Nu poți controla totul. Dar optimismul contează.
Vor fi menținute toate seriile de concerte: Mari Orchestre, Concerte și recitaluri, Concertele de la miezul nopții, Enescu și contemporanii, Muzica secolului XXI.
Nu e foarte clar dacă pentru seria de concerte de la miezul nopții, barocul va mai fi în totalitate la putere sau va fi un mix de perioade muzicale. Această secțiune are ceva special pentru că muzica barocă se cântă foarte puțin, prin urmare, e cam unica ocazie, pentru oricine, să se asculte compoziții ale perioadei, majoritatea în premieră.
Durata va rămâne la patru săptămâni
Eterna tema a sălii de concerte a adus, din nou, în prim plan ideea renovării Sălii Palatului, despre care toată lumea știe că dacă se readuce la starea dinainte de a fi făcută sală de congrese, adică, scoase o mie de scaune, ea își va reveni în mare parte și acustic.
Deci, posibil, parțial recondiționată acustic pentru ediția 2023, renovată pentru următoarele ediții. Nu știm dacă va avea infrastructură pentru parcare. Dar. Există aceeași problemă a proprietății pentru a putea aduce fonduri să fie renovată.
E curios, totuși, de la Ministerul Culturii la RAPPS a trecut aproape într-o noapte, invers e o odisee. Sală nouă, cam aceleași vești de 32 de ani. Deși abundă buruienile pe lângă Ministerul Culturii (un cetățean obișnuit dacă ar fi avut așa ceva în curte, ar fi fost amendat de toate agențiile și organele statului), nimeni nu vrea să își asume postura de ctitor a unui centru cultural măcar la nivel maghiar (melomanii știu de ce), dacă nu occidental (Lincoln Center. De ex.).
Există proiectul, propunerea maestrului Christian Badea, inclusiv erau discuții avansate de finanțare a Centrului Artelor Brâncuși, cu amplasare chiar sub nasul Ministerului Culturii.
Proiectul a fost ignorat de actualul și foștii miniștri ai culturii, de actualul și fostul primar, și tot așa… peste zece ani, vom scrie același lucruri, vizavi de o nouă sală, cum s-au scris și acum 10, 20 de ani.
Există intenții pentru adoptarea unei legislații de bugetarea anuală și bugetare exclusivă de proiect, care să pună la adăpost cele două evenimente indiferent de culoare politică a celor de la putere.
Cât privește prețul biletelor pentru Festival nu a fost făcut public. Nu se știe dacă vor fi mai multe tipuri de abonamente, dacă va rămâne tombola, atât de prost păstorită, că manageriată nu pot să spun (nu de organizatorii festivalului, ci de furnizorul de ticketing). Prin urmare, melomanii care nu și-au mai permis anul trecut să-și mai vadă festivalul drag, trebuie să mai aștepte.