Constanța vs. Rotterdam. Este ca și cum lui Real Madrid îi e frică de Chindia Târgoviște.

Data:

Arena PRESShub este un loc al dezbaterilor publice, în care lideri politici și personalități relevante își prezintă opiniile, ideile și poziționările față de teme fierbinți ale zilei.

Regulile Arena PRESShub sunt simple: invitații trebuie să respecte valorile democrației, să mențină un limbaj decent și fără atacuri la persoană, dezbaterile desfășurându-se exclusiv pe argumente. Opiniile sunt libere, dar trebuie susținute de fapte și date.

Invitat azi în Arena PRESShub este Alin Mituță, europarlamentar REPER.

Să lămurim mitul cu Olanda care nu ne-ar vrea în Schengen pentru că portul Constanța ar concura portul Rotterdam.

În primul rând, Rotterdam joacă în altă ligă decât Constanța în termeni de mărime și capacitate: peste 400 de milioane de tone de mărfuri trec anual prin Rotterdam față de aproximativ 40 de milioane prin Constanța.

Rotterdam e de departe primul port din Europa, cu 12% din tonajul total anual din UE, în timp ce Constanța e al 16-lea. Constanța se compară mai degrabă cu portul/porturile Zeeland, al treilea al Olandei.

În al doilea rând, poziția geografică și infrastructura de transport sunt din lumi diferite. Rotterdam este în mijlocul Europei și este conectat cu cea mai performantă rețea de autostrăzi și căi ferate care pot duce mărfurile rapid oriunde.

Constanța e situată la extremitatea estică a UE, iar conexiunile de transport sunt jalnice: un tren marfar face între 7 și 12 zile de la Constanța la Arad, circulând cu o medie de 16 km/h, iar de autostrăzi nici nu are rost să mai vorbim.

Citește și: Constanța vs. Rotterdam. Cifrele care arată de ce este o exagerare că olandezii se tem de portul românesc

E mai ușor și mai rapid să aduci marfa în Ardeal via Rotterdam decât via Constanța. De ce ar vrea cineva să aducă marfa în centrul și vestul Europei prin Constanța, când are la dispoziție opțiuni mult mai rapide și mai ieftine?

În al treilea rând, este invocată și dorința Olandei de a monopoliza porturile Europei. Nu e cazul, Olanda are două din primele 5 porturi din UE (Rotterdam și Amsterdam), dar chiar și așa este departe de a controla chiar și o treime din totalul transportului maritim din UE (3.3 miliarde de tone de mărfuri/an).

Așadar, să spui că olandezilor le este teamă de portul Constanța este ca și cum ai spune că lui Real Madrid îi e frică de Chindia Târgoviște.

Din păcate pentru noi, portul Constanța, deși important, nu este printre cele performante din UE și nu constituie o concurență serioasă pentru cei mari: Rotterdam, Hamburg, Antwerp.

Motivele pentru care Olanda are încă rezerve față de aderarea la Schengen sunt două mari și late:

Unul legat de România și de incapacitatea guvernului de a rezolva problemele legate de justiție pentru a nu mai oferi pe tavă argumente de a ne respinge.

Al doilea e legat de politica internă olandeză, unde migrația, deschiderea suplimentară către est sunt privite cu scepticism de populație iar acest scepticism se transferă și la unele partide, care nu au curajul să ia decizii impopulare, chiar dacă corecte.

Așadar, atitudinea incorectă a Olandei pe tema Schengen nu ține de Constanța ci de politica internă a acestei țări dar și de incapacitatea guvernului României de a reforma justiția. Noi facem din Parlamentul European tot ce ne stă în putere pentru a convinge Olanda să voteze pentru Schengen cât mai repede.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
Alin Mituța
Alin Mituța
Alin Mituță este europarlamentar REPER, membru al Renew Europe. În 2016 a fost secretar de stat și director de cabinet al Prim Ministrului Dacian Cioloș. A fost cofondator al Platformei România 100 și al Mișcării România Împreuna care au dus la crearea PLUS, fiind membru al Biroului Național al acestuia
3 COMENTARII
  1. Ar trebui sa ne explice Dl Mituță cum se face ca 25 tari UE inclusiv Franta si Germania considera că Romania este ok , si doar Olanda nu doarme noaptea de grija coruptiei din Romania.
    Olanda nu e deloc credibila.

    Cat despre Chindia Târgoviste , cata vreme tu Olanda îi interzici prin lege sa joace in Champions League , sigur ca nici Real Madrid nu se poate teme.
    Romanii si exemplele lor fara legatura cu realitatea.

    • Buna ziua, dupa cum puteti citi in text, eu nu incerc deloc sa scuz Olanda pentru pozitia gresita pe care o are fata de Romania ci doar sa explic ca nu portul Constanta este motivul pentru care are rezerve ci altele: politica interna din Olanda si problemele din Romania cu statul de drept. Pentru a putea convinge pe cineva in negocieri e nevoie prima data sa intelegem care ii sunt argumentele si sa nu plecam pe aratura dupa conspiratii.

  2. „Argumentele” Olandei sunt aceleasi de 10 ani , nu e nimic nou , nu e nimic de inteles .
    Nu este nici o aratura si nici o conspiratie , atitudinea de a nu fi naiv si a nu lua de buna aceasta poveste-pretext olandeza a statului de drept din Romania.
    Premierul olandez Mark Rutte a spus clar : ” nu avem nimic impotriva Romaniei dar de votat, votam impotriva ei”.
    Nu este decat ipocrizia specifica a unor natiuni apusene printre care si Olanda.
    Iar noi romanii intarziem sa ne maturizam in raport cu ei .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Sprijin pentru transformarea digitală a ONG-urilor | Săptămâna Online

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în calitate de coordonator...

Programul manifestărilor dedicate împlinirii a 105 ani de la intrarea Armatei române în Oradea | Bihoreanul

Programul manifestărilor dedicate împlinirii a 105 ani de la...

Au fost finalizate lucrările la noua Policlinică din Alba Iulia. Când va fi deschisă | Alba24.ro

Au fost finalizate lucrările la noua Policlinică din Alba...

Un fost consilier al ministrului Daea nu poate justifica 224.743 euro | Ziarul de Iași

Un fost consilier al ministrului Daea nu poate justifica...