La inaugurarea heliportului, organizată cu accente grotești de penibil, au participat oficialități locale și județene, reprezentanți ai ministerului apărării, șefi de la SMURD. Inaugurarea s-a făcut cu festivism de zile mari, discursuri de mare sărbătoare, cu sfințire, iar la final șefii care au participat și-au acordat medalii și plachete unul altuia.
Mai toată presa românească s-a distrat pe seama inaugurării unei platforme betonate, unii fiind chiar indignați de mesajul transmis locuitorilor orașului. Jurnalistul ieșean Gabriel Gachi, de la Reporter de Iași scrie:
„A venit doamna Federovici cu tot alaiul, cu preot, cu sfințire, cu oficialități, cu militari si onoruri de Protocol Zero, au dat o tenta heliportului de obiectiv de importanta cel puțin continentala, de parca ar fi fost un moment istoric al Botoșaniului. Șapte oficialități taie panglica, a fost, cred, investiția secolului. Sindrom de țară bananiera, așa ceva s-ar mai putea considera demn de inaugurat doar prin Sudanul de Sud, prin Malawi și alte economii în colaps din Africa. Acești oameni n-au discernământ. Ne creează o imagine de țară de lumea a treia.”
Ce este însă ridicol e că grandoarea manifestării e disproporționată nu doar comparativ cu obiectivul în sine, ci și cu povestea construirii heliportului, care este emblematică pentru funcționarea statului român. Sau mai degrabă nefuncționarea acestuia.
De la idee la inaugurare au trecut cinci ani
Ideea unui heliport a fost pusă pe tapet în 2018. Evident, președinta CJ, pesedista Doina Federovici, pe atunci senatoare, se laudă că de atunci a sprijinit ideea. Nici nu se putea altfel. Până la heliport, elicopterele pentru transport bolnavi aterizau la marginea orașului, pe un teren de sport al MAI sau la Pacea, iar pe timp de noapte bolnavii erau trimiși la aeroportul Salcea și preluați de acolo.
Citește și Libertatea: nașterile acasă, inspirate de influenceri. Statul privește
A apărut un proiect european care acorda finanțare europeană pentru heliporturi în șapte orașe din România și Republica Moldova. Unul dintre orașe e Botoșani. În 2019 a început proiectarea și studiul de fezabilitate, identificarea terenului. Construcția efectivă a început abia în vara lui 2022 și s-a încheiat în decembrie 2022, cu puțin timp înaintea expirării perioadei de finanțare, dacă nu era gata până la finele anului, se pierdea finanțarea și pentru celelalte orașe, deci am dat emoții cu heliportul nostru la o grămadă de lume. Cel din Botoșani a costat 1,5 milioane lei.
Din 2022, heliportul a fost nefolosit până la inaugurarea de la finele lui octombrie 2023, a aterizat doar un singur elicopter acolo, la o zi după ce „Monitorul” scrisese că avem heliport nefolosit. Piloții au menționat că este nesigur și preferă să aterizeze pe câmp. Este, în fond, o platformă betonată, cum are orice gospodar în curte. Evident, caracteristicile sunt altele, dar în mare asta înseamnă un heliport la sol, o platformă betonată și un drum de acces. Mai multe, în Monitorul de Botoșani.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!